וואן זירו (One Zero), הבנק הדיגיטלי של המיליארדר אמנון שעשוע, השיק הבוקר (ג') את המסלול המורחב שלו שכולל מסחר בניירות ערך זרים. בכך, לאחר שבשבועות האחרונים הושק גם מסלול "זירו", אשר אינו כולל דמי מנוי חודשיים אלא תשלום פר עמלה, וואן זירו השלים את השקת שלושת המסלולים העיקריים המוצעים כיום ללקוחותיו, כחמישה חודשים לאחר שפתח לראשונה את שעריו לקהל הרחב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
כעת, הבנק הדיגיטלי מציע כאמור שלושה מסלולים עיקריים: מסלול "זירו", אשר אינו כולל דמי ניהול חודשיים ועמלות עו"ש, אך כן מכיל עמלות על פעולות מעבר לכך; מסלול "וואן", אשר עולה 49 שקל לחודש לחשבון יחיד או 59 שקל לחודש לחשבון זוגי ומכסה את מרבית עמלות ניהול החשבון, פרט למסחר בניירות ערך; ומסלול "וואן+", אשר עולה 119 שקל לחודש לחשבון יחיד או 139 שקל לחודש לחשבון זוגי ומכיל גם מסחר בניירות ערך זרים, וזאת עד לעשר פעולות קנייה ומכירה בחודש.
2 צפייה בגלריה
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
(צילום: רועי בר)
עוד מציינים בבנק, כי "בהמשך השנה, לקוחות וואן+ ייהנו מייעוץ השקעות נטול ניגוד עניינים, שכן ההמלצה לקנייה/מכירה של ניירות ערך על ידי מנהלי ההשקעות לא תהיה כרוכה בעמלה נוספת לבנק. במקביל, הבנק יציג לסוחרים תובנות ועדכונים חכמים מבוססי בינה מלאכותית בזמן אמת על תיק ההשקעות שלהם".
כאמור, נכון לעכשיו מדובר במסחר בניירות ערך זרים בלבד, הנסחרים בבורסת ניו יורק ובבורסת נאסד"ק. בבנק מציינים כי עד סוף השנה יהיה ניתן גם לסחור בניירות ערך ישראלים, אולם לא יודעים לתת צפי כרגע לפתיחת המסחר בבורסות מובילות אחרות בעולם, כגון בורסות אירופה ואסיה.
"המסחר מתאפשר במעל לאלף מניות ו-ETFs (תעודות סל) בבורסה האמריקנית, ואת הרכישה ניתן לבצע הן מחשבון המט"ח והן מהחשבון השקלי ללא עמלות המרת מט"ח. בד-בבד, הבנק מפתח מערכת מסחר בני"ע ישראלים לאחר שהצטרף כחבר בבורסה לני"ע הישראלית", נכתב בהודעת הבנק.

האם זה משתלם? תלוי למי

המסלול החדש שכולל מסחר בניירות ערך מכסה כאמור כמות נכבדת של עד עשר פעולות קנייה ומכירה בחודש, אשר צפויה להספיק לחלק גדול מהסוחרים הפעילים, אולם תשלום של 119 שקל לחשבון יחיד או 139 שקל לחשבון זוגי הוא סכום אינו מבוטל. בחישוב שנתי, מדובר בכ-1,428 שקל עבור חשבון יחיד ו-1,668 שקל לחשבון זוגי.
יחד עם זאת, בניגוד למרבית הבנקים ובתי ההשקעות בארץ, עשר הפעולות שכלולות במנוי אינן תלויות בגובה העסקה ולכן לסוחרים פעילים במיוחד, אשר קונים ומוכרים בהיקפים משמעותיים, דמי המנוי עשויים להיות זולים יותר מהעמלה אשר היו משלמים בבית ההשקעות או בבנק.
מרבית בתי ההשקעות בארץ מציעים עמלת קנייה ומכירה של סנט אחת למניה, ללא קשר לגובה העסקה, אולם עם מינימום של חמישה-שמונה דולרים לעסקה. בהנחה שהתוספת בין חשבון וואן לחשבון וואן+ (הכולל מסחר בניירות ערך) עומדת על 70 שקל בחודש, דמי המנוי המורחבים משתלמים יותר מבתי ההשקעות המובילים בארץ רק עבור מי שסוחר במספר גבוה יחסית של מניות בכל חודש ובטווחי זמן קצרים יחסית (כמה פעולות בכל חודש).
לדוגמה, אדם שרכש 1,000 מניות בשווי 100 דולר כל אחת, ישלם במרבית בתי ההשקעות בארץ 10 דולר עבור העסקה, שהם כ-34 שקל. אם זו העסקה היחידה שהוא עשה באותו החודש, מדובר במחצית המחיר שהיה משלם לוואן זירו. לצורך העניין, אדם אשר רוכש פעם בכמה חודשים קרן סל מחקה מדד S&P 500, ככל הנראה ישלם משמעותית פחות אם יעשה זאת בבית השקעות ולא דרך וואן זירו.
כמו כן, במרבית בתי ההשקעות בארץ גם יחייבו אתכם בדמי ניהול חודשיים, אולם הם נעים לרוב בין 15 ל-20 שקל ובמקרים רבים גם מתקזזים כנגד העמלות ששילמתם (כלומר אם הוצאתם יותר מזה על עמלות, אין דמי ניהול נוספים).
בתוך כך, גם עבור סוחרים פעילים במיוחד, כמו סוחרים יומיים - לא בטוח שהמסלול שמציעים בוואן זירו הוא המשתלם ביותר, מכיוון שמעל מגבלת עשר הפעולות החודשיות, המחיר פר קנייה ומכירה הופך להיות 0.1% מהעסקה עם מינימום של שמונה דולרים - לרוב משמעותית יותר גבוה מבתי ההשקעות שלוקחים עמלה פר מניה ולא לפי גובה העסקה.
אגב, גם עבור בעלי חשבון וואן, המשלמים 49 שקל בחודש, תיפתח בחודשים הקרובים האפשרות לקנייה ולמכירה של ניירות ערך והיא תעלה 0.1% מהעסקה עם מינימום של שמונה דולרים. אולם, עבור בעלי חשבון זירו, שאינם משלמים דמי ניהול חודשיים כלל, מדובר יהיה כבר במחיר גבוה פי שלושה בסך 0.3% מהעסקה ומינימום של 24 דולר.

יותר זול מהבנקים, לא בהכרח מבתי ההשקעות

על אף שכאמור חשבון ניירות הערך של וואן זירו לא בהכרח משתלם ביחס לחשבון מסחר בבתי ההשקעות, הוא עדיין משמעותית יותר זול מזה שמציעים במרבית הבנקים הגדולים בישראל, שם העמלות לרוב נעות סביב 0.3% ל-0.9% משווי העסקה ועם מינימום של כ-25 דולר.
2 צפייה בגלריה
פלטפורמת המסחר בניירות ערך של וואן זירו
פלטפורמת המסחר בניירות ערך של וואן זירו
פלטפורמת המסחר בניירות ערך של וואן זירו
(צילום: One Zero)
בפפר, הבנק הדיגיטלי של לאומי, תשלמו גם כן עמלה לא מבוטלת של שמונה שקלים לכל רכישה או מכירה עד הפעולה ה-40 בשנה, ומעל זה תשלמו תעריף של 28 שקל לכל פעולה. זאת, בנוסף לדמי ניהול רבעוניים של 0.15% מגובה התיק (מעל תיק של 100 אלף שקל דמי הניהול יורדים ל-0.1%). יחד עם זאת, קנייה או מכירה של שברי מניות אינה מחויבת בעמלה בפפר והיא אפשרות שאינה קיימת כיום בשאר בתי ההשקעות והבנקים בישראל.
גם בהשוואה לבתי השקעות בחו"ל - לא בטוח שוואן זירו משתלם עבור כולם. חלק גדול מהסוחרים בחו"ל מציעים מסחר כמעט חינמי, ללא דמי ניהול חודשיים ועמלות פר קנייה או מכירה, אולם הם גם לא מבצעים עבור הלקוח את תהליך הדיווח ותיאום המס. לכן, מעבר לעובדה שכל השירות באנגלית והדבר עלול להקשות על חלק מהסוחרים, לעיתים הסכום שתשלמו לרואה חשבון בכדי לסייע לכם לדווח על הכל כראוי, יהיה יקר יותר ממה שהייתם משלמים על עמלות בבתי השקעות בארץ או על דמי הניהול החודשיים בוואן זירו.
כמו כן, במרבית הבנקים בישראל תאלצו להוסיף עמלת המרת מט"ח שלרוב נעה בין 1% ל-3% ואותה לא תשלמו אם אתם לקוחות של שני המסלולים בתשלום של וואן זירו (וואן ווואן+). יחד עם זאת, כן תשלמו מרווח המרה של 0.5% מהשער הרציף, בדומה לתנאים שתקבלו במרבית בתי ההשקעות המובילים בישראל (אך לא בבנקים, כאמור), שם מציעים לרוב מרווח של שתי אגורות מהשער הרציף.
שיקול משמעותי נוסף הוא סכום המינימום בו ניתן לפתוח חשבון מסחר. בעוד במרבית בתי ההשקעות בישראל נדרש סכום מינימלי של כמה עשרות אלפי שקלים ובבנקים סכום זה עשוי אף להגיע למאות אלפים, בבנק וואן זירו אין הגבלה על סכום מינימלי ממנו ניתן להתחיל לסחור. גם בפפר יש סכום מינימלי נמוך במיוחד של 50 שקל.
כמו כן, מכיוון שוואן זירו פותחים את שירות המסחר רק עכשיו, קשה לציין יתרונות וחסרונות של פלטפורמת המסחר עצמה, מה שגם עשוי להיות שיקול משמעותי עבור חלק מהלקוחות. פפר למשל, אשר ידועה בדמי ניהול ובעמלות יחסית גבוהים, מציעה פלטפורמת מסחר מאוד פשוטה ונוחה לתפעול שנועדה להתקבל גם על ידי סוחרים קטנים ולא מנוסים.