זה התחיל כהבטחה גדולה - שילוב בין שני יזמים מבטיחים, אבי כץ ורמי לוי, ובין טכנולוגיה חדשנית, ותכנון לרשת מרכולים גדולה ללא עובדים - אבל החנות האוטונומית הראשונה למזון, ללא קופות, שהוקמה בשדרות רוטשילד על ידי כץ ולוי, נסגרה שנה לאחר ההשקה המתוקשרת בקול ענות חלושה.
שנה לאחר השקתה, ולאחר השקעה גדולה בהסבת המבנה לשימור לחנות היחודית שכל המוצרים בה הוצעו מתוך מקררי אחסון מיוחדים ומתוכנתים, מפסיקים כץ ולוי את הפעילות. החנות ברחוב רוטשילד בתל-אביב אמורה הייתה להיות הסניף הראשון ב-Q, רשת סופרים נטולי קופות, במתכונת "לוקחים הולכים", כדוגמת החנויות האוטונומית של אמזון GO, שגם הן לא מסתמנות כהצלחה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
רמי לוי ואבי כץ מציגים את החומוס של קופיקס
רמי לוי ואבי כץ מציגים את החומוס של קופיקס
רמי לוי ואבי כץ בקופיקס
(צילום: נווית זומר)
עם ההשקה הכריז כץ כי היעד הוא הקמה של 100 חנויות. הקונספט: בעוד שסטארטאפים אחרים מציעים טכנולוגיה שבמהלכה הקונה צריך לסרוק את המוצרים אחרי ולפני הקנייה בעזרת טלפון או מכשיר ייעודי, ב-Q הוא יכול פשוט להיכנס לחנות, לקחת מהמדפים את המוצרים, ולצאת כשהחשבון נשלח לו לסלולר.

השותפים הסתכסכו?

ל-ynet נודע כי בשלב זה נגנזה התוכנית לפתיחת סופרים. המיזם של כץ ולוי היה מבוסס על טכנולוגיה שפיתח הסטארטאפ הישראלי סייב-אורג, ונודע כי פרץ סכסוך בין בעליו, ארז גור, לבין יזמי Q. הפיתוח הייחודי של סייב-אורג מאפשר קנייה בטכנולוגיה מבוססת משקל וראיית מכונה. כץ ולוי האמינו כי מצאו דרך להצליח במקום שבו חברות גדולות יותר נכשלו, כשביססו מערכות רכישה מורכבות על טכנולוגיה מבוססת צילום.
באחד הראיונות שהעניק עם ההשקה אמר כץ: "לא עשינו שום דבר חדש. אמזון עשו את זה עוד לפני כעשור ונכשלו כישלון חרוץ שלוש פעמים. את שלושת 'החטאים' של אמזון למדנו והגענו ל-100% הצלחה. אמזון פיתחו שיטה של קנייה טו גו בחנויות. נכנסים לחנות, לוקחים ויוצאים. החטא הראשון בשיטה שלהם היה שהתוכנות שבהן הם השתמשו היו מדויקות רק ב-90% - בעולם קמעונאי, שהרווח בו לא גדול, אם זה לא 100% מדויק אל תיכנס לזה".
לדבריו, באמצעות הטכנולוגיה הצליח מיזם Q להגיע למקסום של 100%. "באמצעות המערכת הזו גם ייתרנו את 'המסביב', סדרנים, מנהלים, קופאים, מחסנאים וכו'. אדם אחד יכול לנהל ארבעה מינימרקטים לבדו, והוא למעשה האדם היחיד שעובד בהם". כעת מתברר שגם הניסיון של כץ נחל כישלון.
כץ, שחולל מהפכה בתחום הקפה עם רשת קופיקס, השיק את Q בשיתוף קבוצת משקיעים מרוסיה, שאליהם הצטרף רמי לוי 50%. חנויות הרשת היו אמורות להיות פתוחות 24/7, והציעו סל קניות בסיסי. הפיתוח כלל מערכת מבוססת ראייה ממוחשבת ועיבוד תמונה, לזיהוי תכולת המדף. "הפיתוח היה אמור לאפשר הקמה מהירה של סניפי סופר אוטומטים חסכוניים מבחינת הקמה ותפעול".
רמי לוי אמר ל-ynet כי התגלו בעיות ויש סכסוך עם בעלי התוכנה, אבל החברה פעילה ולא נסגרה. רן אפרתי האחראי על חברות הבנות ברמי לוי אמר כי "הפעילות ב-Q, להקמת סופרים, לא תמשיך אבל נמשיך את הפעילות בתחום הטכנולוגי". לדבריו מתבצע כעת שדרוג של המקררים והתכנון לבצע פיילוט במתכונת החדשה לנקודת מכירה אוטונומית לסטודנטים במכללה ירושלמית.