בשיתוף בנק הפועלים
כתבת ווידיאו: עומר חמאוי, בימוי: אדם רובסון, עריכה: גיא פוקס, צילום: אסף מגל
משפחת אייזנברג מגבעתיים היא החמישית והאחרונה בפרויקט משפחה בצמיחה 7 של "ידיעות אחרונות", ynet ובנק הפועלים,שנפגשת עם המומחים הכלכליים, מספרת על הרגליה הפיננסיים ומקבלת ייעוץ. המשפחה הצעירה מונה את בני הזוג אלעזר (27) ותהילה (27).
תהילה בוגרת תואר ראשון במשפטים בקריה האקדמית אונו ונמצאת כעת לקראת תום התמחותה במשרד עורכי דין. אלעזר הוא עצמאי בעל עסק באריאל (זכיין של רשת קליית איבגי) וכמו כן בעל תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות בנדל"ן ותשתיות ושמאות מקרקעין. "המטרה היא להתפתח הלאה בעולם העסקים, ובעיקר בעולם קמעונאות המזון. אני חושב שיש לי את יכולות הסחר שמתאימות לענף הזה ובטוח שאשגשג בו".
לכל הטיפים של פרויקט "משפחה בצמיחה 7" כנסו לעמוד המיוחד
כמו שאר הזוגות הצעירים השניים מוטרדים מיוקר המחיה ומכך שדירה בבעלותם נחשבת לחלום של ממש כיוון שאין להם מספיק הון עצמי לרכישת דירה. תהילה: "עד היום נרשמנו לארבע הגרלות של מחיר למשתכן אבל לא זכינו באף אחת מהן. בתקופה האחרונה עם עליית הריביות והמשכנתאות חלום הדירה הולך ומתרחק עוד יותר".
לבית המשפחה הגיעו המומחים הפיננסיים קרן זינגבוים, מנהלת מחלקת בנקאות פרטית בבנק הפועלים סניף כפר־סבא וחן מונטג, מנטור ויועץ לכלכלת המשפחה, בתוכנית "משפחה פלוס" של עמותת חסדי לב המוגשת בשיתוף עם המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים.

הקושי העיקרי: קניית דירה

בני הזוג ציינו בפני המומחים כי סיבת הצטרפותם לפרויקט הייתה ההכוונה שהם מעוניינים לקבל בדרך לרכישת דירה בבעלותם.
קרן: "המטרה בקניית דירה היא להקנות ביטחון כלכלי לבני הזוג. המשכורת של תהילה צפויה לגדול, משמע שתהיה הכנסה חודשית פנויה שתאפשר חיסכון חודשי קבוע. כיום ניתן לקבל הצעות למגוון השקעות מותאמות לקוח. הבנקאי יקבע את פרופיל הסיכון שמתאים למשפחה ויתאים עבורה את ההשקעה".
3 צפייה בגלריה
תהילה ואלעזר (משמאל) עם המומחים קרן וחן
תהילה ואלעזר (משמאל) עם המומחים קרן וחן
תהילה ואלעזר (משמאל) עם המומחים קרן וחן
(צילום: ריאן פרויס)
חן: "חשוב לדעת כי כדי לרכוש דירה בישראל יש צורך לעמוד בשני פרמטרים עיקרים: יכולת אשראית שהיא יכולת ההחזר לגובה המשכנתה אשר צריכה לעמוד על כשליש מסך ההכנסות הפנויות, וכן הון עצמי מינימלי של לפחות רבע מערך הדירה. מניתוח המצב עלה כי הגורם העיקרי שמפריד בינם לבין החלום שלהם הוא התנהלות כלכלית שאינה מספיק מבוקרת.
המלצתי לבני הזוג לצמצם בהוצאות בצורה מתוכננת. אופציה נוספת שהועלתה היא לרכוש דירה להשקעה בהתאם להון העצמי שיש להם כבר היום, דירה זולה יותר אשר תביא למינוף מיידי של הכסף שלהם ועם הכנסת שוכרים שיכסו את המשכנתה ואולי אף יותר, עד צבירת הון עצמי גדול יותר שיאפשר להתפתח ולרכוש דירה יקרה יותר למגורים. ככל שבני הזוג ירכשו דירה בהקדם, כך יוכלו לחסוך את השכירות היקרה שהם משלמים היום ובנוסף שווי השוק שלה גם יעלה מידי שנה וכך ירוויחו פעמיים".

איזון כלכלי

תהילה ואלעזר שיתפו כי למרות הכנסות יפות הם לא מצליחים להגיע לחיסכון חודשי.
קרן: "ההשלכות על החלטות פיננסיות הן ארוכות טווח ומרחיקות לכת. כיום קיימות מערכות תומכות ומלוות את הלקוח מבוססות טריגרים ואירועים בחיי כולנו שיכולות לעזור לבחור טוב יותר. דוגמה לכך היא "השותף הפיננסי", כלי דיגיטלי שקיים באפליקציית בנק הפועלים המקנה שליטה וניהול בהוצאות על ידי הגדרת תקציב חודשי על פי קטגוריות ומעקב אחר ההוצאות".
חן: "המלצתי להם להציב יעד חסכון של כ־20% מהמשכורות שלהם. בפני בני הזוג יש שני גורמים המונחים על כף המאזניים: הגורם הראשון הוא ברמת המיקרו - סגנון החיים במרכז הארץ שמוביל להוצאות יומיומיות גדולות. הגורם השני הוא ברמת המאקרו - הגשמת מטרות ויעדים פיננסיים לטווח הרחוק ובפרט רכישת דירה, גורם הדורש מהם לצבור חסכונות כדי למנף את כספם. שני הגורמים האלו מתקיימים אחד על חשבון השני, ולכן יש צורך להציב גבולות ברורים ולהגדיר כמה הם רוצים לחסוך בכל חודש וכמה לאפשר לעצמם להוציא על בילויים ופנאי".

ניהול עסק והגדלת ההון העצמי

אלעזר, בעל עסק עצמאי, ביקש כלים להתנהלות נכונה כדי להגדיל הכנסות.
קרן: "ניהול הכספים הוא חלק בלתי נפרד מהעסק ולכן להבין ולנהל נכון את תזרים המזומנים, להוצאות והכנסות שוטפות, צריך לחיות את העסק ולהיות מודע למה שקורה בו. מעבר לחשבון העסק, כשיש לזוג שני חשבונות בנק, כדאי לשקול לאחד חשבונות במטרה להוזיל עלויות, וכך לנהל ולשלוט טוב יותר על התזרים בחשבון".
3 צפייה בגלריה
משפחה בצמיחה משפחת אייזנברג
משפחה בצמיחה משפחת אייזנברג
משפחה בצמיחה משפחת אייזנברג
(צילום: ירון שרון)
חן: "אנחנו בוחנים השקעה כספית באפיקים שונים על מנת להגדיל את ההון העצמי. מעבר לאפשרות החיסכון החודשי יש אפשרות לבחון לקיחת הלוואה על חשבון קרנות ההשתלמות או קופות גמל (קרנות שההחזר החודשי שלהן מאוד נמוך), משיכת דיבידנדים מהעסק בסוף השנה ועוד. במקרה של תהילה, אין לה כרגע קרן השתלמות אך בהמשך כשתסיים התמחות מומלץ לשאוף ולנסות ככל שניתן לבקש הטבה זו מהמעסיק, כיוון שזה אפיק חיסכון מצוין, שנהנה מהטבות מס על פני אפיקי חיסכון אחרים".

מתחילים ליישם

חזרנו לאלעזר ותהילה לאחר המפגש עם המומחים כדי לבדוק איתם כיצד סייעו להם העצות הכלכליות.
השניים סיפרו כי הם בעיצומו של תהליך שיקוף הוצאות והכנסות במטרה לבדוק את המאזן שלהם בחודשים הקרובים. "התחלנו כבר בצמצום ההוצאות הגדולות. כמו כן אנחנו מתכננים קדימה ובוחנים כעת השקעה כספית באפיקים שונים על מנת לייצר תשואה ובכך להגדיל את ההון העצמי. אנחנו יותר אופטימיים באשר לאפשרות של רכישת דירה משלנו ומקווים שזה מה שיקרה".
3 צפייה בגלריה
משפחת אייזנברג
משפחת אייזנברג
משפחת אייזנברג
(צילום: יונתן בלום)
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 07:10, 26.08.22