ההודעה על "קפסולת הקורונה הראשונה" הרעידה גם את שוק ההון: חברת "מרק" (Merck) פרסמה בסוף השבוע תוצאות ראשוניות משלב המחקר האחרון בתרופה שהיא מפתחת כנגד נגיף הקורונה. התרופה מונעת מנגיף הקורונה להשתכפל באמצעות החדרת "טעויות" לתוך הקוד הגנטי של הנגיף, מה שלפי החברה מפחית את הסיכון לאשפוזים ולתמותה מהנגיף ב-50%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מניית החברה הגיבה כמובן בהתאם עם זינוק של למעלה מ-10% ביום. אולם, איך השפיעה ההודעה על יצרניות החיסונים המובילות, אשר צפויות "להיפגע" מכניסת התרופה לשוק? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') ברחבי העולם, ריכזנו עבורכם כמה מהמניות הבולטות של השבוע שעבר בארה"ב, באסיה ובבורסות אירופה - מי זינקה, מי נפלה ומדוע?
2 צפייה בגלריה
תרופה לקורונה של מרק
תרופה לקורונה של מרק
תרופה לקורונה של מרק
(צילום: רויטרס)
התרופה המדוברת של חברת "מרק" מכונה Molnupiravir (הסיומת vir מעידה כי מדובר בתרופה אנטי-ויראלית) והיא תשווק תחת השם Mjölnir, שם הפטיש ששימש את אל הרעם "ת'ור" במיתולוגיה הנורדית.
הסימנים המבטיחים עודדו את החברה לפתוח בהליכי אישור פורמאליים לתרופה מול רשות המזון והתרופות האמריקנית (FDA). תוצאות הניסוי השפיעו כאמור לטובה גם על מניית החברה, אשר התקרבה למרחק של פחות מאחוז ממחיר השיא שקבעה בראשית 2020.
במקביל להודעה, ארבע יצרניות חיסונים מובילות של חיסונים לקורונה רשמו ירידות דו-ספרתיות: אדג'יו (Adagio Therapeutic) - 36%-; נובהווקס (Novavax) - 27%-; ביונטק (Biontech) - 24%-; ומודרנה (Moderna) - 21%-.
הירידות החדות מגיעות כתוצאה ישירה מהעלייה של המתחרה ומהחשש של משקיעים מירידה בהכנסות עתידיות בשל הירידה בשיעור ההתחסנות שצפויה עם ייצור תרופה למחלה. זאת, לאחר מגמה הפוכה, בה המניות הציגו תשואה של מאות עד אלפי אחוזים מתחילת המגפה.

ענקית המצעים האמריקנית קורסת

חברה נוספת שרשמה נפילה חדה בבורסת נאסד"ק בשבוע שעבר הייתה בד בת' אנד ביונד (Bed Bath & Beyond) הוותיקה, המוכרת מוצרים לבית בארה"ב, בקנדה, במקסיקו ובאוסטרליה. מדובר בחברת ענק הנמצאת במקום ה-280 בדירוג 500 החברות הגדולות בעולם של כתב העת האמריקני פורצ'ן (Fortune).
מניית החברה (BBBY) נפלה ב-28%, לאחר פרסום דו"חות מאכזבים המשקפים ירידה חדה של 26% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בסך הכל רשמה החברה רווח נקי זעום של 4 מיליון דולר בלבד, בהשוואה ל-62 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

עוד בלטו במסחר השבוע:

  • אלקטרוניק ארטס (Electronic Arts, או "EA"), מיצרניות משחקי הווידיאו המובילות בעולם, חזרה לעצמה לאחר הירידה החדה שרשמה לפני כשבועיים. מניית החברה (EA) עלתה ב-11% בשבוע המסחר האחרון, לאחר שהודיעה על הארכה והרחבה של הסכם השותפות שלה עם תאגיד הכדורגל פיפא (FIFA).
  • ענקית הנפט והגז הטבעי מרפי (Murphy Oil Corp) זינקה ב-15% במסחר בבורסת ניו יורק בשבוע שעבר. ברקע: עליית מחירי הנפט מסוג WTI ביום שישי לשיא של כמעט ארבע שנים, לצד זינוק של מחירי הגז הטבעי בכ-132% השנה. אלו, ביחד עם זינוק חד בביקוש עם פתיחת המשק בעקבות מבצע החיסונים העולמי, הביאו לעלייה ניכרת בהכנסות החברה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים, ושמוליק קרפף, אנליסט ניירות ערך זרים בבנק לאומי.