לאחר שהצהיר על כך בשבוע שעבר, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', פרסם היום (א') להערות הציבור צווים להפחתת מס הקניה ומס הבלו על בנזין, בשיעור שצפוי להוריד 13 אגורות ממחירו של ליטר בנזין לצרכן עד לסוף שנת 2023. נכון לעכשיו, הפחתת המס עומדת על 3 אגורות בלבד והיא צפויה להסתיים באמצע פברואר. טרם ברור מתי הצו צפוי להיכנס לתוקף וייתכן שתהיה הוזלה של 10 אגורות כבר במהלך שבוע הבא, אך בכל מקרה מחיר הדלק יעודכן בתחילת פברואר גם לפי חישוב מחיר הנפט באגן הים התיכון
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
טיוטת הצו פתוחה להערות הציבור עד ליום רביעי הקרוב בחצות. במקביל, צפוי להיות מופץ להערות גם צו להערות בעניין הפחתת בלו. הפסד הכנסות המדינה ממיסים כתוצאה מהפחתת מס הקנייה והבלו צפוי לעמוד על 450 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
דלק
דלק
דלק
(צילום: shutterstock)
על מנת להפחית את מחיר הדלק לצרכן, על רקע העליות שהיו במחיר הדלק, מאז אפריל 2022 חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקנייה ומס הבלו החלים על בנזין. כאמור, הוראת השעה שחלה כיום מורידה כשלוש אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן והיא עתידה לפקוע ב-16 בפברואר 2023.
לפי הצו, מוצע לקבוע בהוראת שעה כי מס הקנייה ומס הבלו אשר יחולו על בנזין עד סוף שנת 2023 יופחתו, כך שיעמדו על 3,183.32 שקל לאלף ליטר. הפחתה זו, כאמור, צפויה להוריד 13 אגורות ממחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הוראת השעה.
פרסום טיוטת הצו מגיע לאחר שבשבוע שעבר הציגו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר סמוטריץ' את "התוכנית לטיפול בהתייקרויות במשק". בין צעדי התוכנית שהוצגו: הקפאת הארנונה לשנה, ביטול ההתייקרויות בדלק והפחתה של 10 אגורות לליטר, קיצוץ של 70% מעליית מחירי החשמל וקיצוץ של 70% בהתייקרות המים.
יחד עם זאת, לאחר פרסומה זכתה התוכנית לביקורות חריפות, בעיקר בגין הסירוב של שר האוצר לפרט בדיוק מה הם המקורות התקציביים עבור חלק מהצעדים שהוצגו, וכי חלקים אחרים בה הם עדכונים הנובעים מחוקי המדינה שהוצגו כ"צעדי חירום" של הממשלה.