הפיגועים הקשים שהתחדשו בשבועות האחרונים בירושלים כבר גורמים לנזקים כלכליים משמעותיים בבירה. על פי הערכות של הסוחרים ושל ענף התיירות בירושלים, בשבועיים האחרונים נרשמה ירידה בשיעור של 10%-20% בפעילות הכלכלית בבירה ובתיירות הפנים בעיר.
עם זאת, אין עדיין כמעט ביטולים של תיירים מחו"ל לימים האלה ממש, אולם כן קיימת כבר מגמה של פחות הזמנות לביקורים וללינה בירושלים לחודשים הבאים, ויש חשש שהם יקטנו עוד, בעיקר אם אי-השקט בעיר ימשך בצל המתח הגובר והכניסה לתקופת הרמדאן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

1 צפייה בגלריה
פיגוע הדריסה בשכונת רמות בירושלים וקבר יעקב ישראל פלאי, הילד בן ה-6 שנרצח
פיגוע הדריסה בשכונת רמות בירושלים וקבר יעקב ישראל פלאי, הילד בן ה-6 שנרצח
פיגוע הדריסה בשכונת רמות בירושלים וקבר יעקב ישראל פלאי, הילד בן ה-6 שנרצח
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר האיגוד הארצי למסחר בירושלים, עזרא עטיה, שמייצג מאות בעלי חנויות ועסקים במרכז ירושלים, אמר ל-ynet ולממון כי "הפיגועים הקשים שאירעו בירושלים בשבועות האחרונים פוגעים כבר קשות במסחר בירושלים וגורמים לדאגה רבה בעיר שעברה תקופות קשות בעבר, מתקופות של פיגועים וכמובן גם בתקופת משבר הקורונה בשנתיים הקודמות.
"כל אירוע של פיגוע בעיר מדיר את רגלי תושבי ירושלים ואזרחים מערים אחרות, כולל תיירים, מלהגיע לחנויות ולמסעדות בעיר. החשש מפיגועים, האווירה המתוחה, כאשר בכל פינה מוצבים שוטרים וחיילים, וגם מטעמי זהירות שיתרחשו חלילה עוד פיגועים וגם מטעמי מצב הרוח הירוד במיוחד, כאשר יש הרוגים ופצועים - פוגעים קשה בבעלי העסקים בירושלים. אם יימשך אי-השקט, קיים חשש שנראה שוב פגיעה קשה שעלולה לגרום לסגירת חנויות ועסקים בעיר", התריע עטיה.
לדבריו, "כאשר קונים כבר חוששים להגיע למרכזי הקניות בירושלים בשבועיים האחרונים, לפי הנתונים של סוחרים רבים, המצב גרם כבר לירידה של אחוזים ניכרים במכירות וזה יותר מתקרב ל-20% מאז הפיגוע הקשה מאוד בנווה יעקב. הירידה עלולה להחריף כעת אחרי הפיגוע הקשה הנוסף ביום שישי והיא מורגשת כבר בכל ענפי המסחר ובפרט בתחום המסעדות ובתי הקפה".
אולם, גם סוחרי מזרח ירושלים כבר ניזוקים מהפיגועים המתחדשים בבירה. סוחרים ברחוב הגיא טענו כבר לפני ימים אחדים שהפיגועים הרצחניים בירושלים פוגעים קודם כל בהם, כיוון שבעיקר יהודים מחוץ לירושלים נמנעים מלהגיע למזרחה של ירושלים ובעיקר לעיר העתיקה, וכך גם תיירים מחו"ל חוששים לסייר ברחובות העיר העתיקה כאשר יש פיגועים קשים בעיר.
אחד מבעלי חנויות המזכרות בקרבת שער יפו אמר כי "מי שעושה פיגועים בעיר לא מבין שהראשונים שנפגעים מזה הם הסוחרים במזרח ירושלים, כיוון שתיירים חוששים להגיע. הסוחרים כולם לא תומכים במעשים האלה ומבקשים מהעירייה והמשטרה לאבטח את העיר העתיקה ולהגן על הקונים שלנו".
גם במשרדי הממשלה הכלכליים מודאגים מפגיעה בכלכלה, אם בעת הקרובה יתרבו הפיגועים ולא רק בירושלים. גורם ממשלתי בכיר טען כי "הפגיעה העיקרית עלולה להיות בתחום התיירות, שארך זמן עד שהתאוששה מהקיץ האחרון לאחר שנתיים קשות בעת שיא משבר הקורונה. פיגועים מתפרסמים מיד בכל העולם ומי שחשבו לבקר בישראל ובוודאי בירושלים, חושבים שנית ומבטלים או דוחים את הביקור. מצב כזה עלול להיות רע מאד למשק".
עוד לדבריו, כל רעיון כמו לבצע פעולות בנוסח "שומר חומות 2" במזרח העיר עלול לחסל כליל את תיירות החוץ והפנים בירושלים לתקופה ארוכה "וימית אסון על חיי המסחר בעיר".
המשבר המחודש המאיים על המסחר והתיירות ברחבי ירושלים באמצע החורף בא לאחר תקופה מסוימת של שגשוג בחודשים האחרונים, עם היציאה ממשבר הקורונה הקשה שגרם לפגיעה קשה במאות חנויות בירושלים, שחלקן נסגרו ולא נפתחו מחדש. עשרות סוחרים פשטו רגל בתקופת הקורונה ועד היום יש חנויות רבות בעיר שסגורות ועל חלקן מרצדים השלטים "להשכרה".
הקשיים במסחר מתווספים, לדברי סוחרים בירושלים, למצב כלכלי קשה יותר של רבים מתושבי העיר, שהיא אחת העניות בישראל, בשל האינפלציה הגבוהה והעלייה בריבית על ההלוואות והמשכנתאות.