הדולר והאירו המשיכו בהיחלשות החריגה שלהם מול השקל גם היום (שני). לאחר צניחת הדולר בכ-3% בימים האחרונים, לשער שפל מזה קרוב ל-10 חודשים, היום שבר שיא שלילי נוסף ושערו היציג נקבע על 3.134. גם האירו ממשיך לרדת מול השקל בשל היחלשותו בעולם, ושערו היציג נקבע על 3.627 שקלים - נמוך ביותר מזה 21 שנה וקרוב לשער הנמוך ביותר של המטבע מול השקל בהיסטוריה. לאחר קביעת השערים היציגים, ירדו המטבעות עוד: הדולר נסחר סביב 3.11 והאירו סביב 3.61.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
בשוק המט"ח עוקבים בעניין אחרי הצעדים של בנק ישראל, וחיכו לראות האם הוא ישנה היום את מדיניותו מהימים האחרונים וישוב לרכוש דולרים, לאחר שהפסיק לעשות כן. נכון להיום, נראה כי הבנק ממשיך שלא להתערב בשוק. זאת כאשר ברקע הביקורת החריפה של מבקר המדינה בדו"ח השנתי שפרסם, שבו ביקר את רכישת 100 מיליארד הדולרים בשנים האחרונות מעבר ליתרות שבנק ישראל עצמו קבע שאמורות להיות בקופת הבנק - 110 מיליארד דולר. בסוף חודש ספטמבר השנה הסתכמו היתרות כבר ביותר מ-207 מיליארד דולר.
קריסת שערי המטבעות הזרים מקשה מאוד על היצוא הישראלי ואם היא תימשך עלולה לגרום לסגירת קווי ייצור ופיטורי עובדים המועסקים בענפי יצוא לגושי הדולר והאירו. לעומת זאת, ירידת השערים גורמת לישראלים היוצאים לחו"ל לחיסכון בהוצאות של מאות שקלים בימים ספורים.
בתשובה לשאלת ynet האם בנק ישראל מתכוון להמשיך ולהתערב בשוק המט"ח, לאור ירידות השערים החדות של המטבעות הזרים מול השקל, הפנו בבנק המרכזי לדברים שאמר לאחרונה הנגיד, לפיהם: "לגבי שוק המט"ח, כפי שאמרתי כבר בהזדמנויות קודמות, אחזור ואומר כי איננו מוגבלים בהתערבות מירבית של 30 מיליארדי דולר השנה. בתום התוכנית, הבנק יפעל בשוק המט"ח על פי הצורך, בהתחשב בפעילות הכלכלית של המשק".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "הציפייה היא שבארה"ב יתחילו את צמצום ההרחבה הכמותית. מהלך שיגרור לעליית תשואות האג"ח בדולר ולתנועה של משקיעים לעבר החזקה באג"ח דולר. מנגד, באירופה, הציפייה שההתנהלות תהיה הרבה יותר איטית בתהליך צמצום ההרחבה, ולכן משקיעים רואים פוטנציאל גבוה יותר בנכסים נקובי דולר".
מריאן כהן, יו"ר איגוד ההייטק בהתאחדות התעשיינים: "אנחנו ממשיכים לראות את התחזקות המדאיגה של השקל למול סלי המטבעות, דבר הפוגע בתעשיית ההייטק הישראלית, תעשייה שאינה מבוססת רק על חברות הזנק אלא בנויה על חברות יצואניות המפרנסות ישירות למעלה מ- 370 אלף בתי אב בישראל. תעשיית ההייטק אחראית על יותר ממחצית הייצוא של ישראל והתעשיינים הם הראשונים שנפגעים מהתחזקות השקל".
פורסם לראשונה: 08:55, 01.11.21