הלילה (בין שישי לשבת) התרחש אירוע ה״חצייה״ (halving) שמשגע את שוק המטבעות הווירטואליים בחודשים האחרונים. במסגרת האירוע, אשר מתרחש בכל ארבע שנים לערך, היצע מטבעות הביטקוין החדשים שמונפקים בכל עשר דקות כחלק מהמנגנון האוטומטי של המטבע - נחתך בחצי.
מה המשמעות של אירוע ה״חצייה״ עבור שוק המטבעות הווירטואליים ככלל ועבור מטבע הביטקוין בפרט, מה עבר על השוק התוסס בארבע השנים האחרונות ומדוע נראה כי כבר מזמן לא מדובר בנישה של משקיעים אמיצים במיוחד בלבד? ynet עושה סדר באחד האירועיים המשמעותיים ביותר בשוק ההון בתקופה האחרונה.
2 צפייה בגלריה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)

מהי "חצייה"?

בכדי להבין מה בדיוק המשמעות של אירוע ה״חצייה״, צריך ראשית כל להבין כיצד המנגנון האוטומטי של מטבע הביטקוין עובד. כאשר היוצר/ים של המטבע, המכנים את עצמם ״סאטושי נקאמוטו״, פרסמו לראשונה את פרוטוקול המטבע בסוף שנת 2008, הם קבעו כי אף פעם לא יהיו יותר מ-21 מיליון מטבעות ביטקוין, וזאת כחלק מהניסיון שלהם לשמור על ערך המטבע לאורך זמן.
במסגרת אותו מנגנון אוטומטי, אנשים בכל רחבי העולם משקיעים משאבי מחשוב וחשמל אדירים ומתחרים ביניהם בפתירת משוואות מתמטיות מורכבות מאוד, אשר מאפשרות את קיום עסקאות הביטקוין בין המשתמשים מבלי שיהיה גוף אחד שמנהל את הכל, כמו שבנק עושה בשוק המטבע המסורתי.
בכל עשר דקות נקבע אותו מנצח בתחרות, אשר מקבל בתמורה למאמציו מספר מטבעות ביטקוין חדשים. אותו מספר שמקבל המנצח נחתך בחצי כאמור בכל ארבע שנים לערך מיצירת המנגנון ועד שסך היצע מטבעות הביטקוין יגיע לשיא של 21 מיליון מטבעות. זאת, כדי להתמודד כאמור עם ירידת הערך של המטבע בעת יצירה של מטבעות חדשים (כפי שקורה למשל אם מדינה מדפיסה שטרות כסף ללא הבחנה).
כלומר, אם בשנת 2009 הפרס של המנצח בתחרות הכרייה שמתרחשת בכל 10 דקות היה 50 מטבעות ביטקוין, בשנת 2013 מספר זה ירד בחצי ל-25 מטבעות, בשנת 2017 שוב נחתך ל-12.5 וכיום הוא עומד על 6.25 מטבעות ביטקוין. כעת, לאחר אירוע החצייה הרביעי של המטבע, סך המטבעות שיקבלו הכורים יעמוד על 3.125 מטבעות ביטקוין ״בלבד״.

מה משמעות האירוע על השוק?

המשמעות הברורה ביותר עבור שוק המטבעות הווירטואליים, אשר מושפע מאוד מתנודתיות בערך מטבע הביטקוין - שהוא המטבע הראשון והנסחר ביותר, היא שהכורים ירוויחו הרבה פחות מטבעות עבור ההשקעה שלהם. כלומר, אם לצורך העניין אדם או חברה השקיעו 10,000 דולר בשביל לכרות 6.25 מטבעות, כעת הם ישקיעו בדיוק את אותו סכום ויקבלו רק 3.125 מטבעות בתמורה.
יחד עם זאת, באופן היסטורי, כל אירוע חצייה - אשר משמעותו למעשה הוא שקצב המטבעות החדשים שיוצאים לשוק בכל 10 דקות יורד בחצי - הוביל את ערך המטבע לזנק לשיאים חדשים. כלומר, הכורים אולי יקבלו מחצית מהמטבעות עבור אותה פעולה, אך הערך של כל מטבע צפוי להעלות, לפחות בטווח הארוך.
בתוך כך, בדומה לשוק ההון המסורתי, ניתן כבר לראות את ההשפעה של ה״חצייה״ על שוק המטבעות הווירטואליים בחודשים האחרונים, עוד הרבה לפני שהיא התרחשה בפועל. כך למשל, רק לפני כשבועיים חצה הביטקוין שיא חדש של למעלה מ-73 אלף דולר למטבע בודד, וסך שוק המטבעות הווירטואליים זינק בשנה האחרונה בלמעלה מ-130%, לשווי כולל של כמעט שלושה טריליון דולר.
אולם, עדיין מדובר באחד מהשווקים התנודתיים ביותר בעולם ובשבוע האחרון ירד שוב ירד הביטקוין לשווי נוכחי של כ-63 אלף דולר. למעשה, יש הסבורים כי מייד לאחר אירוע החצייה הביטקוין ימשיך וירד עוד, אולם חלק גדול מהמשקיעים ומחובבי התחום בטוחים כי בטווח הארוך, ערך המטבע צפוי להעלות שוב, בין היתר בשל הירידה החדה בהיצע המטבעות החדשים.

מנישה למיינסטרים?

בארבע השנים האחרונות, מאז אירוע ה״חצייה״ האחרון בשנת 2020, שוק המטבעות הווירטואליים עבר טלטלות רבות, בין היתר בחסות משבר הקורונה שתקף את העולם כולו והשפיע רבות על הבורסות ברחבי העולם. זאת, לצד הכניסה החדה של משקיעים ״מסורתיים״ לתחום והעלייה בפופולריות של קרנות ״מחקות״, המאפשרות השקעה בשוק באופן עקיף באמצעות כמה מהבורסות המובילות בעולם, עודדו משקיעים חדשים רבים להיכנס לתחום השנוי במחלוקת - אשר גדל בסכומי עתק.
במקביל, שוק הקריפטו התפתח, מאות רבות של מטבעות נוצרו לצד רבים שנעלמו כלא היו. הסיפורים סביב אנשים ש״פמפמו״ מטבע איזוטרי כזה או אחר, לעיתים קרובות רק בשביל למכור אותו בשיא ולעשות רווח, התפרסמו בחדשות וברשתות החברתיות חדשות לבקרים.
כך למשל, יש הטוענים כי אחד האנשים שהרוויח בגדול ממטבע איזוטרי שכזה היה לא פחות מאילון מאסק, מנכ״ל טסלה ואחד מהאנשים העשירים ביותר בעולם, אשר בשנים האחרונות פרסם שוב ושוב את המטבע האהוב עליו - דוג׳קוין - בין היתר במסגרת הופעה מיוחדת בהשתתפות מאסק עצמו לצד אמא שלו, בתוכנית הסאטירה המפורסמת SNL.
ואולם, לצד הסיפורים על מיליארדרים ומטבעות קריפטו ייחודיים ועל אף התנודתיות הקשות שהובילו כמה וכמה פעמים את השוק למה שנדמה כתחילתה של קריסה מוחלטת, קשה מאוד להתעלם ממגמת העלייה החדה של המטבעות המובילים לאורך זמן.
2 צפייה בגלריה
הדוגקויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
הדוגקויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
הדוגקויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
(צילום: shutterstock, צילום מסך)
כך למשל, בתחילת שנת 2019 עמד השווי של ביטקוין אחד על כ-3,000 דולר בלבד. בתחילת שנת 2020 הוא כבר זינק לכ-10,000 דולר למטבע, ובאמצע-סוף 2021 הגיע לשיא של לא פחות מ-67 אלף דולר למטבע בודד. נכון, מאז השוק גם חטף כאמור מפלות קשות והמטבע המוביל הספיק לגרד את רף ה-15 אלף דולר מלמעלה, אבל בחודשים האחרונים מגמת העלייה החדה שוב חזרה והמטבע המוביל שוב שבר שיא כשהגיע לשווי של למעלה מ-73 אלף דולר.
במקביל, גם בארץ חברות רבות נכנסו לתחום ההשקעות במטבעות וירטואליים, לצד בנקים רבים ששינו מדיניות לטובת משקיעים בקריפטו, חברות מסחר בתחום שקיבלו רישיונות ראשונים מרשות שוק ההון ואפילו בנק ישראל שמעיד שוב ושוב על היתרונות הפוטנציאליים של קידום שקל דיגיטלי.
כעת, נראה כי רק הזמן יגלה האם העליות יימשכו ״עד לירח״ - כפי שנוהגים לומר חובבי התחום, או שמא אכן מדובר בסוג של ״תרמית״ שמטרתה להרוויח כסף על חשבון משקיעים תמימים ותו לא, כפי שרבים - בהם גם כלכלנים בכירים בעלי שם עולמי - עדיין טוענים בתוקף.
פורסם לראשונה: 08:54, 19.04.24