וול סטריט ננעלה הלילה (ו') בעליות שערים חדות: מדד S&P 500 עלה ב-3.06%, דאו ג'ונס ב-2.68% ונאסד"ק ב-3.34%. בהסתכלות שבועית, השלושה עלו ב-6.71%, 5.31%, ו-8.15% בהתאמה, ונעלו את שבוע המסחר החיובי הראשון מזה כחודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מוקדם יותר היום גם הבורסות באירופה ננעלו בעליות חדות: מדד פוטסי (בריטניה) עלה ב-2.68%, דאקס (גרמניה) ב-1.59% וקאק (צרפת) ב-3.23%. בנעילה באסיה: מדד שנגחאי (סין) עלה ב-0.89%, האנג סנג (הונג קונג) ב-1.95% וניקיי (יפן) ב-1.23%.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
סוחר בוול סטריט
(צילום: AP)
מדובר כאמור בשבוע ראשון של עליות שערים ברקע תקופה ארוכה של ירידות חדות בשווקים. מתחילת השנה נפל מדד S&P 500 ב-18.45%, דאו ג'ונס ב-13.9% ונאסד"ק ב-26.7%.

הפד ימתן את קצב העלאות הריבית?

ברקע, האינפלציה המשתוללת ברחבי העולם גררה סדרה של העלאות ריבית משמעותיות על ידי בנקים מרכזיים מובילים, בראשם הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב, או ה"פד").
2 צפייה בגלריה
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
בשבוע שעבר הכריז הפד על העלאת ריבית נוספת וחדה במיוחד של 0.75%, ובכך עלתה הריבית הבסיסית במשק האמריקני לשיעור של 1.5%-1.75%. יממה לאחר מכן, הודיע גם הבנק המרכזי בבריטניה על העלאת ריבית נוספת בשיעור מתון יחסית של 0.25%, אולם הצהיר כי במקרה הצורך הוא מוכן לפעול "בחוזקה" על מנת להילחם באינפלציה שכבר הגיעה לשיעור שנתי של 9.1% במאי.
מעבר לתיקון טבעי שמגיע אחרי תקופה ארוכה כאמור של ירידות, ייתכן כי מהלכי העלאות הריבית של הבנקים המרכזיים, לצד התקווה כי אם המצב ישתפר אולי העלאות הריבית הקרובות ימותנו, הם אלו שדווקא הפיחו תקווה בשוק וסייעו למגמת העליות בשבוע האחרון.
במקביל, החשש כי מהלך העלאות הריבית יוביל למיתון במשק או לתוצאה של סטגפלציה (מיתון המלווה באינפלציה), עדיין קיים ונוכח ועשוי גם הוא להשפיע על החלטות הבנקים המרכזיים בתקופה הקרובה.
כך למשל, קרן המטבע העולמית הודיעה היום כי היא חותכת את תחזית הצמיחה של ארה"ב ל-2.9% בשנת 2022, 1.7% בשנת 2023 ו-0.8% בלבד בשנת 2024, וכי היא צופה שהמעצמה הכלכלית תחמוק ממיתון רק "בקושי".
בתוך כך, הדולר נחלש היום בכמעט אחוז ונסחר סביב 3.41 שקלים, אולם מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט עלה בכ-2.65% לשווי של כ-113 דולר לחבית. מכיוון שמחיר הדלק בישראל מושפע ממחירי הנפט בעולם ומשער הדולר אל מול השקל בחמשת הימים האחרונים של החודש, בשלב זה קשה להעריך כיצד יושפע המחיר ב-1 ביולי, וזאת בנוסף להצהרתו של שר האוצר אביגדור ליברמן כי יפעל להפחתה נוספת של מס הבלו.