משבר האספקה החמור ביותר בתולדות ארצות הברית של פורמולת לתינוקות גורם לממשל לקבל החלטות יוצאות דופן על מנת להתמודד איתו. אתמול (שני) הודיע המינהל הפדרלי לבטיחות נהגים כי הוא מוותר על מגבלת שעות העבודה של נהגי רכבים מסחריים שמובילים את מרכיבי הפורמולה והאריזות שלהן.
יש לציין כי בשנת 2020, שיא מגפת הקורונה, נחתם צו דומה שאפשר לנהגים להוביל בין השאר פורמולות מוכנות לתינוקות (לא את מרכיבי הפורמולה) ללא הגבלה על שעות העבודה שלהם. לפי החוק הקיים נהגים יכולים לנהוג עד 11 שעות ברצף אחרי מנוחה של 10 שעות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
החוסר בסימילאק בחנויות המזון בארה"ב
החוסר בסימילאק בחנויות המזון בארה"ב
החוסר בסימילאק בחנויות המזון בארה"ב
(צילום: EPA)
ההחלטה מגיעה בעקבות הריקול לסימילאק של היצרנית הגדולה בארה"ב, חברת אבוט, וסגירת המפעל שלה במישיגן בעקבות חקירה שמנהל ה-FDA לאחר שהתגלה חשד ששני תינוקות מתו מזיהום שנוצר מהפורמולה.
בכדי להגדיל את ייצור הפורמולה, החליט הנשיא ג'ו ביידן להחזיר חוק מתקופת המלחמה הקרה, שמורה לעסקים לסייע בתיעדוף של אספקת חומרים שיסייעו במשבר, גם במקרה של הפסד כספי. במקביל, הודיע ביידן כי ארה"ב תקבל סיוע של פורמולות מאירופה, וכבר שלשום נחת באינדיאנפוליס מטוס ראשון ובו מטען גדול של פורמולות מהיבשת הישנה.

"תנאים סניטריים לא ראויים"

הפרשה החלה לפני שלושה חודשים וחצי, ומאז ארה"ב מנסה להתמודד עם הבעיה. בחקירה שמתנהלת על ידי ה-FDA במפעל של חברת אבוט במישיגן התגלה כי התנאים הסניטריים בו לא היו ראויים.
לצד התנאים הסניטריים, מומחים טוענים כי הבעיה הגדולה באמת היא העובדה שממשלת ארצות הברית מאפשרת למספר קטן מאוד של חברות לייצר פורמולות לתינוקות, כך שברגע שמפעל אחד נסגר נוצר חוסר עצום.
בסך הכל ארבע חברות גדולות שולטות ב-90 אחוזים מאספקת הפורמולות בארה"ב: אבוט, מיד ג'ונסון, גרבר ופריגו. מתוך הארבע, שלוש (אבוט, מיד ג'ונסון וגרבר) מחזיקות בחוזים עם הממשלה לסבסוד הפורמולות למשפחות שנמצאות בתוכנית מיוחדת לתזונה משלימה לבעלות הכנסה נמוכה. המשפחות מקבלות שוברים או כרטיס מגנטי לקניית פורמולה, כך שהם יכולות לרכוש רק מהחברות הללו. הנתון המשמעותי הוא שכמחצית מסך הפורמולות שנרכשות בארה"ב הן ע"י אותן משפחות שנמצאות בתוכנית.
2 צפייה בגלריה
המפעל של אבוט במישיגן
המפעל של אבוט במישיגן
המפעל של אבוט במישיגן
(צילום: AFP)
"ברגע שמפעל אחד שלהן מושבת, אפילו למספר שבועות, זה משפיע על האספקה של כל התעשייה", הסביר לוושינגטון פוסט מנהל בכיר בעמותה הפועלת למען אותן משפחות.
עוד דרך כדי להתמודד עם המשבר, בנוסף להקלות על נהגי הרכבים המסחריים וכן האספקה מאירופה, היא הגדלת הייצור של שאר החברות. לצורך העניין המפעל של פריגו פתוח 24/7, ובהשוואה לתקופה המקבילה ב-2021 - התפוקה שלו גדלה ב-37%. גם בגרבר עובדים בתפוקה מלאה על מנת לנסות ולספק כמה שיותר פורמולות. מאבוט נמסר שהם נותנים עדיפות לייצור פורמולות לתינוקות במפעל השני שלהם באוהיו, ואף המירו קווי ייצור על מנת לייצר סימילאק.