מחיר הדלק בישראל שעומד כיום על 6.86 שקל לליטר יעלה רק בכ-10 אגורות לליטר ביום שישי הקרוב, למרות הזינוק הנוסף בשער הדולר החודש ועלייה במחיר הדלקים באגן הים התיכון מאז סוף החודש שעבר שהיו אמורים להביא להתייקרות גדולה יותר בשיעור של כ-20 אגורות לליטר. וזאת בשל המשך סבסוד מס הדלק וגם הגדלתו על פי הוראת ראש הממשלה ושר האוצר, כפי שפורסם ב-ynet בתחילת השבוע.העלות בהפסד מיסים רק על חודש זה תעמוד על 267 מיליון שקל.
גורם ממשלתי בכיר אמר ל-ynet השבוע כי ההחלטה הנוכחית נותרה לסבסד מדי חודש את מחירו, עם תנודות כלפי מעלה ומטה של המס על הדלק, כדי להותיר את מחירו לפי שעה בקביעות סביב 6.85-6.95 שקלים לליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי בתחנות. כדי להמשיך בכך, הערב (שלישי) פורסם צו חדש המפחית את המס על הדלק בשקל שלם עד סוף ספטמבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בשל הפיחות המתמשך בשער השקל, היה צריך להעלות את מחיר הדלק בישראל בחודשים האחרונים כבר פעמים אחדות, אולם על פי מדיניות שהתוו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' - בניגוד לדעת בכירי משרד האוצר - מחיר הדלק לא עלה. לכן, הסבסוד של המס על הדלק הלך וגדל עד כדי עלות של כרבע מיליארד שקל בחודש אוגוסט, בשל הפחתת מס הדלק, שהגיעה באוגוסט ל-89 אגורות לכל ליטר. "עלותו" של הסבסוד מגיעה כבר מאז יולי אשתקד לשני מיליארד שקלים ורבע ומאז הקמת הממשלה הנוכחית 1.1 מיליארד שקל מחודש ינואר ועד אוגוסט 2023.

בכירים במשרד האוצר מתנגדים להמשך סבסוד הדלק משתי סיבות עיקריות: הירידה בגביית המיסים הולכת וגדלה ויש לפעול לעצור אותה, כדי למנוע עוד גידול בגירעון. כמו כן, את רוב הדלק בתחנות, כ-80%, ממלאים מי שמשתייכים לארבעה העשירונים העליונים. לכן, הוזלת הדלק מסייעת למעשה דווקא למעמד המבוסס, בעוד שהשכבות החלשות נהנות בינתיים מהדחייה בייקור התחבורה הציבורית.
יחד עם זאת חוששים ראש הממשלה ושר האוצר מביקורת קשה של הציבור אם מחיר הדלק יזנק לכיוון של כשמונה שקלים לליטר, וקיים חשש אמיתי שייקור הדלק - מוצר בסיסי שמשפיע על כל סל הצריכה של משקי הבית - יגרום להתייקרויות בכל התחומים ויגדיל עד מאוד את האינפלציה שטרם נרגעה וצפויה לעלות שוב במדד לחודש אוגוסט. כל זאת רגע לפני החלטת הריבית של בנק ישראל בשבוע הבא.