הבורסה בתל אביב החלה את יום המסחר (ב') בעליות, אולם מהר מאוד המגמה השתנתה בדומה לאתמול והיא רשמה עוד יום של ירידות חדות. מדד ת"א 35 ירד ב-3.54%, ת"א 90 ב-3.98% ות"א 125 ב-3.67%. בסה"כ, המדדים המובילים ת"א 35 ות"א 125 רשמו ירידה של כ-6.5% ביומיים האחרונים. במקביל: הדולר מתחזק מול השקל ומטפס ב-1% ליותר מ-3.17 שקלים, האירו עולה ב-0.8% לכמעט 3.59 שקלים.
עוד בלטו היום במסחר בבורסה המקומית: ת"א תעשייה איבד 3.84%, ת"א טכנולוגיה 3.51%, ת"א בנקים 4.1% (6.8% ביומיים), ת"א נפט וגז 4.85%, ת"א ביומד 5.5% (9.8% ביומיים), ת"א נדל"ן 4.38% ות"א בנייה 7.65% (10.2% ביומיים).
בתוך כך, הנפילות החדות בוול סטריט נמשכות גם היום עם פתיחתו של שבוע מסחר חדש ברחבי העולם. S&P 500 נחתך בכ-2%, דאו ג'ונס ב-1.6% ונאסד"ק שוב מוביל עם ירידה של כ-2.3%. נטפליקס ירדה בעוד למעלה מ-8% לאחר ירידות של 23% בשבוע שעבר ורושמת כעת שיא שלילי של כשנה וחצי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
ירידות בבורסה בתל אביב
(צילום: shutterstock)

האם הירידות יימשכו?

בעולם מתחילים לצפות לעליות בריבית, מה שגורם תמיד לבלימת חלק מההשקעות בבורסות. כך ציינו אתמול חזאים. הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, ואסטרג הריבית בלאומי שוקי הון, דוד רזניק, אמרו כי הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי לאותת כבר בהודעתו ביום רביעי כי העלאת הריבית הראשונה מבין שלוש המתוכננות ל-2022 תתבצע כבר ב-16 במרץ. כך חוזה גם יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון.
כלכלני לידר שוקי הון סבורים כי העלאת הריבית בישראל בתוך זמן קצר היא בלתי נמנעת, והם גם נוקבים במועד - הודעת בנק ישראל על מדיניות הריבית, שצפויה להתפרסם ב-11 באפריל. עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, סבור כי אם תימשך עליית מחירי הדירות בארץ, "בנק ישראל יצטרך לשקול מחדש את מדיניותו, ואולי להקדים את העלאת הריבית".
העלאת ריבית פירושה היא עצירה מסוימת בעליית מחירי הדירות, שכן ההשפעה תהיה גם על החזרי המשכנתה, וגם בלימה של הצריכה הגבוהה במשק, כולל בלימה בנטילת הלוואות לצריכה, ובשל כך עצירת חלק מההתייקרויות, וכמובן שצפויה גם השפעה לרעה על הבורסה.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
בעולם מחכים לריבית
(צילום: AP)
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מעריך כי בשוקי ההון בארה"ב גוברת כבר עתה הציפייה להעלאת הריבית "דבר התורם למשנה זהירות מצד משקיעים ולמימושים וירידות שערים". עוד אומר פריימן כי "העלייה המתמשכת במחיר הדלקים תורמת לחשש כי האינפלציה ועליית המחירים עשויה להימשך בתקופה הקרובה, דבר אשר יעודד צעדים מצמצמים מצד הבנקים המרכזיים, במטרה לבלום את נסיקת מדד המחירים לצרכן".

אז מה לעשות כעת?

העצה הקבועה היא להימנע ממכירת מניות כאשר השערים יורדים בחדות, שכן כל זמן שהמניות לא נמכרו, ההפסדים הם רק "על הנייר". אולם קיים תמיד גם החשש מקריסה קשה של הבורסות, כמו שאירע בשנים קודמות באירועים שהיו לרוב בחודשי "אוקטובר השחור", ואת זה אף משקיע לא רוצה לחוות.
בלאומי שוקי הון ממליצים על "אחיזה מאוזנת בין האפיקים". כך צמודי המדד מומלצים להשקעה בטווח הבינוני, מומלצת החזקת אגרות חוב בריבית משתנה, כתחליף להחזקת מק"מ ואג"ח ממשלתי קצר. "ברמת המרווחים הנוכחית, ההשקעה באפיק האג"ח הקונצרני בהחלט סבירה. מומלצת השקעה באג"ח בנקים, חברות ליסינג וחברות נדל"ן למגורים", מוסיפים בלאומי שוקי הון.
גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות, סבור כי "בכניסה לתקופה מוגברת של תנודתיות, שאנו מצפים שתלווה אותנו לפרק זמן ממושך, אנו ממליצים על משקל חסר בארה"ב, שנמצאת בנקודה פגיעה במיוחד לאור המשקל הגבוה של מניות הצמיחה בה. בתוך ארה"ב אנו ממליצים להתמקד בצריכה בסיסית, תשתיות, נדל"ן ואנרגיה".
עוד ממליץ בית אור להשקיע יותר, "מחוץ לארה"ב, במשקל יתר בישראל, באירופה ובמיוחד באיטליה ובספרד. בנוסף, כדאי להתחיל ולפקוח עיניים לכיוון השווקים המתעוררים, שצפויים ליהנות משינוי הכיוון של סין, בה רק בשבוע שעבר בוצעו שתי הפחתות ריבית". עוד מזהיר הכלכלן מבית פסגות כי "הציפיות לעליית ריבית גם בישראל צפויה לפגוע באפיק השקלי, הקצר והבינוני".
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, סבור דווקא כי "נראה שהירידות בשוקי המניות מבשרות שאנו נמצאים באירוע יחסית מוגבל ולא בתחילתו של משבר כלכלי-פיננסי רחב היקף. ניתוח מצבן הפיננסי של החברות האמריקאיות מראה שהן צפויות להתגבר על עלייה צפויה של ריבית הבנק המרכזי של ארה"ב".
פורסם לראשונה: 07:48, 24.01.22