רכישות מטבע חוץ בסכומים גבוהים של הגופים המוסדיים, על רקע הנפילות בבורסות בחו"ל ובתל אביב, הקפיצו היום (ב') את שערי המטבעות הזרים מול השקל בשיעורים משמעותיים. הדולר זינק באחוז ושערו היציג נקבע על 3.167 שקל, והאירו עלה ב-0.7% לשער של 3.583 שקל, למרות היחלשותו בשוקי הכספים בעולם.
הירידות בבורסות בארה"ב, באירופה, במזרח הרחוק ובישראל גורמות לגופים מוסדיים, כפי שקורה במקרים דומים של מפולות בבורסות, להגדיל את הנכסים במטבעות המובילים בעולם, וגם בזהב, שלפי שעה עלה ביממה האחרונה רק ב-0.2% - מחיר אונקייה הגיע בצהרים ל-1,838 דולר.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
ההתאוששות בימים האחרונים של שערי המטבעות הזרים העיקריים מול השקל מסייעת מאוד לתעשיינים וליצואנים הישראלים. מדובר בעלייה של שמונה אגורות בדולר וגם באירו, שהם עלייה של כ-2.5%.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, אמר כי "ירידות השערים החדות שנרשמו בארה"ב בסוף השבוע האחרון, גוררות את המוסדיים לרכוש מט"ח בהיקף משמעותי. הגופים המוסדיים מכרו מט"ח לצורך גידור ההשקעה מעבר לים. כעת, כאשר היקף ההשקעה נשחק, הם נדרשים לבצע התאמה של הערך המטבעי של ההשקעה, אל מול ההגנה. כתוצאה מכך, הירידה החדה שנרשמה בשערי המניות, הקטינה את ערך ההשקעה. כעת, נדרשים המוסדיים לצמצם את היקף המכירות שבוצעו ולכן הם מבצעים רכישות מט"ח בהיקפים משמעותיים של מאות מיליוני דולרים. מהלך אשר הביא את שער הדולר עד כה אל מעל לרמת 3.17 שקל".
אנליסטים ציינו, כי אם תימשך המפולת במניות בבורסות העולם, ובעיקר בוול סטריט, יתכן שהנגיד האמריקני יודיע ביום ד' השבוע, כי ניתן עדיין להמתין עם העלאת הריבית המתוכננת כנראה לחודש מרץ הקרוב.
התאוששות הטבעות הזרים מקלה גם על בנק ישראל שיימנע כנראה כעת לרכוש עוד דולרים בשוק המט"ח, כאשר ממילא יש ביקושים רבים בשוק.
פורסם לראשונה: 14:27, 24.01.22