נובמבר החולף לא היה חודש קניות מוצלח מאוד ותרמו לכך חרם צרכני על אתרים בינלאומיים שהציגו סממנים אנטי-ישראליים, וכן מצב רוח לאומי ירוד, שהולך ומשתפר. בקניות באשראי בארץ חלה ירידה של 5.5% בחודש הקודם לעומת נובמבר אשתקד. יחד עם זאת, בשבוע בו חלו בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי, הייתה דווקא עלייה במכירות אופנה, מוצרי חשמל ומזון בישראל - של 3.3% בממוצע. כלומר: המכירות היו טובות יותר בתחומים אלה לעומת נובמבר 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אסוס, אמזון ושיאין
אסוס, אמזון ושיאין
אסוס, אמזון ושיאין
(צילום: shutterstock)

מהלומה למעצמת הקניות אונליין מחו"ל

ישראל היא מעצמת קניות אונליין מחו"ל, אבל הישראלים לא מוכנים לספוג כל יחס. בקניות של ישראלים בעולם חלה ירידה עמוקה יותר מהירידה בקניות בישראל בחודש נובמבר.
ראשית, יש פחות ישראלים בחו"ל אז המכירות הפיזיות מצויות בירידה משמעותית, אולם גם מכירות האונליין היו חלשות יחסית לשנים נטולות מלחמה. לפי נתוני חברת האשראי כאל, נרשמה ירידה של 26% בקניות באתרים הזרים האהובים על ישראלים בכל חודש נובמבר, לעומת נובמבר 2022.
הסיבות לכך מגוונות וכולן משפיעות בו זמנית על האתרים. אחת מהן היא כאמור החרמה מצד הישראלים של כמה מהאתרים הזרים הפופולריים ביותר בקרב הצרכנים בארץ. כך למשל, חלה ירידה של 57% בקניות ישראלים באסוס, ששלח לארץ חבילות עם הודעות פרו-פלסטיניות ולא יצא במבצע מיוחד לישראלים השנה. בין השאר נחשפו מסרים אנטי-ישראליים שכתבו עובדי אסוס ללקוחות בישראל, מה שגרם לרבים להחרים את האתר. בנוסף, אסוס לא יצאה במבצע לישראלים ביום הרווקים הסיני, לא בבלאק פריידיי ולא בסייבר מאנדיי. למרות זאת, הקופון המיוחד לישראלים IL17 פעל כרגיל וממשיך להקנות הנחה של 17%.
מעבר לכך, חשוב לציין שזה לא שישראלים חסינים לגמרי בפני מבצעים מפתים: ייתכן שדצמבר יהיה טוב יותר לאסוס בישראל משום שהיא כן יצאה במבצע חנוכה (שלא מכונה מבצע חנוכה) - 25% הנחה על כל האתר, לכבוד 12.12, באמצעות קופון EVERYTHING25.
גם אתר האופנה הסיני האהוב מאוד על ישראלים, שיאין (SHEIN), שנחשד בחיבה לחמאס (שלא בצדק) ספג ירידה של 54% במכירות מישראל. האתר הפסיק שת"פים עם משפיעניות בגלל המלחמה ובארץ חשבו שהוא מחרים את ישראל. כמו כן, האתר הפסיק משלוחים חינם לארץ בימי ראשון בשל ביטולי טיסות ונטען שזאת משום שהוא אנטי-ישראלי. המשלוחים הללו הוחזרו מאז לאתר. כמו כן נמכרו בשיאין דגלי פלסטין (שהוסרו ממנו) ונטען שצבעי נייר הדבק שעל גבי החבילות הם בכוונה צבעי דגל הרשות הפלסטינית, בעוד שגורמים המקורים לחברה טוענים שהצבעים מסמלים חברות שילוח שונות.
ירידה של 16% נרשמה גם בקניות מאמזון, שעדיין לא החזיר את משלוח החינם לישראל (ברכישות מ-49 דולר) להיקפיו המקוריים: מוצרים רבים כבר לא נשלחים בחינם לארץ. זה תרם לירידה לצד איחורים משמעותיים בהגעת החבילות לארץ באוקטובר (שהצטמקו בנובמבר). עוד תרומה: נחשף שאמזון מוכרת חולצות עם סיסמאות שקוראות למחוק את ישראל כמו מהנהר ועד הים. אמנם המוכר הוא לא אמזון, אך הן כן נמכרו בפלטפורמה באין מפריע.
באיביי חלה ירידה בקניות של ישראלים מהאתר של 61%, כנראה גם בשל בעיות שילוח, אך כאן זה בעיקר בהקשר של ירידה הולכת וגדלה בקניות של ישראלים באיביי בשנים האחרונות. לעומת זאת באייהרב חל זינוק של 32% בקניות - בעיקר בגלל מבצעים מכוונים לישראלים (שחלקם הגיעו לא במועדם הרגיל).
בעלי אקספרס, שדווקא השתדל מאוד להתנהג כאילו הכל כרגיל בהטסות לישראל השנה, חלה ירידה של 11% במכירות. היא מיוחסת לאו דווקא למיעוט טיסות אלא לחשש מאיחורי חבילות (שכבר קורים פחות ופחות) ובעיקר למצב רוח לאומי ירוד שעוד נזקק להתאוששות, שכן המבצעים באתר היו טובים. גם בנקסט יש ירידה של 11% כנראה מאותה סיבה.

התאוששות בנובמבר, אבל עדיין ירידה לעומת אשתקד

לפי נתוני שבא, (שרותי בנק אוטומטיים), מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, חלה ירידה של 5.5% בהוצאות ישראלים בכרטיס אשראי בתוך ישראל בחודש נובמבר 2023, החודש השני ללחימה, בהשוואה לנובמבר בשנה שעברה. מדובר בנתוני אשראי מישראל בלבד.
למרות הירידה השנתית מדובר בהתאוששות בפעילות העסקית של המשק, שכן באוקטובר הירידה הייתה עמוקה יותר והגיעה לכ-30%.
במהלך נובמבר 2023 הגיעו ההוצאות באמצעות כרטיסי אשראי בתוך ישראל, לסכום כולל של 37.254 מיליארד שקל. מדובר בירידה של יותר מ-2.185 מיליארד שקל לעומת נובמבר אשתקד שבו סך ההוצאות באשראי עמדו על 39.439 מיליארד שקל.
סכום ההוצאות הממוצע היומי בנובמבר 2023 עמד על 1.242 מיליארד שקל. בשל חגי הקניות וההתאוששות המסוימת של הצרכנים בישראל - הוא היה גבוה ב-16% וביותר מ-173 מיליון שקל לעומת סכום ההוצאות הממוצע היומי שנרשם באוקטובר 2023 ועמד על 1.069 מיליארד שקל.
יחד עם זאת, כאמור, לא מדובר בנובמבר מוצלח בהתחשב בעובדה שהוא מקפל בתוכו כארבעה חגי קניות (יום הרווקים, שופינג איי אל, בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי): לשם השוואה, בספטמבר 2023 עמד סכום ההוצאות הממוצע היומי על 1.339 מיליארד שקל ובאוגוסט: 1.363 מיליארד שקל. כלומר: סכומים גבוהים מסכומי נובמבר. עקב כך, סביר להניח שהמבצעים בחשמל, רהיטים ואופנה יימשכו גם לתוך דצמבר.

שבוע בלאק פריידיי בישראל מוצלח לעומת השנה שעברה

לעומת נתוני כלל נובמבר, בשבוע השמיני למלחמה שהוא גם שבוע 48 לשנה זו (26 בנובמבר עד 2 בדצמבר) והוא גם השבוע של בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי, חלה עלייה של 3.3% בהוצאות ישראלים לעומת השבוע המקביל אשתקד - בשורה טובה לקמעונאים. ההוצאות של הציבור בשבוע זה הגיעו ל-10.183 מיליארד שקל לעומת השבוע המקביל ב-2022 (27 בנובמבר עד 3 בדצמבר), אז היקף ההוצאות באשראי בישראל עמד על 9.858 מיליארד שקל.
10.183 מיליארד שקל בשבוע זה נתון גבוה ב-11.9% ו-1.1 מיליארד שקל לעומת שבוע ממוצע מתחילת 2023, שבו ההוצאות עומדות בממוצע על 9.096 מיליארד שקל. גם לעומת השבוע הקודם בנובמבר מדובר בעלייה של כ-1.4 מיליארד שקל בהיקף ההוצאות, סך הכל 15.6%.
עיקר העלייה במכירות בשבוע זה, כ-10.4%, מיוחסת לרשתות מזון: 1.039 מיליארד שקל ב-2022 וכעת: 1.148 מיליארד שקל. במעדניות קצביות, מאפיות, מכולות ופיצוציות חל שיפור של כ-10%, מ-252.227 מיליון שקל ב-2022 ל-277.245 מיליון שקל השנה. חלה גם עלייה זניחה בצריכה במסעדות, מזון מהיר ובתי קפה מ-554.672 מיליון שקל בשנה שעברה ל-554.924 מיליון שקל השנה. עלייה גם במכירות פארם של כ-6%, מ-215.036 מיליו שקל אשתקד ל-227.655 מיליון שקל השנה בשבוע זה.
בחשמל ואלקטרוניקה יש עלייה בשבוע הבלאק פריידיי של כ-6% מ-556.096 מיליון שקל ל-588.061 מיליון שקל השנה, ובהנעלה והלבשה עלייה של 15% מ-540.398 מיליון שקל ב-2022 -624.479 מיליון שקל השנה. יש גם עלייה בתעופה של כ-4% בחברות ישראליות בלבד מ-43.961 מיליון שקל אשתקד, ל-45.876 מיליון שקל השנה. יש מעט מאוד חברות זרות שטסות כרגע לישראל.
איפה יש ירידה? בין היתר, בבידור ופנאי חלה ירידה של כ-13% בשבוע הבלאק פריידיי מ-38.939 אשתקד ל-33.989 מיליון שקל השנה. במלונאות וחדרי אירוח צניחה של כ-63% מ-138.541 מיליון שקל אשתקד ל-51.615 מיליון שקל בלבד השנה.

נתוני חברת מקס: יותר עסקאות קטנות

לפי חברת האשראי מקס (Max) אכן חל גידול מרשים בהוצאות על אופנה בעיקר אונליין. ההוצאות על שופינג אונליין של אופנה בנובמבר, גדלו מ-58% ביום רגיל ו-62% מסך ההוצאות בנובמבר 2022, ל-71%. זארה כיכבה בראש הרשימה (לצד דלתא, פקטורי 54, דלתא והודיס), למרות שהיא לא יצאה בשום מבצע בנובמבר (ואמורה לצאת במבצע בדצמבר).
מקס גם דיווחה על גידול בהוצאות בכרטיסי אשראי באונליין באתרים ישראלים על חשבון אתרי חו"ל בנובמבר 2023. לפי נתוניה: נתח העסקאות שבוצעו באתרים ישראלים אונליין בחודש נובמבר צמח בכ-3% ביחס לשנה שעברה ועמד על 86.3% מסך העסקאות שנערכו אונליין, לעומת 13.7% עסקאות אונליין באתרי חו"ל. בנובמבר שנה שעברה ובחודשים "רגילים" כ-83% מעסקאות האונליין נערכות באתרים ישראלים. גם לפי המתחרה ישראכרט רכישות מאתרים ישראלים היוו 60%-65% מסך הקניות בנובמבר, לעומת 50%-55% בשנה שעברה.
עוד עולה מנתוני מקס, כי ההוצאה הממוצעת בכרטיס בעסקת אונליין ירדה ל-193 שקל בנובמבר האחרון בהשוואה ל-203 שקל בשנה שעברה, כאשר ממוצע סך כל העסקאות באונליין לכרטיס אשראי בנובמבר השנה היה נמוך בכ-17% לעומת נובמבר שעבר, אך הוא עדיין גבוה בכ-45% ביחס לממוצע לחודש בחודשים רגילים.
עוד אתרים שבלטו השנה בפופולריותם בחוד הקניות: מחסני חשמל, אייבורי, אתרי קבוצת אסתי לאודר (קלינק, מאק), לאסט פרייס, KSP, עזריאלי.קום וסופר פארם. האתר הזר הפופולרי ביותר היה עלי אקספרס ואחריו אייהרב.