חברת המזון שטראוס פרסמה הבוקר (ג') דוחות כספיים לפיהם נרשמה ירידה של 58% ברווח הנקי של החברה ברבעון השני של השנה בעקבות הריקול הענק שביצעה במוצרי השוקולד שלה והפסקת פעילות מפעל הממתקים בנצרת בשל גילוי הסלמונלה בפס הייצור בחודש אפריל השנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הרווח הנקי לרבעון הסתכם ב-55 מיליון שקל לעומת 130 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד. את המחצית השנה כולה סיימה בירידה של 79% ברווח הנקי, שהסתכם ב-69 מיליון שקל. המכירות ברבעון ירדו ב-2.5% והסתכמו ב-1.4 מיליארד שקל. הרווח התפעולי ירד ב-65% ועמד על 73 מיליון שקל. במחצית כולה ירדו המכירות ב-1.2% והסתכמו ב-2.93 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
שטראוס
שטראוס
שטראוס
(צילום: shutterstock)
מגזר הממתקים, תענוג והנאה הפסיד 75 מיליון שקל בגלל הריקול.
הקבוצה מתמודדת עם אתגרים בשתי חזיתות: בישראל עם תוצאות הסלמונלה שהתגלתה במפעל הממתקים בנצרת שהושבת, ובארה"ב עם השבתת מפעל החומוס והמטבלים סברה, לאחר ששלטונות הבריאות האמריקנים גילו ליקויים במפעל.
ממפעל סברה רשם הפסד תפעולי במחצית בסך 43 מיליון שקל וברבעון השני הפסד של 28 מיליון שקל. המפעל חזר ברבעון השני של השנה לפעילות בהדרגה. מפעל הממתקים בנצרת צפוי לחזור לפעילות תוך מספר שבועות.
החברה צמחה אורגנית ב-8% במחצית השנה וסיימה אותה ברווח תפעולי של 200 מיליון שקל וברבעון שני ברווח תפעולי של 102 מיליון שקל, זאת הודות לפעילות בחו"ל: בתחום המים ובעיקר פעילות הקפה, שרשמה גידול ברווחיות בשל עליות מחירים שביצעה במזרח אירופה ובברזיל וגם עלייה כמותית במכירות.
יחד עם זאת, שטראוס ישראל - שהרווח התפעולי שלה היה עד היום הגבוה ביותר בהשוואה לשאר הפעילויות שלה בעולם, סיימה לראשונה את הרבעון השני עם הפסד תפעולי בסך 11 מיליון שקל בגלל הריקול ובגלל שבישראל לא הצליחה להעלות מחירים למרות עלייה בתשומות כמו החלב, קפה ירוק ועוד.
מגזר בריאות ואיכות חיים - הסלטים והמחלבות רשם ירידה ברווח התפעולי בסך 24 מיליון שקל מול רבעון מקביל אשתקד.
מגזר המים רשם ברבעון רווח תפעולי של 23 מיליון שקל מול 22 ברבעון מקביל.
סברה סיימה עם הפסד תפעולי ברבעון בסך 28 מיליון שקל.
בפעילות הקפה נרשם גידול ברווח התפעולי בסך 57 מיליון שקל ובישראל רשמה פעילות הקפה ירידה ברווח של 6 מיליון שקל. הרווח התפעולי של כל מגזר הקפה ברבעון הסתכם ב-127 מיליון שקל.
מפעל הממתקים בנצרת נמצא בישורת האחרונה לקבלת האישורים ממשרד הבריאות להפעלה מחודשת של המפעל ויתכן שתוך מספר ימים יחזור לפעילות. אך יש לציין כי מדובר בחזרה הדרגתית, זאת בתוספת הצורך לייצר מלאי, וידרשו מספר חודשים עד להפעלתו המלאה. כיום החברה החלה לייצר ולייבא מחו"ל חלק מהמוצרים כמו סוגי שוקולד שונים. ל-ynet נודע כי לא בטוח שהמפעל בנצרת יחזור וייצר את כל מגוון המוצרים שייצר ערב הריקול והנהלת שטראוס בוחנת את העברת חלק ממוצרי המפעל ליצור בחו"ל.
לאחרונה הודיע מנכ"ל החברה, גיורא בר דעה, על פרישתו מהתפקיד. לדבריו, "המחצית הראשונה של החברה משפרת את חוסנה בהיותה חברה גלובלית ומגוונת, מה שמבטיח את יכולתה להתמודד בהצלחה עם אתגרים".