בצל המשבר המכירתי, התדמיתי והניהולי המתמשך בו מצויה שטראוס מאז נתגלה זיהום סלמונלה במפעלי השוקולד והממתקים שלה, החברה תחזיר למדפים שוקולד אגוזים: חלב, מריר ולבן מתוצרת צרפת, תחת המותג עלית. הם יימכרו במארז של שלישייה עם כשרות לאוכלי אבקת חלב נוכרי.
שטראוס תמכור את המוצרים לצד מוצר נוסף שחוזר למדפים: שוקולד מריר פרה של עלית, שגם הוא ייוצר בצרפת ואמור להגיע לנקודות המכירה בשבועיים הקרובים. מדובר בייצור זמני של חברת בארי קאליבו עבור חברת שטראוס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברה כבר החזירה למדפים מותגים כמו רבע לשבע בייצור מקומי, אבל כזה שמתבצע במפעלי שוקולד אחרים שעובדים עמה או בייצור שלא כולל שוקולד. כמו כן יש מוצרים תחת מותגים כמו פסק זמן שמעולם לא ירדו מהמדף שכן הם מיוצרים בטורקיה או במדינות אחרות. אם אתם מתגעגעים לפסק זמן, לשוקולד פרה עם סוכריות קופצות ולטורטית, שנעלמו מהמדפים בסוף אפריל בגלל משבר הסלמונלה - תצטרכו להמתין.

מתדמית נקייה לחאפרית: מתי ייפתחו המפעלים מחדש?

שטראוס נמצאת כרגע במצב של כאוס וניהול משבר כושל. מחברה בעלת תדמית מצוחצחת, ישראלית שורשית אך לא חאפרית, שטראוס הפכה לחברה שמציגה כשל אחר כשל. כעת היא שוב מצויה במשבר, לנוכח התפטרות המנכ"ל גיורא בר דעה ומינוי ועדת בדיקה חיצונית למציאת האחראים למשבר הסלמונלה.
עבור צרכנים ועבור כלל השוק, השאלה הכי בוערת היא מתי יחזרו לפעולה מפעל הממתקים ומפעל השוקולד, שנסגרו בסוף אפריל בעקבות הזיהום והריקול הגדול בתולדות ישראל לכל מוצרי השוקולד והממתקים של עלית? כרגע עדיין אין צפי ברור. מדובר באירוע מהותי לחברה והיא תדווח לבורסה כשתהיה פתיחה רשמית.
בענף הקמעונאות אמרו ל-ynet: "אין יום שאנחנו לא שואלים אותם מתי חוזרים אבל הם שותקים, הם נמצאים בישורת האחרונה אבל לא ידוע לנו כמה זמן היא תימשך".
2 צפייה בגלריה
שטראוס עלית שוקולד
שטראוס עלית שוקולד
שוקולד אגוזים שחוזר למדפים

"המפעלים הוקמו מחדש, המוצרים יחזרו בהדרגה"

באחת מנקודות המכירה אמרו לנו שהם מזמינים משטראוס דרך אפליקציה והיא תיפתח שוב בספטמבר, מה שמרמז שמוצרי עלית יחלו לחזור למכירה בקרוב, אבל ברשת גדולה אמרו לנו: "זה בכלל לא קרוב. ההנהלה גילתה שאיבדה שליטה. יש שם בלגן שלם.
"עפרה שטראוס ישבה במגדל השן והמפעל התנהל כנראה כמו בעולם שלישי, בניגוד לתדמית המאוד נקייה וגבוהה של החברה. לכן ברגע שנסגרו המפעלים ואיבדו את רישיון היצרן שלהם, זאת הייתה הזדמנות עבור החברה לבנות אותם מחדש פשוטו כמשמעו. הם לא רק ניקו ושיפצו והחליפו את הגג ורצפות - הם גם קונים הכל חדש, כל המכונות יחודשו ולכן לפי ההערכות ייקח להם עוד כמה חודשים לפתוח הכל מחדש".
גורם נוסף אמר: "המפעל לא עבד 4 חודשים ואולי לא יעבוד 5 חודשים. הוא גם לא יחזור לפעילות ברגע אחד. בשלב הראשון יפעילו קו אחד או שני קווים ויראו שהכל תקין. כלומר, הם יתחילו מתוכנית הרצה. ברגע שיראו שהכל בסדר - יתחילו לייצר. גם כשיתחילו לייצר צריך לייצר כמויות, כי אם ייצרו יום אחד ומייד ישלחו לחנויות זה ייגמר ביום אחד, לכן צריך לצבור מלאי. זה יהיה תהליך מדורג של שבועות ואולי חודשים. לא יקרה שיום אחד כל מוצרי החברה שנעלמו יחזרו למדף בבת אחת".
קמעונאי נוסף אמר ל-ynet: "בשטראוס אמרו לנו שהם יהיו מוכנים לקראת החגים. זה אומר תחילת ספטמבר. אני מטיל בזה ספק גדול. הם לא נראים מוכנים".

"אירוע המנכ"ל הוא תוצאה של חוסר המסוגלות להתמודד במשבר"

החברה נמצאת במשבר מאפריל האחרון אז התגלה זיהום הסלמונלה במפעל ונאספו מהמדפים כל מוצרי השוקולד והממתקים של החברה שיוצרו החל מפברואר 2022. מקור הזיהום לא נתגלה אבל החברה הודתה שיונים חדרו למפעל השוקולד, שהליכי שמירת השומן בו לא נעשו כראוי ושלא היה בו מנהל אבטחת איכות. הריקול הענק הביא לירידה של 97% ברווח הנקי של החברה ולפגיעה של 117 מיליון שקל ברווח הנקי בעקבות עלויות הריקול, השמדת מלאים ופיצוי לקוחות. סגירת המפעלים לזמן כה רב ואובדן המכירות הנגרר צפוי להביא לקיטון נוסף ברווח.
לאחרונה הכריזה החברה על ריקול נוסף אחרי שמוצרים שלא הושמדו בריקול הגדול הופצו בטעות לנקודות מכירה. מדובר במאות מוצרים ש-30 מהם נרכשו על ידי צרכנים. זאת הייתה עוד טעות בשרשרת של טעויות של החברה בחצי השנה האחרונה.
בשבוע שעבר שטראוס דיווחה שדירקטוריון החברה הצביע על הקמת ועדה חיצונית בלתי תלויה שתבחן האם להטיל אחריות לפיאסקו הסלמונלה על מנהלים בחברה, לאור תביעות רבות שהוגשו נגדה בין היתר תביעות ייצוגיות ותביעה של בעל מניות.
מומחה לניהול משברים אמר ל-ynet: "שטראוס זו חברה שידעה רק הצלחות. הם לא התמודדו עם קשיים או כישלונות כמעט, ואז - כשזה בא להם - זה בא בעוצמה אדירה והם עומדים כבר מספר חודשים מול הצונאמי חסרי אונים לחלוטין. ניכר שאין להם ניסיון בניהול משברים ונראה שהצוות שמנהל את המשבר המתמשך שבו נמצאת החברה לא מצליח להביא לה שקט בזירה התקשורתית-ציבורית. במקום להרחיק את החברה מעין התקשורת, הם עושים עוד ועוד שגיאות שרק מייצרות עוד ועוד כותרות".
המומחה מסביר כי גם אירוע מינוי המנכ"ל יכול היה להימנע. "מה קרה פה? בעלת השליטה החליטה להחליף את המנכ"ל או שהמנכ"ל החליט לפרוש. זה אירוע מאוד פשוט. מוציאים דיווח לבורסה, הודעה מסודרת, מכובדת ומשותפת ונגמר העניין. זה קורה המון פעמים בכל שנה רק בישראל.
"במקום זאת עפרה שטראוס הפעילה הד הנטרית, כנראה ללא ידיעת המנכ"ל, וכשזה דלף, במקום לחתוך הפסדים ולהודיע מיד, בתיאום עם המנכ"ל, שהוא החליט לפרוש, הם לא הגיבו, ואז דיווחו לבורסה דיווח מוזר כאילו שהמידע התקבל בחברה רק אחרי פניית העיתונאי. כלומר, עד לאותו רגע, לפי הדיווח, הם לא ידעו כלום. זו התנהלות ילדותית. מרגע זה החלה הסערה. כמובן שהטעות הזו היא נגזרת של הטעויות התקשורתיות הקשות שנעשו בפרשת הסלמונלה וגובות מחיר כבד מהחברה".