ברקע הוויכוחים בין חברות התעופה בארץ למשרד האוצר על גובה סיוע המדינה בצל משבר הקורונה, חברת ישראייר שבשליטת רמי לוי רשמה הפסד של 14 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2021, בהשוואה להפסד של 49 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד - שיא המשבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לוי רכש בסוף 2020 ביחד עם שותפו שלום חיים את השליטה בישראייר (75%), מתוכם לוי רכש אישית 24%, לפי שווי של 163 מיליון שקל. מאז, הקורונה ממשיכה להכות בחברות התעופה והכנסות החברה שהסתכמו במחצית הראשונה של 2021 בסך של 42 מיליון דולר, ירדו ב-32.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
1 צפייה בגלריה
הבעלים רמי לוי לצד מטוס של ישראייר
הבעלים רמי לוי לצד מטוס של ישראייר
הבעלים רמי לוי לצד מטוס של ישראייר
ישראייר החלה את 2021 עם סגר שנמשך עד אמצע חודש פברואר וכעת החברה מבקשת מהמדינה סיוע נוסף בסך של כ-20 מיליון דולר (עד כה קיבלה ישראייר סיוע מהמדינה בסך 16 מיליון דולר). האוצר כבר הכריז כי הסיוע יינתן בצורת הלוואה לשנתיים, ללא תשלומי ריבית וקרן במהלכן, אך זאת בתנאי שהבעלים יזרימו גם הם סכום מכיסם בנוסף ל-8 מיליון דולר שהתחייבו להזרים לחברה עד כה.
בנוסף, נאמר באוצר כי נדרשת התאמה נוספת בין ההוצאות של החברה לכמות הנוסעים. זאת, לאחר שבסבב האחרון של ההתייעלות נותרו בחברה 330 עובדים בלבד, לעומת 540 לפני שנה.
לדברי החברה, הירידה בהכנסות במהלך החציון הראשון השנה נבעה מהגבלות הקורונה בתקופה זו. את המחצית הראשונה של 2021 סיכמה ישראייר עם תנועה של 156 אלף נוסעים שהיוו נתח של כ-7% מכלל הנוסעים בנתב"ג. במחצית הראשונה של 2020 הטיסה החברה כ-102 אלף נוסעים.
תהליכי התייעלות משמעותיים שהשלימה ישראייר בראשות המנכ"ל אורי סירקיס במהלך 2020 סייעו לחברה לחזור לרווחיות גולמית, וזאת למרות הירידה בהכנסות. את המחצית הראשונה של 2021 סיימה החברה עם רווח גולמי של 38 אלף דולר וזאת בהשוואה להפסד גולמי של 681 אלף דולר שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד התפעולי של ישראייר הסתכם במחצית הראשונה של 2021 ב-12 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 44 מיליון דולר שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד.
החשש מפיטורים כבר היווה עילה לפתיחה של סכסוך עבודה בקרב כלל עובדי התעופה. ב-24 באוגוסט הוכרזו שני סכסוכי עבודה בישראייר - ההסתדרות הכללית הכריזה על כך בשמם של טייסי החברה ואילו ההסתדרות הלאומית הכריזה על סכסוך בשם דיילי האוויר, עובדי התפעול והקרקע.