האם חברות מסחריות יפסיקו להשית על הציבור עלות עורכי הדין שלהם כשהם פותחים נגד חייבים תיקי הוצאה לפועל על חוב נמוך? ביום ראשון הקרוב צפויה לעלות להצבעה הצעת תיקון חוק ההוצאה לפועל של חה"כ יעל רון בן משה (כחול לבן). מטרת החוק היא קביעת קריטריונים ברורים של תשלומי פתיחת תיקי הוצאה לפועל מול אזרחים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע, רשמת ההוצאה לפועל בלשכת ירושלים, קרן פרג'ון זיטמן, קיבלה לאחרונה בחלקה בקשה מחייבת להפחית חוב במסגרת תיק שפתחה נגדה חברת כביש 6 חוצה צפון לגביית אגרת נסיעה בכביש, אשר עמד על 122 שקל ותפח לכ-1,500 שקל בתוספת קנסות, הפרשי הצמדה וריבית ורכיבי הוצאות תיק ההוצאה לפעול. הרשמת אף ביקרה את הזכיינית וטענה כי "בשל ריבוי הבקשות, ראוי כי ייבחן אופן ניהול הליכי הגבייה".
2 צפייה בגלריה
חובות. אילוסטרציה
חובות. אילוסטרציה
חובות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
נכון להיום, כאשר לקוח אינו משלם לחברה מסחרית, החברה מבקשת לפתוח נגדו הליך הוצאה לפועל. לצורך פתיחת התיק פונות החברות למשרדי עורכי דין אשר עלותם יקרה (כמה מאות שקלים), את סכום עלות פתיחת התיק מעבירות החברות ללקוח החייב.
הצעת החוק מתקנת את המצב הקיים וקובעת כי בסכומים נמוכים ובאם שילם החייב את החוב במלואו בתוך זמן קצוב, עלות פתיחת תיק ההוצאה לפועל ישולם על ידי החברה שפתחה בהליך ולא על ידי הלקוח.
מטרת החוק אינה למנוע את הליך הגביה באמצעות הוצאה לפועל, המטרה הינה לגרום לחברות מסחריות לחשוב פעמיים בטרם הן פותחות בהליך קיצוני כנגד לקוחותיהם, שכן, במידה והלקוח ישלם בתוך זמן קצוב, עלות פתיחת התיק תשולם על ידי החברות.
בדברי ההסבר לתיקון מצוין כי הזוכים (החברות שלהם חייבים אנשים כספים - ל.ד) יוכלו לפתוח תיק בסכום קטן רק אם שלחו מכתבי התראה קודם כל בדרך ממוחשבת - מסרון או מייל ובדרך המקובלת של משלוח דואר רשום לכתובת על פי מרשם האוכלוסין. אם לא התקבלה תשובה, תוך שבוע יידרשו לשלוח שוב. על פי התיקון המוצע, זוכה יוכל לפתוח תיק הוצל"פ אם עשה מאמצים מספקים ולא הצליח להמציא התראה לחייב.
לאחר שנפתח תיק בהוצאה לפועל בתביעה של עד 10,000, ינתנו 60 יום (במקום 30) לחייב להסדיר את חובותיו. אם החייב הסדיר את חובותיו בשלב זה - כל עלויות פתיחת תיק ההוצאה לפועל לרבות שכר עו"ד יוטלו על הזוכה ולא על החייב. אם לא הסדיר החייב את החוב לאחר 60 יום העלויות יחולו עליו.
2 צפייה בגלריה
יעל רון בן משה באולפן ynet
יעל רון בן משה באולפן ynet
יעל רון בן משה
(צילום: אביגיל עוזי)
חה"כ יעל רון בן משה מסרה כי "הדיון הראשון שבחרתי לקיים בוועדה לפניות הציבור בראשה אני עומדת היה בסוגיית כביש 6 חוצה צפון וזאת לאור פניות רבות שהגיעו אליי בנושא הגבייה בכביש. לאחר חשיבה מרובה ועבודה מאומצת נולד החוק שיפתור את הסוגייה. התיקון לחוק ההוצאה לפועל יגרום לחברות מסחריות לחשוב פעמיים בטרם הן פונות להליכים קשים אלו בשל חוב של שקלים בודדים. לא סביר שאזרח נורמטיבי שמשלם מיסים כחוק יגרר להליכי הוצאה לפועל בשל אי-הנגשת מידע או תקלות דיוור".
מרשות האכיפה והגבייה נמסר בתגובה: "פורסם תזכיר חוק ממשלתי בנושא, שמטרתו לאפשר פתיחת תיק באם הזוכה הראה שעשה מאמץ למסור התראה ולא הצליח, והחייב יוכל במשך 60 יום מהפתיחה לשלם את החוב ללא אגרה ושכר טרחה. סביר להניח שהצעת החוק הפרטית של חה"כ רון תשולב בהמשך עם הממשלתית מתוך כוונה לצמצם את העלויות המושתות על החייב".