עוד לפני שניצלו את העלאות הריבית ב-2022 כדי להגדיל מרווחים בפיקדונות, הבנקים נהנו מעלייה בגביית העמלות. לפי הדוח על מחירי השירותים הבנקאיים הנפוצים למשקי הבית ב-2021 שפרסם היום (ג') המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאיר אבידן, היקף העמלות שגבו הבנקים בשנה זו הסתכם ב-5.81 מיליארד שקל לעומת 5.48 מיליארד בשנה שלפניה, 330 מיליון שקל יותר (עלייה של 6%).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הדוח, בשנה שעברה נבלמה מעט מגמת הירידה המתמשכת בתשלום עמלות הלקוחות לבנקים. הירידה בנכסי המערכת הבנקאית מהשירותים הבנקאיים החלה לאחר הרפורמה בשנת 2008, ועד היום נרשמה כבר לפי בנק ישראל ירידה מצטברת בשיעור של 47%. בנק ישראל הבהיר בדוח, כי ירידה זו מיוחסת, בין היתר, למכלול המצטבר של פעולות הפיקוח בנושאי עמלות בשנים האחרונות, כאשר "הירידה בשנת 2021 ממשיכה מגמה זו, אך גם מושפעת במידה רבה ממשבר הקורונה אשר המשיך לתת את אותותיו בפעילות המשק ומשקי הבית במחצית השנה הראשונה".
1 צפייה בגלריה
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
(צילום: רויטרס, עמית שעל)
העלות הממוצעת של ניהול חשבון עובר ושב והחזקת כרטיסי חיוב לחשבון בשנת 2021 ירדה למעשה בכל התחומים:
עלות ניהול חשבון העו"ש בחודש ללקוח הסתכמה ב-10.8 שקל, ירידה של כ-4.7% בהשוואה ל-2020, הנובעת בעיקר מירידה של כ-17% בכמות פעולות של החזרת חיוב מסיבת "אין כיסוי מספיק", בשל החזרת צ'ק, הוראת קבע או הרשאה לחיוב חשבון.
יצוין, כי הירידה בתחום זה אף צפויה להיות גדולה יותר כעת בשל ההנחיות לבנקים להודיע מראש ללקוח כי עומדים להחזיר צ'ק מחשבונו או לא לכבד הוראת קבע מסיבת אי כיסוי מספיק וללקוח ניתנת שהות של יממה להסדיר את חשבונו בבנק.
בבנק ישראל ציינו גם, כי נמשכה מגמת המעבר לביצוע פעולות בדיגיטל, שתורמת גם היא להוזלת העלות. בעשור האחרון ירדה עלות ניהול העו"ש מ-20.4 שקל ל-10.8 שקל, שינוי המשקף ירידה בשיעור משמעותי של 47%.

עלייה בעלות כרטיסי החיוב וניהול העו"ש

מהדוח עולה עוד, כי עלות כרטיסי החיוב (כרטיסי אשראי או חיוב מידי שמונפקים על ידי הבנקים) הסתכמה ב-13.8 שקל, דווקא עלייה של כ-7.7% בהשוואה ל-2020. בבנק ישראל מסבירים, כי העלייה נבעה בעיקר מגידול בהכנסות מעמלות עסקאות ומשיכות במט"ח. זאת, עקב חזרת המשק לשגרה מסוימת בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת, 2020, שבה פרץ משבר הקורונה.
בסך הכל עלתה העלות הממוצעת של ניהול העו"ש והחזקת כרטיסי חיוב לחשבון בשיעור של כ-1.9% ביחס לעלות הממוצעת בשנת 2020 והיא עמדה בשנה החולפת על 24.6 שקל בחודש. עלות זו ירדה בכ-8.6% ביחס לעלות ב-2019, לפני פרוץ משבר נגיף הקורונה, אז עמדה על 26.9 שקל.
הדוח מציין כי כ-31% מהכנסות הבנקים מעמלות (ירידה של 2% לעומת השנה הקודמת) מגיעות מהעמלות המשולמות בגין פעולות בניירות ערך. 20% מההכנסות של הבנקים (ירידה באחוז אחד) הם תוצאת גביית העמלות מניהול חשבון עובר ושב. 17% מגיעים מעמלות כרטיסי החיוב (עלייה באחוז) ועוד 16% מהכנסות הבנקים הם תוצאת העמלות המשולמות בגין אשראי (עליה ב-2%).
הדוח, המבוסס על דיווח התאגידים הבנקאיים וחברות כרטיסי האשראי על העמלות שנגבו על ידם במהלך שנת 2021, הוגש היום על ידי הפיקוח על הבנקים כחוק לוועדת הכלכלה של הכנסת.
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, אמר כי "בימים אלו הוכנסו לפיקוח מספר שירותי עו"ש בסיסיים, במטרה לאפשר לציבור לצרוך שירותים בנקאיים חיוניים ובסיסיים אלו, הן בסניפי הבנקים והן בערוצים הדיגיטליים השונים, במחיר הוגן.
"כבר היום שירות 'מסלול בסיסי' הוא שירות מפוקח שמאפשר קבלת חבילת שירותים בסיסיים במחיר מוזל של עד 10 שקל. כעת החלטנו להכניס לפיקוח 4 שירותי חשבון עובר ושב נוספים: 'פעולה על ידי פקיד', 'פעולה בערוץ ישיר', 'מסלול מורחב' ו'מסלול מורחב פלוס'. משמעות הטלת הפיקוח היא קיבוע של רמת המחירים הקיימת והיא נועדה להבטיח שמחירי שירותים אלו לא יעלו".