ההסכמים הקואליציוניים עליהם חתם בנימין נתניהו עם הסיעות השונות גרמו כבר ללא מעט ביקורות. רובן נבעו מחשש לאפליה לקהילות מסוימות, כמו קהילות הלהט"בים, וגם חשש ביטחוני, אחרי שהוחלט לפזר חלק מסמכויות משרד הביטחון ולאפשר, למשל, לבצלאל סמוטריץ', שאמור להתמנות לשר האוצר, לשמש גם כשר שני במשרד הביטחון ולהיות אחראי על מינוי ראש המינהל האזרחי ומשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ועוד נושאים שקשורים להתנחלויות.
נושא אחר, שגם כן נחתם בהסכמים עם הקואליציוניים די נעלם מעיני הציבור, אבל הוא משמעותי לכל אחד מאיתנו. כחלק מההסכם עם יהדות התורה, הוחלט כי החל מה-1 בינואר, משרד התקשורת יעצור את סגירת תדרי דור 2 ו-3 בטלפונים הסלולריים, אחרי שעבדו עליו שנים בכדי לאפשר יותר תדרים לדור 4 ו-5 המתקדמים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
יועז הנדל
(צילומים: Shutterstock, יאיר שגיא)
בריאיון לתוכנית של יואב רבינוביץ' ודוריה למפל ב-ynet radio, הסביר שר התקשורת היוצא, יועז הנדל, מדוע מדובר בהחלטה כל כך שגויה: "יש במדינת ישראל מצוקה גדולה של תדרים. זה משאב מאוד יקר, בעולם הוא עולה מיליארדים, בארץ מיליונים. למה יש מצוקה של תדרים? כי יש עלייה בצריכת הדאטה, כולנו משתמשים בהרבה יותר דאטה. כדי שיהיה קליטה וכיסוי, ולא תהיה מצוקה והחברות יוכלו לספק את השירות לאזרחים, צריך לפנות תדרים ישנים ולהעביר אותם לשימושים אחרים. חלק גדול ממדינת ישראל זה בכלל שימושים ביטחוניים. כל מערכת הביטחון נשענת על תדרים ולכן ועדת הספקטרום של התדרים במשרד התקשורת מחלקת גם להם וגם לשימושים אזרחיים. חלק אחר זה עולם אינטרנט הסיבים, חברות הייטק ועוד. לכן, כשהגעתי למשרד אמרו לי שצריך לפנות דור 2 ו-3 ישנים עבור דור 4 ו-5".
עוד אמר הנדל: "הכרכרה והסוס נעלמים, נכנסנו מכוניות. צריך לסלול כבישים חדשים. אני חתמתי על זה והתחיל התהליך. עכשיו צריך להבין שזה תהליך שעולה המון כסף, החברות משקיעות המון כסף בשינוי הזה, לא ביום ראשון עם הפסקת האקטיביזציה אלא בתשתיות. כל תורן כזה שמרימים נניח ביישוב מסוים עולה מאות אלפי שקלים. אי אפשר להרים אנטנה גם של דור 4 ו-5 וגם של פעם, אלה של דור 2 ו-3. זה פשוט לא עובד ולכן לעשות תהליך כזה, חוץ מזה שזה טיפשות והבלות, זה פגיעה כלכלית עצומה ומי שחתם על ההסכם הזה או שהוא הביל או שהוא שיכור".
על פניו ההסכם הזה יפגע באיכות האינטרנט והסלולר שלנו? "בדיוק. התדרים האלה משמשים להכל, הייטק, חקלאות מתקדמת, מכוניות חכמות, תחבורה חכמה, להכל".
אבל יש אזרחים שרוצים להישאר עם מכשיר ישן, כשר וזול. "ואני רוצה לנגן על הפטיפון שלי את הספוטיפיי. אני לא יכול, מה לעשות. ואני רוצה להישאר עם כרכרה וסוס ולרכב עליו באיילון, אבל למרות שאני מאוד אוהב סוסים וכרכרות, אני לא יכול".
אולי מדובר במשהו יותר תרבותי ועמוק, אפילו אמוני. זה כמו להגיד שאין מספיק עצים בעולם, אז אין מספיק נייר וכתוצאה מזה אי אפשר לייצר יותר כריכות לסידור ועוברים רק לטאבלטים. "לא, זה קשקוש, המצאה. מי שחתם על ההסכם הזה לא מבין כלום. אין בעיה שטלפונים כשרים יהיו בדור 4 ו-5".
לא היו חרדים בקואליציות שלך, כלומר הם לא זכו להביע את דעתם בנושא הזה. "הם הביעו את דעתם, הם דיברו איתי וכולם הבינו את זה, היחיד אגב שהתלונן זה אביגדור ליברמן, שיש לו גם טלפון ישן. כולם הבינו את זה כשקיבלתי את ההחלטה ושזה המהלך שצריך לעשות, אי אפשר לעצור תהליך של התקדמות".
אבל הנה הם עוצרים את זה. טכנית זה אולי נוגד את דעתך אבל אפשר. "אני אומר לך שהטמטום הזה ייעצר בגלל נזק כלכלי מטורף ונזק ביטחוני. מתישהו הם יבינו את זה אחרי שיעשו נזק גדול. אני לא מדבר על היבריס ושכרון כוח, ושאר החלקים בהסכמים שמדברים על זה שיש כאלה שצריכים להתגייס וכאלה שלא. ההבילות הזאת בעיניי היא סכנה אדירה לעתידה של מדינת ישראל. אני מדבר על עניין כלכלי נטו. עניין של קדמה. אי אפשר לחזור למערות, אי אפשר שתדבר עם אשל וחוט, זה לא יעבוד".
יכול להיות שוועדת הספקטרום הייתה יכולה לחלק פחות תדרים נגיד למשרד הביטחון כדי לאפשר המשך של דור 2 ו-3? "ברור, אם אתה רוצה להפסיק להפעיל מזל"טים וטילים".