הזינוק במחירי הדלק, ובעיקר בסולר, מעלה את החשש לפשיטות רגל של חברות הובלה והיסעים. גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים ומנכ"ל חברת ההובלה "הנמל החדש", אמר ל-ynet כי "הזינוק הבלתי פוסק במחירי הסולר רק יעודד חברות להוציא לכבישים משאיות של 30 טון עם משקל חורג של 50 טון, ולהעביר נהגים יותר שעות מהמותר, כי אחרת הן יפשטו רגל. גם ככה לצערי הנהגים לא מפחדים מהמשטרה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע, כלכלני חברת דן אנד ברדסטריט מעריכים בדוח חדש כי הזינוק במחירים העלה את הסיכון לפשיטות רגל של אותן חברות ב-10%.
1 צפייה בגלריה
משאית תובלה. אילוסטרציה
משאית תובלה. אילוסטרציה
משאית תובלה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בנובמבר 2020, בשיא מגפת הקורונה, עוד נסחרה חבית נפט במחיר של כ-40 דולר. בתחילת 2022 כבר הוכפל מחירה על לכ-80 דולר, ובעקבות המלחמה באוקראינה מצד אחד ושובן של חברות התעופה וההובלה לשגרה מצד שני, זינק שוב המחיר, הפעם לאזור ה-110 דולר לחבית, עלייה של 34%, ובשיא אף טיפס ל-125 דולר. לכך הצטרפה התחזקות הדולר, שערו זינק מכ-3.1 שקל לדולר בסוף 2021, ל-3.34 שקל כעת האיצה את עליית מחירי הדלק בארץ.
לפי בן הרוש, ממחר, עם הזינוק הנוסף במחירי הסולר יגיע משקלו ל-40% ממחיר הוצאות ההפעלה של חברות ההובלה וההיסעים, והן מתקשות לגבות את התוספת מהלקוחות. "בניגוד לחברות התחבורה הציבורית שהמדינה מפצה על העלייה במחירי הסולר, רק למעט חברות ההיסעים והתובלה יש חוזים כאלה עם הלקוחות שלהן. במקביל, חברות חוששות להעלות מחירים, שלא יחליפו אותן בחברות שמצליחות להיות זולות יותר כי הן עוברות על החוק", הוא טען.
ב-1999 גרמו הפגנות של חברות ההובלה לפקקים תנועה ולחסימות כבישים. בן הרוש: "אנחנו לא נחזור על הצעדים האלה. אם כבר הכיוון יהיה השבתה של הענף. כל הכלכלה נשענת עלינו, נראה אם המדינה שמתעלמת מהמצוקה האמיתית של הענף יכולה להסתדר בלעדינו".

עלות הסולר לתחבורה זינקה בכ-50%

לעסקי ההובלה וההסעות חשיפה מוגברת לשינויים במחיר הסולר, שכן בנוסף לעליית מחירו, העסקים בענף סופגים בעת הזו ירידה בהחזרי הבלו, כחלק מרפורמה שהחלה בשנת 2018 על ידי הממשלה, במטרה לעודד שימוש ומעבר לכלי רכב מונעי גז או חשמל, מה שכמעט לא קרה בגלל חוסר היצע ואי-זמינות של תחנות תדלוק בגז טבעי.
ההחזר על מס הדלק עמד על 50% ב-2018 ויבוטל כליל בין השנים 2024 ל-2026. כך, לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, זינקה עלות הסולר לתחבורה בשיעור כולל הנאמד בכ-50% בהשוואה למחירו בסוף שנת 2021, וזאת אחרי שב-21 הוא התייקר ב-20% בהשוואה לשנת 2020.
על פי נתוני החברה, בישראל פועלים כ-5,000 עסקי הובלה וכ-3,000 עסקי הסעות, המחזיקים ומפעילים ציי רכבים המונעים בעיקר על ידי סולר, ועל כן חשופים לעלייה במחירו. בסך הכל, נכון לתחילת שנת 2022 היו בישראל למעלה מחצי מיליון רכבים הצורכים סולר, מתוכם כ-284 אלף משאיות ומסחריות, כ-36 אלף אוטובוסים ורכבי הסעות וכן כ-197 אלף רכבי דיזל פרטיים.
על רקע עליית מחירי האנרגיה, הודיע שר האוצר, אביגדור ליברמן, בתחילת אפריל על הפחתת מס הבלו על הדלק בחצי שקל, מה שיושם מיידית במחירי הבנזן אך רק מה-1 במאי בסולר. היום אף טען השר כי יאריך את אותה הפחתה בעוד שניים-שלושה חודשים.
יחד עם זאת, הוזלה זו בולמת אמנם את קצב עליית המחירים, אך לא מביאה להוזלה ניכרת במחירו. על כן, ללא נקיטת פעולות נוספות או התווית מדיניות חדשה בתחום, מעריכים בדן אנד ברדסטריט כי הפחתת הבלו הארעית אינה מביאה עדיין לירידה ברמת הסיכון שנוצרה בענף, בעיקר בחברות הקטנות.
"ההוצאה על סולר הינה מהותית עבור חברות ההובלה וההסעות ומהווה כ-40% בממוצע מסך הוצאות העסקים בענפים אלה, ומתחילת השנה חלה עלייה של 10% בסיכון בענפי ההובלות וההסעות מתחילת השנה", מסבירה אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט. "המשך רמת המחירים הגבוהה צפויה להכביד על העסקים הפעילים ועלולה לגרום לכשלים פיננסיים בקרב חלק מעסקים אלו בטווח הנראה לעין".