"שוק העבודה השתנה לחלוטין, והיום ההטבה של קביעות כבר לא אטרקטיבית. זה לא הישג של הנהלת חברת החשמל מול ועד העובדים, זה הישג משותף של החברה שמתאימה את עצמה למצב בשטח". כך הסביר שלומי צרפתי, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברת החשמל, בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, בצל ההודעה של חברת חשמל על הסכם קיבוצי חדש שישנה משמעותית את מודל ההעסקה בחברה ויצמצם כמעט באופן מוחלט את הקביעות בחברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההסכם למעשה מאפשר לחברה לשמור על עובדים ארעיים גם מבלי לתת להם קביעות, שהרי הקביעות היא מה שאיפשרה בעבר לשמור עליהם בתום 5 שנות עבודה, אך משמעותה היא שהוועד יכול היה למנוע פיטורי כל עובד שקיבל קביעות. זאת משום שבעבר, לאחר 4-5 שנות עבודה בחברה של עובדים ארעיים, עמדו שתי אפשרויות בפני החברה בנוגע לאותם עובדים: מתן קביעות או סיום העסקה. בהשגת ההסכם הוועד ויתר למעשה על המנוף שהיה לו בעניין הקביעות בנוגע לעובדים חדשים, למרות שבהנהלת החברה טוענים כי יש עדיין מספר מסויים של מכסות לעובדים שתינתן להם קביעות בעתיד.
"נכון שנושא הקביעות היה איזשהו 'נושא דגל' של הוועד וההסתדרות, אבל אני חושב שארגון העובדים שלנו רציני ואחראי, וכך גם ההסתדרות, ולמרות שיש לנו מחלוקות, הגענו להסכמות. גם ארגון העובדים מבין ששוק העבודה השתנה ונושא הקביעויות כבר לא רלוונטי. כדי לגייס עובדים מקצועיים כמו מהנדסי חשמל, כלכלנים, עובדי מיחשוב וכו' בהיקפים גדולים, היינו חייבים לבצע שינויים, וגם מספר מכסות הקביעות הצטצמם בעקבות הרפורמה ואנחנו מדברים על עשרות מכסות כאלה בלבד".
כמה אנשים קיבלו קביעות בשנים האחרונות מאז תחילת הרפורמה? "בשלוש השנים האחרונות הענקנו כ-150 קביעויות בכל שנה, ואנחנו מעסיקים כ-3,000 עובדים ארעיים. בעקבות הרפורמה כ-2,500 עובדים עם ותק של למעלה מ-30 שנה עוזבים את החברה, בדרך כלל בפרישות מוקדמות בתנאים מועדפים, ודור חדש של עובדים צעירים במקצועות שונים לחלוטין נכנס. עם הדור הצעיר הזה אנחנו למעשה משנים עכשיו את ההתקשרות. אנחנו קולטים בין 700 ל-1,000 עובדים בכל שנה, ומספר העובדים שנקלוט לא ישתנה בעקבות ההסכם החדש".
בנוגע למצב שהיה לפני ההסכם, צרפתי אומר כי בתום חמש שנים העובדים הארעיים בדרך כלל פוטרו. "היה מצב שעובדים נהדרים ומקצועיים שעברו הכשרות פוטרו בגלל ההסכמים הקיבוציים שהיו, היינו חייבים לסיים את ההעסקה שלהם או להאריך אותה בכל מיני הסכמים שונים ומשונים וראינו שאנחנו לא יוצאים מזה. המשא ומתן עם העובדים היה מייגע והיו משברים בדרך, אבל בסופו של דבר כולם הבינו שצריך לשנות את החשיבה".
מה הוועד קיבל בתמורה להסכם? הרי בדרך כלל יש תמורה בהסכמים כאלה. "תראה, לא סתם חברת החשמל תמיד נחשבת לאחד ממקומות העבודה הכי אטרקטיביים. ארגון העובדים הבין שכדי שנמשיך להיות חברה מובילה צריך לשנות. עכשיו אנחנו יכולים לשמר את העובדים הטובים לאורך זמן ולהימנע מכל הטרטור של קליטה וגיוס ופיטורים - מעגל שהיינו שבויים בו".
בנוסף אומר צרפתי כי על אף ביטול ההטבה של חשמל חינם לעובדים חדשים מאז 2018, "כרגע יש לנו בחברת חשמל כ-7,000 עובדים קבועים שרובם, בערך 6,500 איש, זכאים לאותה הטבה בחשמל. המספר הזה הולך וקטן בכל שנה. נכון שגם הגמלאים שזכאים להטבה ממשיכים לקבל חשמל בחינם, אבל חשוב לציין כי כל העובדים הבכירים בחברת החשמל למשל לא זכאים לחשמל חינם, כי הם מועסקים בחוזים אישיים".
בתוך כך, חברת החשמל הגישה הבוקר (חמישי) עתירה דחופה לבג"ץ בדרישה לאשר את מינויו של מאיר שפיגלר כמנכ"ל קבע לחברה. זאת, לדבריה, לאחר שעברו יותר מ-5 חודשים מאז נבחר מר מאיר שפיגלר לנהל את חברת חשמל.