החל מהשבוע כמעט כל אזרח באלסקה, המדינה הגדולה והצפונית ביותר של ארה"ב, יקבל צ'ק על סך 1,312 דולר (כ-5,000 שקל) בגין הרווח השנתי מקרן הנפט של המדינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מדובר בסכום נמוך בהרבה מזה שקיבלו האזרחים אשתקד, אז עמד הדיבידנד על 3,284 דולר, אולם 2022 הייתה שנה רווחית במיוחד, לעומת מרבית הדיבידנדים השנתיים מהקרן שעמדו בממוצע על כ-1,200 דולר.
1 צפייה בגלריה
אלסקה
אלסקה
אלסקה
(צילום: shutterstock)
חלק מהאזרחים באלסקה משתמשים בכספים הללו לצרכי פנאי או לחופשות, אולם עבור אחרים - במיוחד באזורים כפריים במדינה בהם יש יחסית מעט עבודות ופתרונות דיור - מדובר בכסף הכרחי שמשמש להוצאות שוטפות כמו חימום הבית או עבור מכונות לפינוי שלג, שהם אמצעי תחבורה מרכזי במדינה.
אולם, מלבד ההשלכות הסביבתיות שלה, ההטבה הייחודית של אלסקה מביאה גם לא מעט צרות פוליטיות למדינה, כאשר ריבים על האופן שבו יחולקו רווחי הנפט בין משרדי הממשלה השונים הובילו לשיתוק חקיקתי.
במקביל, אלסקה מתמודדת זה שנים עם הגירה שלילית וחלק מתושבי המדינה תוהים כיצד מדיניות חלוקת הדיבידנים הזו תאפשר את המשך קיומה של אלסקה, בה אין מס הכנסה או מע"מ, בטווח הרחוק.
כך למשל, קרוליין סטורם, פעילה חברתית בתחום החינוך במדינה, טענה כי "אי-אפשר לפתח שום דבר מבלי להשקיע בו ואנחנו לא משקיעים כסף בחינוך, במערכת ההשכלה הגבוהה ובטיפול בילדים". לדברי סטורם, ילדיה החורגים עזבו את המדינה בעצמם לאחר סיום התיכון, מכיוון שהם לא ראו בה מספיק הזדמנויות להמשך חייהם.
מוקדם יותר השנה הממשלה באלסקה אישרה תוכנית חד-פעמית בסך 175 מיליון דולר למימון בתי ספר, אולם המושל הרפובליקני של המדינה, מייק דאנליבי, חתך את מימון התוכנית בחצי.
קטי ג'יזל, גם היא פוליטקאית רפובליקנית מאלסקה, הסבירה כי דעתה חצויה בכל הנוגע לחלוקת רווחי הנפט של המדינה: "אני מבינה שיש משפחות שהתרגלו להסתמך על כך, וכי הסתמכות זו גדלה עם גדילתו של סכום הדיבידנד לאורך השנים. אולם, אם הייתה לנו כלכלה חזקה יותר, יותר אפשרויות תעסוקה עם שכר שאפשר לחיות ממנו ופנסיות לעובדי ציבור, אנשים לא היו צריכים להסתמך כל כך על הכסף הזה".
אזרחי אלסקה החלו לקבל את כספי הנפט הללו כבר בשנת 1982, כשש שנים לאחר שהמחוקקים החליטו על הקמת הקרן בימיה הראשונים של הפקת הנפט במדינה, במטרה לשמר את הכסף הזה לדורות הבאים.