בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא היום (ג') צו עיכוב הליכים למשך 30 יום לקבוצת חנן מור אחזקות, לאחר בקשת הקבוצה להגנה מפני נושים תחת תיקון 4 לחוק חדלות פירעון. זאת לאחר שהקבוצה הסתבכה וצברה חובות עצומים בהיקף של כ-2.7 מיליארד שקל, מתוכן כ-1.3 מיליארד שקל עבור הקרקע שרכשה הקבוצה בשדה דב בתל אביב לטובת הקמת פרויקט יוקרה.
בתוך כך, עולה כי על פי החלטת בית המשפט הגישו נושים של קבוצת חנן מור שם מוסכם של בעל תפקיד שימונה כמנהל הסדר לחברות בקבוצה. מדובר בעו"ד אהוד גינדס, ממשרד גולדבלט גינדס יניב. גינדס הינו מומחה בתחום חדלות פירעון ושימש כבעל תפקיד מטעם בית המשפט במספר תיקים כמו חברת רום כנרת, מחלבות רמת הגולן רשת מגה ועוד. השופט חגי ברנר ביקש עמדות נוספות מנושים נוספים.
1 צפייה בגלריה
חנן מור
חנן מור
חנן מור
(צילום: אייל טואג)
לדיון בבית המשפט היום הגיעו חלק מרוכשי דירות בפרויקטים אחרים שמקימה הקבוצה, באמצעות חברת הבת שלה מור נדל"ן, במודיעין ובאור עקיבא. "רכשנו דירה לפני כמעט 5 שנים, שילמנו ממיטב כספנו כדי להנגיש אותה לבן שלנו שנולד עם שיתוק מוחין - אבל תאריך הכניסה לדירה רק נדחה ונדחה. אנחנו משלמים גם שכירות וגם משכנתא בדירה שלא מתאימה לצרכים שלו". כך מספרת ל-ynet דנית סולומון, שרכשה דירת גן עם 5 חדרים בפרויקט "מורשת" במתחם 11 במודיעין.
"רכשנו את הדירה בינואר כמעט לפני 5 שנים בשוק החופשי (מדובר בפרויקט מחיר למשתכן, שחלק מהדירות שבו נמכרו בשוק החופשי - ה.צ) כשהייתי בהריון של ילדי הראשון. במשך הלידה היה סיבוך ונולד לנו ילד עם שיתוק מוחין מחוסר חמצן. כשהבנו את המצב, דאגנו לשלם ממיטב כספנו עבור הנגשת הדירה כדי שתתאים לצרכים שלו. לפי החוזה, היינו אמורים להיכנס לדירה ביולי 2022. לאחר תוספת זמן עבור שינוי דיירים לצורך ההנגשה, תאריך הכניסה נדחה ל-17 בינואר השנה", אומרת סולומון.
סולומון מתגוררת עם בני משפחתה ביישוב חשמונאים הסמוך למודיעין. "במשך כל החודשים הללו, בכל חודשיים קיבלנו הודעה על דחיית המסירה מסיבות כאלו ואחרות, ועד כה היו כ-4 דחיות לפחות", היא ממשיכה. "אנחנו משלמים נכון להיום שכירות ומשכנתא במקביל. אילו היינו יכולים, היינו שוכרים דירה גדולה במודיעין שמתאימה בינתיים לצרכים של הבן שלנו איתן, אבל אין לנו אפשרות לעמוד בתשלומים האלו. אז אנחנו גרים בשכירות בדירת 50 מ"ר, בזמן שהדירה שרכשנו משתרעת על 125 מ"ר עם גינה בשטח 120 מ"ר ויש בה בריכה טיפולית שהשקענו בה לצורך הטיפול בבן שלנו".
לדבריה, "מאחר שהיינו אמורים לעבור לדירה בינואר השנה, רשמתי את הבת שלי לגן בשכונת מורשת במודיעין כדי שתהיה לה מסגרת קרובה לבית. בפועל כבר שנה שלמה אני נוסעת מהיישוב לעיר שעה לכל צד לפיזור ואיסוף הילדה, ותיכף מתחילה שנה חדשה, וזה גוזל ממני זמן עבודה, הוצאות רכב ועוד. השקענו בדירה מעבר למחיר שלה - 2.62 מיליון שקל - עוד כמעט חצי מיליון שקל עבור ההתאמות לצרכים של איתן. העיכוב הזה עולה בעוכרנו בכל חודש. המסירה האחרונה הייתה אמורה להיות ב-15.11, עכשיו אמרו 31.12 אבל אין סיכוי שהם יעמדו בזה, יש מספר פועלי בניין בודדים, אין ספקים, הכול תקוע וכמובן שאין טופס 4".

"בחלק מהפרויקטים יש איחור של יותר משנה וחצי"

קבוצת חנן מור נקלעה לאחרונה לעין הסערה, כאשר בנק לאומי, שהעניק לה הלוואות בסך מאות מיליוני שקלים לרכישת קרקעות בפרויקטים שונים למגורים, פנה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה להפעלת השעבודים על הקרקע. זאת לאחר שהקבוצה כשלה שלוש פעמים בתשלום הריבית על ההלוואות שנטלה והבנק טען כי "איבד כל אמון בהנהלת קבוצת חנן מור".
החברה הייתה אמורה לשלם ריבית שנתית על ההלוואות בסך של למעלה מ-100 מיליון שקל, כאשר ההתחייבות הגדולה ביותר היא, כאמור, במתחם שדה דב בתל אביב. לשם רכישת חלקת הקרקע בשדה דב, קיבלה החברה הלוואה בסך 1.5 מיליארד שקל מקונסורציום של מלווים, שכלל את בנק לאומי, בנק דיסקונט, בתי ההשקעות הפניקס ומיטב ובנק הפועלים.
קבוצת חנן מור אחזקות היא חברה ציבורית שמניותיה ו-5 סדרות אגרות חוב שלה רשומות למסחר בבורסה. תחום העיסוק המרכזי שלה הוא תחום יזמות נדל"ן למגורים, ותחום עיסוק נוסף ומשלים הוא תחום קבלנות הביצוע. כמו כן תחום נוסף הוא החזקה בנכסים מניבים, בעיקר בתחום המסחרי, וכן במלון בפולין. החברה מעורבת בפרויקטים רבים למגורים ומסחר ואחראית על בנייתן של כ-7,000 יחידות דיור ומצויה בשלבי בנייה ומסירה של 1,100 דירות, חלקן במסגרת פרויקטים של מחיר למשתכן.
עו"ד גיא סרוסי, מייצג רוכשים בקבוצת אלדד פריעו"ד גיא סרוסיצילום: אביעד פוקס
לדברי עוה"ד גיא סרוסי ואוריאל זעירא, המייצגים מאות רוכשי דירות בפרויקטים של הקבוצה במודיעין ואור עקיבא, רוכשים אלה מצויים כעת בהכנות לקראת הגשת תביעות חוב נגד החברה בגין איחור במסירה וכן בגין טענות לליקויי בנייה. "בחלק מהפרויקטים החברה מאחרת כבר יותר משנה וחצי במסירת הדירות לרוכשים, וכעת פנתה שוב לרוכשים אלה בהודעה כי מסירת הדירות תתאחר עוד יותר", אומר עו"ד סרוסי. ספציפית לגבי פרויקט "מורשת" במודיעין, שבו רכשה סולומון דירה, מדובר כאמור בכ-4 דחיות במסירת הדירות.
עו"ד אוריאל זעיראעו"ד אוריאל זעיראצילום: עמיחי זעירא
במהלך הדיון אמר עו"ד זעירא, המייצג כאמור מאות רוכשי דירות, כי "החברה צריכה למסור את הדירות. אנחנו תומכים בעיכוב הליכים. שבית המשפט יורה למנהל ההסדר לדאוג לרוכשים. שינחה אותו לדאוג לרוכשים, הם הנכס הכי חשוב של החברה. החברה לא מוסרת דירות. היא מחתימה על מסמכי סחיטה. יש עיכובים ענקיים של בין שנה לשנה וחצי וחייבים להתייחס לזה".
כפי שפורסם ב"כלכליסט", בעקבות האיחור במסירה בפרויקט, החברה הציעה הסכם פשרה שלפיו סכום הפיצוי שהיא תשלם בגין האיחור במסירה יהיה נמוך משמעותית לעומת סכום הפיצוי שנקבע בחוק. סעיף הפיצויים בחוק המכר דירות תוקן ביוני אשתקד, אך במקרה הזה החוזה עם הדיירים נחתם טרם התיקון ולכן חלות על חנן מור הוראות הפיצויים הקודמות. על פי הכללים האלה, החברה הייתה צריכה לשלם מיום האיחור הראשון 150% משכר הדירה החודשי המקובל באזור.
על פי הפשרה שהציעה החברה, מניין הימים יחל רק שלושה חודשים לאחר מועד המסירה שקבוע בחוזה. בנוסף, הסכום לתשלום יהיה בערך בגובה שכר דירה חודשי במודיעין, ולא פי 1.5 כפי שהחוק דורש. חלק מהדיירים הסכימו לחתום על הסכם הפשרה, היתר החליטו למצות את ההליכים בבית המשפט בניסיון לגבות את מלוא הסכום. כיום הדיירים פועלים במסגרת שתי קבוצות, האחת שבה 110 זכאי מחיר למשתכן הגישה באפריל השנה תביעה לבית המשפט המחוזי לוד והדיון הבא צפוי להתקיים ב-12 בדצמבר. קבוצה של 40 דיירים שרכשו את הדירות במחיר בשוק חופשי התאגדה ומתכוננת להגיש תביעה כאשר יתבהר מצבה של החברה ומי מנהל אותה.
ממור נדל"ן נמסר בתגובה: "החברה נמצאת בפעילות מלאה, בכפוף לכוח אדם חסר בשל גיוס למילואים, כפי שקורה בכלל המשק. הפרויקטים זוכים ללווי בנקאי ומתנהלים כסדרם והחברה מספקת מענה מלא לכלל לקוחותיה, ותמשיך בכך. נדגיש כי כלל הפרויקטים ממשיכים בתהליכי בנייה עד לאכלוסם ומערך השירות ממשיך כרגיל ללוות את הלקוחות כולל בפרויקטים שכבר נמסרו".
פורסם לראשונה: 13:47, 28.11.23