החלטת הריבית שתפרסם היום (ב') הוועדה המוניטארית של בנק ישראל צפויה להיות אחת החשובות בשנים האחרונות ותצביע לאן מחיר הכסף בישראל מוביל בתקופה הקרובה. הדילמה של הנגיד ושאר חברי הוועדה ברורה: האם להעלות את הריבית בשיעור חד במיוחד, כדי להבהיר לציבור שהמלחמה באינפלציה המתפרצת עולה מדרגה, או שעדיין בבנק ישראל קיים חשש מסוים שהעלאת ריבית חדה מדי עלולה לגרום נזק למשק ולעצור את הצמיחה הגבוהה והמבורכת שעליה התבשרנו רק בשבוע האחרון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הצמיחה המפתיעה בשיעור של 6.8% ברבעון השני של השנה - הגבוהה ביותר מבין 34 מדינות ארגון המדינות המפותחות (OECD) - צפויה לסייע לבנק ישראל לקבל החלטה על העלאת ריבית גבוהה. הדילמה תהיה רק אחת: האם להעלות את הריבית במחצית האחוז או אפילו בשלושת רבעי האחוז. תחזיות בודדות שהנגיד יתמוך בהעלאה דרסטית של אחוז שלם נראות בשלב הזה כ"ניחוש פרוע".
2 צפייה בגלריה
בנק ישראל בירושלים
בנק ישראל בירושלים
בנק ישראל בירושלים
(צילום: רויטרס)
יחד עם זאת, אין ממש לדעת מה יקרה הפעם. זאת, כיוון שבשלושת הפעמים הקודמות שבהן העלתה הוועדה בראשות הנגיד, פרופ' אמיר ירון, את הריבית - ההחלטה הפתיעה תמיד את רוב החזאים, כאשר ההעלאה הייתה גבוהה מהמצופה.
העלאת ריבית דרושה למשק בכל מקרה. האינפלציה ששמרה עד לחודש האחרון על רמה נמוכה יחסית קיבלה דחיפה לא צפויה בחודש שעבר ועלתה רק ביולי ב-1.1%, שיעור שהיה בשנים לא מעטות בעשור האחרון השיעור השנתי ואף גבוה ממנו. במקביל, מחירי דירות דילגו לשיא של יותר מעשור, עלייה של 17.8% בתוך 12 חודשים בלבד.
קפיצת המדרגה של האינפלציה בישראל אל מעבר לחמישה אחוזי אינפלציה - 5.2% בשנה האחרונה - הגיעה חודשים אחדים "באיחור", אחרי הזינוק העצום באינפלציה ברוב מדינות המערב. בארה"ב היא כבר עלתה ל-9.1%, בטרם התמתנה מעט בחודש האחרון ל-8.6%, אך היא עדיין גבוהה בהרבה מאשר בישראל. בספרד ובאנגליה העפילה האינפלציה לשיאים חדשים במאה הנוכחית - מעל לעשרה אחוזים.
בישראל נרשמה אינפלציה שעלתה לאחרונה יותר בשירותים ובינתיים, בשל דחיית ההתייקרויות של היבואנים, פחות במוצרים. מחיר הדלק, שזינק חדות בחודשים הקודמים, עד החודש הנוכחי, אפילו צפוי לרדת עוד במדד חודש אוגוסט. אומנם מחירי החשמל עלו החודש, אולם מחירי החיטה - עם חידוש היצוא מאוקראינה, אחת ממייצאות החיטה הגדולות בעולם - וגם חומרי גלם אחרים, כמו שמנים וחומרי בנייה, חדלו להתייקר ואף הוזלו בשבועות האחרונים.

החששות מהאינפלציה ברחבי העולם מתגברים

אולם, במדינות אחרות במערב המצוקה רבה הדאגה מאינפלציה גבוהה עוד יותר וזו רק מתגברת והולכת, לקראת החורף. החשש העיקרי באירופה ובצפון אמריקה: מחסור בנפט ובגז יביא להקפצה נוספת של מחירי האנרגיה. בבריטניה האמירו מחירי החשמל של משקי הבית ב-54% בשנה האחרונה והציפיה היא לעלייה גבוהה נוספת. לדברי אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות פסגות, סעיף האנרגיה של החזקת הדירה, כולל גז טבעי ונפט להסקה, זינקו בבריטניה ב-70% בשנה האחרונה.
מדד המחירים ליצרן בגרמניה עלה ביום שישי האחרון ב-5.7% בחודש אחד, שיא מזה עשרות שנים. המחירים ליצרן עלו שם ב-37.2% בשנה האחרונה, שיעור שבגרמניה מתקשים הכלכלנים עדיין לעכל. וכל העליות הללו עוד יתגלגלו אל הצרכנים. גרמניה כבר הודיעה בשבוע האחרון על ייקור גבוה נוסף במחירי החשמל, שיוסיפו על פי ההערכות במעצמה הכלכלית המובילה באירופה 2% לאינפלציה השנתית הגבוהה ממילא בגרמניה וכבר נושקת ל-10% בשנה.
באחדות מארצות אירופה, כמו ספרד, נאסר על האזרחים לקרר את הבית במזגנים בטמפרטורה נמוכה מ-27 מעלות, באזורים שלמים בצרפת הופסקה פעולת הרמזורים בחלק משעות היממה, באיטליה ובגרמניה קיים חשש מעליית מחירי המזון בשל בצורת, בשל תהפוכות האקלים. באחדות מארצות סקנדינביה הזהירו כבר בימים האחרונים ממחסור באמצעי חימום בחורף, כאשר דווקא אלה הארצות הקרות ביותר ביבשת אירופה.

בכמה יעלה בנק ישראל את הריבית?

בקיצור, המצב בישראל, לפי שעה, הוא הרבה פחות גרוע וככל הנראה צפוי לאפשר לבנק ישראל להעלות את הריבית בשיעור גבוה. בכמה? על כך יש עדיין חלוקי דעות. בבנק לאומי ובבית ההשקעות מיטב מהמרים על עלייה בשיעור גבוה במיוחד של 0.75%. אחדים מהכלכלנים אף אמרו שלא יתפלאו אם הריבית תועלה באחוז שלם, אולם הם מצויים במיעוט.
2 צפייה בגלריה
אמיר ירון בריאיון באולפן
אמיר ירון בריאיון באולפן
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: יריב כץ)
עם זאת, רוב הכלכלנים עדיין סבורים שפרופ' ירון ועמיתיו לוועדה יסתפקו בהעלאה סולידית בחצי אחוז "בלבד", כמו בהעלאה האחרונה לפני שישה שבועות.
ולעומת הפאניקה באירופה, והחשש מהתחדשות עליית מחירי הנפט ולכן גם הדלק בארה"ב ובקנדה, בישראל מעריכים בזהירות רבה, עדיין, בדיוק את ההפך: מחיר ליטר דלק 95 אוקטן עשוי להיות מוזל בשקל שלם ב-1 בספטמבר. התנאים לכך הם שניים בעיקר: שער הדולר בישראל ימשיך להיות נמוך מ-3.30 שקל, לאחר שהתייצב בשבועות האחרונים סביב שערים שבין 3.20 ל-3.30 שקל, ומחיר חבית נפט בעולם ימשיך להיות נמוך במיוחד.
בשבע האחרון ירדו מחירי סוגי הנפט השונים לשפל של 89 עד 96 דולר לחבית. מחיר כזה יוביל להוזלה משמעותית מאוד במחיר הדלק בישראל, שבמשרד האנרגיה יתחילו לחשב אותו החל מיום שלישי השבוע ובמשך חמישה ימי עסקים עד ל-29 בחודש. גם שער הדולר הממוצע בימים אלה יילקח בחשבון בקביעת המחיר לאחד בספטמבר.
אם מחיר הנפט ושער הדולר לא ירשמו שינוי מהותי במיוחד בימים הבאים, סביר מאוד הוא שמחיר ליטר דלק יפחת מ-6.58 שקלים לכ-5.50 שקלים בחודש הקרוב, כאשר שר האוצר אביגדור ליברמן צפוי גם להאריך את ההנחה במס על הדלק בשקל שלם עד ל-15 בנובמבר. תזכורת: רק לפני פחות מחודש עוד שילמנו 8.08 שקלים לליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי (8.29 בשירות מלא) - וזה היה המחיר השני בגובהו בכל הזמנים.
הירידה במחיר הדלק צפויה לכן לנטרל במידה מסוימת את העלייה הגבוהה בשיעור של 8.6% במחיר החשמל בחודש אוגוסט וכך מדד אוגוסט יהיה כנראה נמוך בהרבה ממדד חודש יולי שעלה ביותר מאחוז אחד.
ואת כל ההיבטים הללו ייקחו בחשבון חברי הוועדה המוניטרית, כאשר יצטרכו לקבל החלטה האם הריבית הבסיסית בישראל תעלה מ-1.25% ל-1.75% (הפריים יהיה במקרה כזה 3.25%) או אף ל-2% (הפריים: 3.5%). בכל מקרה, החל מיום חמישי הקרוב החזר הלוואת המשכנתאות יהיה כבר יקר יותר בשיעור ניכר, וכך גם הלוואות אחרות והמינוס על האוברדרפט בחשבון הבנק.
פורסם לראשונה: 16:20, 21.08.22