שלושה ימים לפני החלטת הריבית הדרמטית שצפוי בנק ישראל לפרסם ביום שני הקרוב ותביא קרוב לוודאי לעלייה משמעותית נוספת בשיעורי הריבית בישראל, הדולר דווקא מתחזק היום (ו') ומצמצם את הפער מהאירו בארץ ובעולם לפחות מאחוז.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחר שהעליות התמתנו מעט, הדולר הוסיף היום 0.4% ושערו היציג נקבע על 3.256 שקלים. זאת, בעוד האירו המשיך לרדת, איבד 0.43% וצנח לשפל נוסף - שערו היציג נקבע על 3.2845 שקלים.
1 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
(צילום: Shutterstock)
בכל הנוגע לדולר, מדובר במגמה הפוכה מזו שנרשמה בחודש האחרון, במהלכו הדולר נחלש בכ-6% משער של 3.45 שקלים לשער של 3.23 שקלים בלבד. במקביל, האירו איבד בחודש האחרון כ-6.5% מול השקל וירד משער של 3.52 שקלים לשער של 3.28 שקלים בלבד.
בבנקים ובבתי ההשקעות מתחזקת ההערכה שנוכח האינפלציה הגבוהה והמפתיעה שנרשמה בחודש יולי (1.1%), תודיע הוועדה המוניטארית של בנק ישראל על העלאת ריבית של 0.5%-0.75% ביום שני הקרוב. אנליסטים מעטים אף חוזים שהנגיד, פרופ' אמיר ירון, יתמוך בהעלאה באחוז שלם, כדי לבלום את האינפלציה המדאיגה שכבר זינקה לשיעור שנתי של 5.2%.
העלאת הריבית הצפויה תיכנס לתוקף ביום חמישי הבא. מרווח הזמן בין ההודעה של הוועדה המוניטארית לכניסת שיעור הריבית החדש לתוקף נועד לאפשר לבנקים ולציבור להיערך לשיעורי הריבית החדשים.
יצוין כי העלאת הריבית הבסיסית בחצי אחוז ל-1.75% בשנה תביא לעליית ריבית הפריים לשיעור של 3.25% בשנה ואילו העלאת הריבית ב-0.75% (בדומה לעלייה שנרשמה בארה"ב לאחרונה), תעלה את ריבית הפריים לשיעורי גבוה של 3.5%, לעומת רק 1.6% לפני ארבעה חודשים בלבד.
כאמור, ביום שני הקרוב צפויה הוועדה המוניטארית של בנק ישראל להחליט על העלאת ריבית רביעית ברציפות מאז חודש אפריל, ובינתיים מתברר שהאינפלציה ממשיכה להכות גם במדינות אחרות: בבריטניה ובספרד היא חצתה כבר את 10% בשנה. לעומת זאת, העלאות הריבית הרצופות הגבוהות בארה"ב הביאו שם להתמתנות מסוימת של עליית המחירים מ-9.1% ל-8.5%. בבריטניה, שהייתה הראשונה להעלות את הריבית בעולם עוד בחודש דצמבר, מעריכים כעת שהעלאת ריבית גבוהה נוספת צפויה כבר בקרוב.