"שוק העבודה השתנה. דברים שהיו לפני משבר הקורונה אינם נכונים להיום, ואנשים מסתכלים עושים את החשבון שלא עשו בעבר", כך אמר היום לאולפן ynet מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, בהתייחסו למספר הגבוה של המובטלים במשק אל מול מספר המשרות הפנויות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עם זאת, ציין שפיגלר כי "אנשים כן משוועים לחזור לשוק העבודה וכן מחפשים עבודה מתאימה עבורם". לדבריו, "דווקא בקרב בני 45 ומעלה, שעדיין זכאים לדמי אבטלה ולכאורה אמורים להיות הכי פחות אקטיביים בחיפוש עבודה, רואים בבירור ירידה במספר מקבלי דמי האבטלה. כלומר, יותר בני 45+ חוזרים לעבודה. אמרנו מהרגע הראשון, שברגע שהשוק ייפתח ויתאפשר לאנשים לחזור לעבודה, זה יקרה".
1 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
מאיר שפיגלר
(צילום: קובי קואנקס)
ומה עם אנשים מתחת לגיל 45, שלא מקבלים דמי אבטלה, הם יושבים בבית על אוויר? "הם אכן לא מקבלים דמי אבטלה והשוק בסוף יתאזן. זה תהליך, אי אפשר לצפות שזה יקרה מיד. הקורונה היא משבר גלובלי ולא לוקאלי, שנמשך מעל שנה וחמישה חודשים. לא תקופה קצרה".
לגבי בני 20-30, ציין שפיגלר כי "ידענו מראש שיש יחסית הרבה עבודות מזדמנות שמתגמלות בגובה שכר מינימום. אנשים עושים חשבון ולא רצים לעבודות זמניות, שמתגמלות באופן מופחת".
אז למעסיקים לא תהיה ברירה אלא להעלות את המשכורות? "כן, וזה דבר חיובי. טוב שאנשים יתוגמלו בהתאם לעבודה שהם משקיעים. ההיצע מול הביקוש יתאזן גם בגובה השכר. אולי זה יסחוף למקצועות שבהם יש חוסר בידיים עובדות אנשים שכרגע נמצאים מחוץ לשוק התעסוקה".
מה לגבי ענפים שלא יגיעו לשיווי משקל, כמו ענף התיירות, האם המדינה צריכה לפצות אותם או שעל העובדים לחפש עבודה? "אני חושב שצריך לשלב בין הדברים. צריך לקחת בחשבון שישנם ענפים שלא חזרו לפעילות ולא ברור מתי זה יקרה כי הנגיף הזה מתעתע בכולנו, וכל פעם מפתיע מחדש. לכן, צריך לתת את הדעת לגבי העובדים בענפים הללו, שאין להם לאן לחזור".
דיברנו פה עם מורי דרך שרוצים לעבוד רק במקצוע שלהם אבל מה לעשות שאין את מי להדריך. "ככל שהגיל מבוגר יותר, מטבע הדברים קשה יותר להסב לאחור ולנתב לעבודה אחרת".
ומה לגבי בני 20-30? "אף אחד לא נולד עם מקצוע מסוים. גיוון ושינוי הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, ובנסיבות שכאלה כנראה שלא תהיה להם ברירה. הם כן יצטרכו לנתב את עצמם למקצועות אחרים שרלוונטיים ליכולות ולכישורים שלהם, וזה בסדר. גיל 30 זה גיל צעיר, כל החיים עוד לפניהם".
הרבה אנשים בבית בגלל מודל החל"ת. הם התרגלו שאפשר לקבל כסף בלי לעבוד. מה יקרה אם יהיה עוד סגר? "רוב היושבים בבית לא מקבלים חל"ת אלא רק בני 45 ומעלה. אם יהיה סגר, נתייחס להתאמות הנדרשות על בסיס הניסיון שנצבר במהלך תקופת הקורונה כדי להמליץ למקבלי ההחלטות איך לתפעל את המערכת בהיבט של הביטחון הסוציאלי".

עלייה של 80% במספר הבקשות להבטחת הכנסה

שפיגל התייחס לנתונים שפורסמו על ידי הביטוח הלאומי לפיהם הייתה עליה ניכרת בבקשות להבטחת הכנסה, בעיקר בקרב בני 26 עד 40. בין חודש יוני לחודש יולי הייתה עלייה של 80% במספר התביעות. לדבריו, "זה מלמד על כך שלמרות שהשוק חזר לפעילות, עדיין יש אנשים שלא מצאו את מקומם בשוק העבודה והם פונים לקבל הבטחת הכנסה".
"צריך לעשות הכל בכדי להפחית את מספר מקבלי הבטחת ההכנסה", אמר. "זה משהו שנשמע טוב אבל הוא איום ונורא. מדובר באנשים שמקבלים בגילאים צעירים 1,490 שקל או 1,760 שקל. זה סכום שאי אפשר לחשוב איך מסתדרים איתו כלכלית. צריך לעשות הכל כדי שאנשים יחזרו לשוק העבודה. על כך אין בכלל עוררין. זה ערך לאומי, צורך של החברה כולה, ולשם אנחנו חותרים".