"הרפורמה הזאת נוראית. היא תהרוס את הכלכלה ואת יחסי המסחר שלנו עם מדינות רבות. צריך לעצור אותה ולצמצמה מאוד". את הציטוט הזה לא אמר בפומבי איש בכיר ומראשי הליכוד בשנים האחרונות; בינתיים זה פייק. כולם פשוט מחרישים. או, כלשון הסרט המפורסם זוכה פרס האוסקר, מדובר ב"שתיקת הכבשים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ודאי יהיו מיד תומכי ראש הממשלה שיאמרו כי אין כאלה שהיו מתבטאים כך, כי הרי הם לא חושבים כך. אז משיחות של בכירים במשק ושל מקורבים לאחדים מהאישים הבכירים בליכוד, שחלקם זכו בתפקידי מפתח בממשלה הנוכחית, הרשו לנו לומר די בוודאות: רבים מראשי הליכוד חושבים כך, ואלמלא החששות שלהם מההשפעה העתידית על הקריירה הפוליטית שלהם - הם היו אומרים את אשר על ליבם. ועוד איך היו אומרים.
1 צפייה בגלריה
דוד ביטן, ניר ברקת, ישראל כץ, יובל שטייניץ
דוד ביטן, ניר ברקת, ישראל כץ, יובל שטייניץ
דוד ביטן, ניר ברקת, ישראל כץ, יובל שטייניץ
(צילום: מוטי קמחי, רפי קוץ, EPA, אבי מועלם)
ניסינו, גם אישית וגם באמצעות מקורבים לאחדים מבכירי הליכוד, לגשש האם יהיו מוכנים להתבטא בעניין המהפכה המשפטית. נדגיש: הם לא היו מוכנים לדבר כלל, אבל משום מה גם לא תמכו בה פומבית בהתלהבות, כפי שעושים השכם והערב לא רק מובילי ריצת האמוק לאישורה, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, אלא גם אחדים מיושבי הספסלים האחוריים בקואליציה שתמורת תפקידי מפתח נאים שקיבלו - למשל תפקידים זוטרים בממשלה - הם תומכים במהפכה בהתלהבות יתרה ומזרזים בדבריהם את חקיקתה.
אז הנה, אנחנו שואלים: האם באמת שרי האוצר לשעבר ישראל כץ ויובל שטייניץ (הגם שאינו חבר כנסת כיום) תומכים תמיכה מלאה במהפכה המשפטית? קשה מאוד להניח שהם לא מבינים את מה שכל בכירי משרד האוצר לדורותיהם כתבו במסמך שחיברו בימים האחרונים, ושבו התריעו במילים קשות מפני תוצאותיה ההרסניות של מה שכינו "ההפיכה המשטרית" לכלכלת המדינה ולמשק הישראלי.

מבינים בכלכלה אבל מעדיפים לשתוק

והבכירים, שמבינים דבר או שניים בכלכלה ושומעים את האזהרות החמורות מהעולם ובארץ, שותקים.
גם שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת שותק. דווקא מי שעשה כסף גדול בעסקים, מבין משהו בכלכלה ונפגש עם בכירי התעשייה והמשק, הרי הפנים כבר היטב את נזקה של המהפכה.
מי שמנהלים חברות ענק במשק כבר מזהירים השכם והערב מהמהפכה. ברקת שמע אותם. לדברי אחדים מהם אפילו הינהן בראשו לאות הסכמה לדברים ששמע, אך לא הוסיף מילה. גם ברקת מחריש. כמי שמתמודד על ירושת נתניהו בעתיד הוא יודע שמילה אחת שלו נגד המהפכה - ומניותיו יצנחו בליכוד של היום אף יותר מצניחת מניות הבנקים בבורסות בימים האחרונים.
עוד בכיר בליכוד, שאינו נמנה, בלשון המעטה, על תומכיו המובהקים של בנימין נתניהו, ח"כ דוד ביטן, מונה ליו"ר ועדת הכלכלה בכנסת. זהו תפקיד מפתח חשוב בכלכלה, שבו הוא למשל יכול להילחם במי שגורמים ליוקר המחיה בישראל. ביטן הוא אדם חכם, שמבין לא מעט בכלכלה, ואף קיים דיון בוועדה שבו הושמעו דברים קשים על תוצאות המהפכה המשפטית. וגם הוא שותק.
נראה שדי היה אם רק אחדים מהבכירים הללו היו מתבטאים בפומבי כי לדעתם יש לעצור כעת את החקיקה המהירה של הרפורמה ולשקול את מחירה למשק הישראלי - ולאזרחי המדינה שכבר ניזוקו ממנה קשות - החקיקה הנמהרת הייתה נבלמת, לפחות זמנית. אבל, מתברר שהם מ פ ח ד י ם!
ושלא תהיה טעות. לבכירים הללו ברור לגמרי כי החקיקה של המהפכה המשפטית בישראל וקריסת הבנקים בארה"ב עלולים לגרום לכך שכלכלת ישראל תיפגע השנה בשיעור גבוה משנצפה תחילה. הרי כבר ברור לכל שנתונים כלכליים שהוכנו כתחזית לקראת אישור תקציב המדינה בכנסת יעודכנו כבר בקרוב כלפי מטה.
הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, כבר הודיעה בישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה כי יהיו עדכונים לתחזיות, אולם כעת, נוכח האירועים הכלכליים האחרונים ותנופת החקיקה של המהפכה המשפטית, ייתכן שיהיה צורך לבצע תיקונים נוספים, כלפי מטה, בתחזיות, אולי אפילו כבר בקרוב.
במשרד האוצר כבר עוסקים בהכנת תחזיות חדשות, מאוד לא ורודות למשק הישראלי, לשנה הנוכחית ולשנת 2024, שתי שנות תקציב המדינה שאמור להיות מאושר סופית בכנסת עד לסוף חודש מאי. זאת, כאשר הקריאה הראשונה לאישור התקציב צפויה כבר בשבוע הבא.

התחזית: הצמיחה תרד

בתחזיות החדשות העתידיות נראה ששיעור הצמיחה יופחת ל-3%, צניחה ממש לעומת 6.4% בשנת 2022, ושיעור האינפלציה יועלה מעל לרף של יעד הממשלה השנתי 1% עד 3%, חרף תחזית בנק ישראל שהיעד יושג עד סוף שנת 2023.
תחזית גביית המיסים תופחת משמעותית, נוכח האטת הפעילות במשק והפחתת ההשקעות, על רקע המהפכה המשפטית והמצב הכלכלי בעולם, והגירעון הצפוי בתקציב יוגדל ל-3.5%, לעומת 2.5% על פי מתווה משרד האוצר שטרם שונה.
מה שישפיע באופן ברור על תיקון התחזיות, לדברי גורם באוצר, יהיה אישור סופי, אם יקרה, של סעיפי הרפורמה המשפטית עוד בחודש הנוכחי. "לכולם פה ברור שאישור הרפורמה יזיק מאוד לנתוני המשק הישראלי", התבטא גורם בכיר במשרד האוצר.
לפי שעה כבר הורע מאוד המצב הכלכלי של ישראל בשבועות האחרונים. העודף התקציבי שהושג בימי הממשלה הקודמת הצטמצם ל-0.2% בלבד, גביית המיסים ירדה בכ-8.5% בתוך החודשיים הראשונים של השנה, האינפלציה עלתה מעבר למצופה ל-5.4% בשנה ומהבנקים נמשכו כבר כ-10 מיליארד שקל, הן מקופות הגמל והפנסיה, והן על ידי חברות שהעבירו כספים לבנקים בחו"ל. לצד אלה התגבר המשבר בענף ההייטק, לצד העלאת הריבית במשק לשיעור גבוה של 4.25%.
התחזית הנוכחית של משרד האוצר לשנתיים הבאות נראית כבר עכשיו בלתי ריאלית. גביית המיסים לא תהיה זהה השנה לגבייה הגבוהה בשנת 2022. גורמים באוצר כבר ציינו כי הבלימה בשוק הנדל"ן, המשבר המחריף בענף ההייטק וירידות השערים בבורסה גורמים לירידה ניכרת בגביית המיסים, וזאת עלולה להתגבר בחודשים הקרובים.
עוד סיבה לגידול בגירעון תהיה הקצאת מיליארדי שקלים למימון ההסכמים הקואליציוניים, שבמשרד האוצר ניסו בימים האחרונים לצמצמה ממש ברגע האחרון ללא הצלחה - למשל באי-ביטול מס של מיליארד שקל על המשקאות הממותקים, ובאי-הפחתה של תוספת הענק המוגזמת, לדבריהם, לתקציב המשטרה.
המצב המחמיר בכלכלה הביא גם את בכירי משרד האוצר לעדכן בראשית השבוע את חברי הממשלה כי ייתכן שיבוצעו שינויים הכרחיים בתחזיות משרד האוצר כבר בקרוב, וכי מסיבה זו עלול להיות שנתוני תקציב המדינה ישתנו.
וגם האזהרה הזאת לא גרמה לבכירי הליכוד לקום מרבצם, לדפוק על השולחן, בממשלה או בכנסת, ולהגיד את שעל פי כל מה שלוחשים מקורביהם ברור לגמרי: נזקי המהפכה המשפטית למשק יהיו קשים, כדאי מאוד לבלום אותה ומוטב ממש באופן מיידי.