האזהרה החמורה שהשמיעו היום (ראשון) כ-200 בכירי אגף התקציבים בארבעת העשורים האחרונים, בהם כמעט כל ראשי האגף לדורותיהם, היא כנראה החשובה ביותר מבין כל האזהרות שהשמיעו לאחרונה גופים כלכליים בארץ ובחו"ל, חתני פרס נובל, 300 כלכלנים מהבכירים בישראל וגם נגידי בנקים ושרי אוצר ממדינות שונות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
חשיבותו הרבה של המסמך שעליו חתמו בכירי אגף התקציבים לשעבר נובעת מכך שאין במשק מי שמכיר טוב יותר את תקציב המדינה שעל פיו תישק כל המדיניות הכלכלית של ממשלות ישראל ואין מי שמכיר טוב מהם את כל מרכיבי המשק ומצבו לאורך השנים, לטוב ולרע.
2 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
משרד האוצר
(צילום: עמית שאבי)
באגף התקציבים ידעו ויודעים לאן מוקצב כל שקל מתוך מאות מיליארדי השקלים - השנה כחצי טריליון השקלים - ובאגף התקציבים יודעים גם להצביע תמיד על ההצלחות והכשלים בניהול כספי המדינה.
לכן, כאשר באים בכירי האגף, שרובם הגדול גם היו בכירי המשק הישראלי כמו אהרון פוגל, דוד ברודט, אורי יוגב, אודי ניסן, דוד מילגרום, יעל אנדורן, ירום אריאב, שאול מרידור, קובי הבר, דוד בועז ואוהד מראני, וקובעים חד-משמעית כי המהפכה המשפטית - המכונה במסמך "הפיכה משטרית" - כבר מסבה "סימני פגיעה חריפים" למשק הישראלי, טוב יהיה אם הממשלה תפנים את אזהרתם.
"קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תוביל לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל", מזהירים מי שכיהנו גם כראשי הבנקים וחברות מובילות בישראל.
אין צורך לציין מה הבכירים האלה יודעים על כלכלת ישראל והמשק הישראלי. ואין צורך לומר גם שהם לא אנרכיסטים, לא טרוריסטים, לא שמאלנים או ימנים, לא רק חילונים או רק דתיים וגם אין חלוקה לאשכנזים ומזרחים בין מי שניהלו את כספי המדינה מאז 1980. יש רק דבר אחד שמאחד אותם: הם מבכירי אנשי הכלכלה ומנהלי המשק במדינה כבר עשרות שנים.

איפה ראשי אגף התקציבים הנוכחי?

ודווקא כאן באה התמיהה הגדולה ביותר. היכן אגף התקציבים של היום? איפה ראש האגף, יוגב גרדוס, והיכן סגניו? מדוע הם לא הזהירו במילים חמורות את שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ובדיוני התקציב בלשכת ראש הממשלה את מר בנימין נתניהו, מה עלולות יהיו להיות התוצאות החמורות של הריצה המטורפת, שעדיין אינה נעצרת, לאישור סעיפיה הדורסניים של הרפורמה המשפטית?
2 צפייה בגלריה
ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס
ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס
ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס
( צילום: משי בן-עמי)
דיברנו עם בכירים במשרד האוצר בימים האחרונים. מתברר שרבים מהם הזהירו במילים חמורות מההשלכות הקשות על המשק הצפויות אם תאושר המהפכה המשפטית המוצעת כלשונה.
בראש המתריעים, שהציגה גם נתונים קשים, עמדה הכלכלנית הראשית שירה גרינברג. גם שישה ראשי אגפים אחרים השמיעו את קולם בשבוע האחרון, בדיון מיוחד שהתקיים במשרד האוצר, ביוזמת המנכ"ל שלומי הייזלר, והזהירו מהאטה ברורה הצפויה בפעילות המשק, מצמצום הצמיחה, מביטול השקעות בישראל, מבריחת כספים לחו"ל וממשיכת כספים מקרנות וקופות גמל ופנסיה. רק אנשי אגף התקציבים החרישו, כעדות משתתפים בדיונים שהיו גם בלשכת השר סמוטריץ'.
אז אפשר אולי לטעון שאחדים מהבכירים, כמו שירה גרינברג ומנהל רשות המיסים ערן יעקב, צפויים ממילא לעזוב תוך זמן קצר את האוצר, עם סיום חוזיהם, וליוגב גרדוס יש עוד שנתיים בתפקיד, אך אי-אזהרה במילים ברורות מתוצאות המהפכה על תקציב המדינה זהו חטא.
כדאי לקרוא ולהעמיק בהבנת המסמך של כל ראשי האגף בעשרות השנים האחרונות: "ההשלכות על המשק והכלכלה יתבטאו בבריחת הון, אובדן אמון המשקיעים המקומיים והזרים, פיחות בערך השקל, עלייה באינפלציה, פגיעה בדירוג האשראי, עלייה בתשלומי הריבית ופגיעה בצמיחה".
כל מילה נוספת, פשוט מיותרת.