קרן המטבע הבינלאומית מסרה היום (ג') כי קצב ההתאוששות של הכלכלה העולמית בהאטה, וכי המלחמה בישראל מאיימת לערער אף יותר את ההתאוששות המקרטעת, כך לפי דיווח בניו יורק טיימס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
המלחמה משקפת את הקושי בהגנה על כלכלות מטלטלות עולמיות לא צפויות, שהולכות ונהיות תכופות יותר. הלחימה מאפילה על הכינוס השנתי של קרן המטבע והבנק העולמי המתקיים במרוקו. במקור נושאי הדיון המתוכננים היו ההשפעות הכלכליות של מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה, אך כעת נוצר משבר חדש.
1 צפייה בגלריה
רכבים שרופים ברעים
רכבים שרופים ברעים
רכבים שרופים ברעים
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
"כלכלות נמצאות במצב עדין", אמר אג'אי בנגה, נשיא הבנק העולמי בריאיון בשולי הכינוס. "מלחמות כלל לא מועילות לבנקים מרכזיים המנסים סוף סוף למצוא דרך להבטיח נחיתה רכה".
בנגה התייחס למאמצים מצד קובעי המדיניות לצנן את האינפלציה מבלי לגרום למיתון. לדבריו, עד כה ההשפעה של הלחימה בארץ על הכלכלה העולמית היא מוגבלת יותר מההשפעות מהמצב באוקראינה. "אך אם זה יתפשט בכל דרך, אז זה יהפוך למסוכן", הוסיף. התפתחות מסוג זה תוביל ל"משבר בקנה מידה לא נתפס".
מחירי הנפט הגיבו אתמול למצב בעליות חדות של יותר מ-4%. לוקרציה ריכלין מלונדון ביזנס סקול ומנהלת מחקר לשעבר בבנק האירופי המרכזי אמרה כי "השאלה המרכזית היא מה יקרה למחירי האנרגיה".
ריכלין הביעה חשש כי עלייה נוספת במחירי הנפט תפעיל לחץ על הבנק הפדרלי המרכזי ועל בנקים מרכזיים אחרים להמשיך ולהעלות את הריבית, שלטענתה עלתה גבוה מדי מהר מדי. מבחינת מחירי האנרגיה "יש לנו שתי חזיתות, רוסיה ועכשיו גם המזרח התיכון", אמרה.