חרף ההתפשטות המהירה של זן האומיקרון שגורמת כבר ליותר ממאה אלף עובדים לשהות בבתיהם, בין השאר גם לצד ילדיהם המאומתים - משרד האוצר ממשיך לעמוד בסירובו לפצות את העסקים ואף לא מתכוון לקיים דיונים על פיצוי כלשהו בימים הקרובים. "הכל פתוח. אין כעת אפילו תו ירוק ואין שום הגבלות חדשות במשק. ההיפך, הכל נפתח", אמר היום (א') ל-ynet גורם בכיר במשרד האוצר.
גורם בכיר נוסף באוצר תמה על הנתונים שיש ירידה כביכול במחזורים של עסקים במשק: "מי אומר שיש ירידה? ואם יש משהו כזה, האם כל ירידה קלה דורשת פיצוי מהמדינה? הממשלה היא חברת ביטוח? כאילו אין סביבה עסקית של סיכונים?". הגורם ציין כי הוא עצמו ביקר בקניון ולא ראה שום ירידה במסחר. "הקניון שבו הייתי הוא של חברת מליסרון וצריך להפנים שהמנייה שלה עלתה לשיא השיאים ב-2021. מאיפה ההכנסות שלה אם לא מהשוכרים?".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
אביגדור ליברמן במליאת הכנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום:AFP)
באיגוד לשכות המסחר טוענים שיש ירידה של כ-30% בפדיון היומי ברשתות ובחנויות, ואמרו: "מדובר בפגיעה במגזר עצום, שכן במגזר הקמעונאי פועלים כ-56 אלף עסקים והוא כולל כ-300 אלף שכירים".
יו"ר האיגוד הארצי למסחר, עזרא עטיה, שמייצג יותר מאלף חנויות במרכזה של ירושלים נקב בשיעור ירידה שמגיע עד 40% במחזורים כבר מזה יותר משבוע. "אנשים רבים לא מגיעים לחנויות ועסקים במרכז ירושלים כי הם חוששים מאד להידבק וכעת כאשר אין הוראות ברורות המצב עלול עוד להחמיר", טען.
עוד הוסיף כי ענפים רבים נוספים נפגעים, בהם המוניות למשל בשל הירידה במספר הנוסעים וכן מקומות בילוי כמו תיאטרון ובתי קולנוע. י' מתל אביב סיפרה היום כי יש בידיה כרטיסים לשלושה מופעים ואירועי תרבות שיערכו בזמן הקרוב, "אבל אני חוששת ופשוט לא אלך. אני מניחה שרבים נוהגים כמוני". בנוסף, ציינו באיגוד המסחר בירושלים כי בשל המעבר לעבודה מהבית של רבים מהעובדים, עסקים כמו בתי קפה, מסעדות וחנויות שצמודים למשרדים נפגעים.
2 צפייה בגלריה
הגבלות הקורונה בקניון עזריאלי
הגבלות הקורונה בקניון עזריאלי
קנים עזריאלי לפני כשבועיים. גם היום - יש מי שנפגע ויש מי שפחות
(צילום: שאול גולן)
בתוך כך, כבר בשבוע שעבר דיווחו בהתאחדות המלאכה והתעשייה הזעירה על ירידה דרסטית של 50% בהכנסות בתחום עיצוב השיער והקוסמטיקה בשל החשש מטיפול על ידי אדם בקרבת הלקוח, עלייה בבידודים וביטולים של טיפולים שכבר נקבעו. "אצלנו לצערנו אי-אפשר לעבוד מרחוק", אמרו.
למרות ההבטחות, עדיין לא אושר בכנסת המתווה לפיצוי עצמאים על ימי בידוד שהם נאלצים לשהות בהם. באוצר ציינו כי האישור צריך להגיע מוועדת העבודה והרווחה ודרושה גם חקיקה ראשית. המצב הזה מפלה לרעה את העצמאים שבניגוד לציבור השכירים, ממשיכים לא להיות מפוצים על ימי הבידוד.
יצוין כי גם ההבטחה לסייע מיידית לעובדים בענף התיירות עדיין לא בוצעה. אחדות מסוכנויות התיירות ברחבי הארץ נסגרו בימים האחרונים בשל חוסר בתעסוקה והדיווחים הם גם על ירידה משמעותית בתיירות הפנים, מחשש לשהות בבתי מלון ובאתרים סגורים בשל התפשטות האומיקרון למימדי הדבקה חסרי תקדים עד כה.
בתוך כך, נזכיר כי היום עברו אחדים מהמוסדות שנותנים שירות לציבור לעבודה חלקית של קבלת קהל באופן פיזי - למעט במקרים חריגים - ועל אלה נמנים רשות המיסים, שירות התעסוקה וחברת החשמל.