על סף פיצוץ: העימות בין משרד האוצר לשרת התחבורה מירי רגב הסלים הבוקר (ד׳) בצורה קיצונית. מה שהחל כריב על העלייה הצפויה של 12% בתעריפי התחבורה הציבורית, כפי שפרסמנו ביום ראשון, גלש לעימות סביב הרכבת בין קריית שמונה לאילת שתכנונה לא נמצא כעת בתקציב, פרויקטים תחבורתיים אחרים וכן המטרו.
גורמים בכירים בשני המשרדים טענו הבוקר כי חלה התדרדרות ביחסים ביניהם וכעת קשה למישהו לראות כיצד מסתיים הסכסוך. כזכור, הוויכוח הנוכחי בין המשרדים פרץ ביום ראשון בבוקר לנוכח המשבר שהיה צפוי להעלות את מחירי התחבורה הציבורית ב-12% עם עליית מחירי המדד ב-1 ביולי - עלייה שצפויה להיכנס לתוקף לפי שעה משום שהעניין טרם נפתר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרי התחבורה
טקס חילופי שרי התחבורה
רגב וסמוטריץ בטקס חילופי שרי התחבורה
(צילום: שלו שלום)
במשרד האוצר טענו אז כי משמעות ביטול העלאת המחירים היא אובדן הכנסות של 300 מיליון שקל. "הצענו מספר אפשרויות לפתרון הסוגייה, ביניהן אפילו לשנות את פרויקט הדגל של השרה, 'צדק תחבורתי', שאמור לשנות את עלויות התחבורה הציבורית כפי שהיה בתוכניתה של השרה לשעבר מרב מיכאלי דרך תוכנית 'דרך שווה', כך שהשינויים במחירים שהציעה רגב לתוכנית יחולו רק על נסיעה באוטובוסים ללא שינוי במחירי הנסיעה ברכבות".
עוד טענו גורמים באוצר בשעתו כי "מדיניות השרה לא תעודד מעבר לתחבורה ציבורית וטוב היה לו היו משקיעים משאבי ציבור בהגברת התדירות ואמינות של אוטובוסים בישראל".
הבוקר גורמים באוצר תקפו מחדש לאחר שקיבלו לטענתם מכתב ממשרד התחבורה ובו נכתב כי הוא יממן את השינוי בתוכנית. "הם טענו שיש להם מקורות למימון השינוי בעזרת תתי ביצוע, קרי לחלק את עוגת התשלומים לפרויקטים קיימים כך שהן יתוקצבו בתת תקציב בכל שנה ומשם יילקח הכסף", אמר גורם באוצר. "אנו עומדים על כך שאין דבר כזה ולכן מה שאנחנו אומרים זה שהמשרד עשה הפרה בוטה של הסיכום בהרבה רבדים, למשל עם הסיפור עם המטרו והרכבת לאילת. הם מבקשים כל כך הרבה שימושים אז צריך לראות מאיפה הכסף ומה המקורות, כי יכול להיות שיחליטו לוותר על חידוש כבישים לטובת הרכבת לאילת.
"אנחנו רוצים לראות מה ההסכמות לגבי הרכבת לאילת וככל שיוחלט לממן את הרכבת לאילת צריך להביא את המקורות מאיפשהו גם לרפורמה. כרגע הוחלט שאנחנו לא מעבירים תקציב לפרויקטים חדשים, עד שלא יסוכם מה בדיוק רוצים לתקצב. למשרד התחבורה יש תקציב של עשרות מליארדים, אם רוצים שייקחו משם. כרגע לרעיונות הללו אין מקורות מלבד התקציב אבל מה שמשרד התחבורה מנסה לעשות הוא לא אחראי".
בכירים במשרד התחבורה לא אהבו במיוחד את ההתנהלות של משרד האוצר וטענו כי פקידי האוצר עוצרים בפועל פרויקטים חשובים. "אם פקידי האוצר ימשיכו להסתכל על הכל דרך החור של הגרוש, מדינת ישראל ופתרונות התחבורה העתידיים לא יתקדמו לשום מקום", אמר בכיר במשרד התחבורה. "תוכנית השרה וראש הממשלה לחיבור מקריית שמונה עד אילת מתקדמת כסדרה ואושרה כבר על ידי ראש הממשלה נתניהו. התוכנית תובא בקרוב גם לאישור הממשלה".