החל מהיום (ראשון) כולנו משלמים יותר על החשמל שלנו. לאחר שמחירו עלה רק לפני ארבעה חודשים בשיעור של 8.2%, כעת הוא עולה ב-8.6%, לפי החלטת רשות החשמל. בעקבות כך, ההוצאה הממוצעת של משפחה בישראל על חשמל תגדל ב-40 שקלים בחודש, שהם 80 שקלים בחשבון הדו-חודשי.
מנכ"ל חברת החשמל החדש, מאיר שפיגלר, התייחס לדברים בריאיון לאולפן ynet. "כל עלייה של מחירים במוצר שהופך להיות קיומי, כמובן משפיעה בצורה ישירה על ההיבט הכלכלי של כל אחד ואחד מתושבי מדינת ישראל. אף אחד לא רוצה להעלות מחירים, אבל בחברת החשמל מייצרים מוצר ולטובת הייצור שלו צריך לרכוש חומר גלם שהוא פחם, שלאחרונה התייקר. לפני מספר חודשים טון פחם עלה 140 דולר, עכשיו הוא 240 דולר ובשיא היה 420 דולר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה ומאיר שפיגלר בסיור עיתונאים בנתב"ג
פנינה תמנו שטה ומאיר שפיגלר בסיור עיתונאים בנתב"ג
מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר
(צילום: מוטי קמחי)
הפחם הוא כאמור הסיבה המרכזית להתייקרות, אבל ניתן היה למנוע את ההסתמכות עליו על ידי מעבר לתחנות המופעלות בגז. על כך טען שפיגלר: "אנחנו נמצאים בתהליך מואץ של הסבת תחנות כוח לעבור מייצור באמצעות פחם לייצור באמצעות גז, אבל לוקח לזה זמן וזה עדיין לא הבשיל למצב שיש תחנה שעובדת. הראשונה אמורה לצאת לדרך במרץ 2023. זה בהחלט ישפר את היכולת לספק חשמל בעלויות מופחתות. למה זה לא קרה? יש רגולציה איומה ונוראית. זה לא סוד, אנחנו מכירים את התופעה הזאת כמעט בכל צד במדינת ישראל. צריך לצמצם את הבירוקרטיה כדי שהמשק יוכל להתקדם בצורה הרבה יותר מהירה".

עלות הטבת החשמל בחינם לעובדים: "אני בוודאי שלא מקבל את ההטבה"

בתפקידו הקודם כיהן שפיגלר כמנכ"ל הביטוח הלאומי. אחת הדרכים עליהם מדברים לצמצום הפגיעה בציבור עם התייקרות מחירי החשמל היא סבסוד העלייה על ידי המדינה. שפיגלר נותן את דעתו בנושא: "קודם כל יש הנחות בחשמל לאנשים שידם אינה משגת ויש להם קשיים כלכליים. אנחנו מקבלים את הנתונים מהביטוח הלאומי. השלמת הכנסה, הבטחת הכנסה ומזונות. אני בעד שבחברה מתוקנת מוצר קיומי יהיה נגיש לכל בן אדם, מכיוון שלא מדובר במוצר מותרות. היום אי אפשר להסתדר בלי חשמל. אנחנו ערים למשמעות של המוצר הזה שנקרא חשמל, ורק כמוצא אחרון מנתקים את האנשים שלא משלמים בעבורו. ישנן מספר חלופות באמצעותם הולכים לקראת אותם אנשים שלא מסוגלים לשלם באופן שוטף את החשמל שהם צורכים. אנחנו מסתכלים על זה ברגישות והתחשבות מרבית, אנחנו לא הולכים ונוקטים בגישה חמורה".
עוד אומר שפיגלר: "הקמנו קרן סיוע של 15 מיליון שקל לטובת אותם אנשים שלא מסוגלים לשלם את החשמל. אנחנו בוחנים את אותם מקרים קשים ובהחלט מתחשבים במצבם, ולא גובים מהם בעבור החשמל אם הם אכן עומדים בקריטריונים".
שפיגלר התייחס גם לפרסום ב-ynet על עלות ההטבה שעדיין ניתנת לאלפי עובדי חברת החשמל שאינם משלמים על הצריכה בסך כ-143 מיליון שקל בשנה: "קודם כל מדובר באלה שהיו קבועים בחברת החשמל לפני הרפורמה שהושקה בשנת 2018, ואלו שנמצאים בקביעות לאחר מכן. מעבר לזה אין עובדים בחברת החשמל, בוודאי לא עובדים חדשים מהעת הזאת, שמקבלים חשמל חינם. האם העלות היא יותר ממה שאנחנו מקציבים לקרן? כן זה נכון. אני בוודאי שלא מקבל את ההטבה".
2 צפייה בגלריה
רציף הצמוד לתחנת החשמל "אורות רבין" בחדרה
רציף הצמוד לתחנת החשמל "אורות רבין" בחדרה
אורות רבין
( צילום: AP)

מה בנוגע לדרישה של המפלגות החרדיות לצמצם ואפילו להפסיק לייצר חשמל בשבת? "הרעיון שלהם שלא יהיה מישהו שיעבוד כדי לייצר חשמל הוא לא ריאלי. גם אם המתוכנת תהיה מסגרת של אנרגיית אגירה, אז אוגרים ומספקים, מישהו צריך לפקח על זה, מישהו צריך לבקר, להיות בהיכון אם חס וחלילה תהיה תקלה כדי לתקן. העלויות כרגע גבוהות מאוד, אבל אנרגיית אגירה נכנסה לתוך המערכות שלנו גם מסיבות של הפחתת הזיהום ושל הפקת חשמל בצורה יעילה יותר. הדברים האלה כבר קיימים אצלנו, אבל לא נגיע למצב שמישהו לא יעבוד, זה בלתי אפשרי. בכל מקרה, נכון לעכשיו לא דיברו איתנו בנושא. אני מניח שאם זה יהיה רלוונטי אז נהיה בסוד העניין".