התמיכה הממוצעת לאדם הזכאי להנחה בתשלום חשבונות מים הגיעה בשנת 2021 ל-83 שקל בלבד. 25% מהזכאים להנחות כלל לא אותרו בשנה האחרונה ולא זכו בהן. כך התברר היום (ד') בדיון מיוחד על מחירי המים שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת ודן בעיקר בניצול הזכאות להטבות בתעריף המים בעקבות דו"ח הביקורת השנתי של מבקר המדינה, לשנת 2020.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי נתוני הרשות, בשנת 2021 מתוך כ-660 אלף זכאים, לא אותרו כרבע מהזכאים, ובסך הכל שולמו כ-41.7 מיליון שקל. בשנת 2020 התמיכה הממוצעת לאדם עמדה על 92 שקל לבן אדם וב-2019 על רק 73 שקל לאדם לשנה.
1 צפייה בגלריה
שעון מים
שעון מים
שעון מים
(צילום: אסף פרידמן)
במהלך הדיון אמר דני גרינוולד, סמנכ"ל רשות המים, כי המנגנון הקבוע כיום בחוק הינו סבוך ומורכב, ומקשה מאוד על מתן ההטבות.

"הסובסידיה לא מנוצלת שנה אחרי שנה"

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, אמר: "הסוגיה של הגדרת הנחות במים לאוכלוסיות מיוחדות, מלווה את הוועדה הרבה מאוד שנים. בפעם האחרונה בה התקבלה החלטה בסוגיה הייתה בשנת 2017.
"רשות המים התבקשה להביא תקנות לעניין מבנה ההטבה, קבוצות הזכאות ועוד, ולפי דו"ח מבקר המדינה הדברים או לא קוימו חלקית או בכלל לא. הסובסידיה לא מנוצלת שנה אחרי שנה וזה חבל, זה כסף לאוכלוסיות החלשות.
"בנוסף, לגבי קבוצות הזכאות - אנחנו רואים שבהנחה לחשמל יש יותר קבוצות זכאות. השאלה היא לכן, למה? ואם התקציב גם כך לא מנוצל, אין שום סיבה לא להכניס קבוצות נוספות".
ד"ר ורד גוט, משרד מבקר המדינה: "כדי להיות זכאי להטבה צרכן צריך לבזבז הרבה יותר מים ממה שמבזבז אזרח ממוצע, כי רק אחרי 3.5 קוב ישנה זכאות. בשנים 2020-2015 לא נוצלו כ-215 מיליון שקל שתוקצבו. הניצול עמד על כ-45% בלבד.
"בוועדת הכספים הוצע להעניק הנחה מהמ"ק הראשון שהזכאי צורך, בדומה לנעשה בחשבון החשמל. רשות המים העבירה ב-2017 הצעת תקנות, אך עד היום משרד האוצר לא פעל בנושא. למרות עלייה באיתור שיעור הזכאים, עדיין 80 אלף איש לא אותרו נכון לדצמבר 2020... המבקר הציע לפנות לרשויות הרווחה לשם כך. בנוסף מעוטי יכולת שלפני גיל פרישה לא נכללים בהטבה, ממליצים להכליל".

הרוב המכריע של הזכאים לא עוברים את רף ההטבה

גרינוולד הוסיף: "אנחנו פועלים כדי ליישם את התקנות, לאתר את הזכאים כדי ליישם את הסיוע. זה מהלך לא קל, כי יישומן של התקנות כפי שהן כתובות הוא מסורבל. היישום נעצר מול כ-1,100ספקי המים. יש 36 תאגידי מים, שהם מאורגנים ומסודרים ודרכם זה פשוט, אבל יש מי שלא מאוגד דרכם, אז צריך לפעול דרך כל ספקי המים והמנגנון דורש הליך מאוד סבוך. קיימת לפחות הוצאה של שני מיליון שקל על הפעלת מערכת האיתור".
גרינוולד ציין כי הרוב המכריע של הזכאים לא עוברים את הרף של 3.5 קוב שמעבר לו ניתנת ההטבה, כאשר 3.5 הקוב הראשונים מסובסדים לכלל האוכלוסייה ומרביתה אינה עוברת כמות זו, וסיכם: "זו רגולציה לא טובה, היא עושה שימוש לא טוב בכסף. אני רוצה שההנחות יהיו דרך ההקצבות שניתנות כבר לכל האוכלוסייה הזו".
חיים בורובסקי, משרד האוצר: "אני מסכים שהמנגנון לא יעיל. אבל ניצול ההטבה אולי הכפיל את עצמו, אולי יותר בשנים האחרונות. בניגוד למה שנאמר, אין סכום שמוקצה של 70 מיליון שקל שהולך לתקציב המדינה. החוק מסמיך את התקנות וקובע אחוז מסוים שמקביל לאותם 70-60 מיליון, אבל אין סכום שמוקצה ולא מנוצל".