מיזם של שירות התעסוקה בשיתוף עם רשות האכיפה והגבייה והאגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים מאפשר לבעלי חוב לפרוס את חובותיהם ולחזור לעבודה. במסגרת הפיילוט, שהחל באוקטובר 2020 בעיצומו של הסגר השני, 607 חייבים שהחזיקו בחובות בהיקף של 147 מיליון שקל החלו בהסדרת חובותיהם או שטיפלו בחובותיהם באמצעות דרכים שונות, כאשר כ-360 מהם נקלטו כבר בעבודה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי שירות התעסוקה, נעשתה פנייה לכ-1,800 חייבים הרשומים בשירות (יש מביניהם החייבים להוצאה לפועל ויש החייבים רק למרכז לגביית קנסות), רובם תובעי הבטחת הכנסה אשר חובו הממוצע של כל אחד מהם עולה על 320 אלף שקל.
מרביתם מהפריפריה החברתית: 73% מבין דורשי העבודה החייבים אליהם פנה המיזם הם מהצפון והדרום, למעלה מ-46.3% מהם מהחברה הערבית ו-65% מהם מעל גיל 40.
1 צפייה בגלריה
לשכת הוצאה לפועל
לשכת הוצאה לפועל
לשכת הוצאה לפועל
(צילום: דוברות רשות האכיפה והגבייה )
עוד עולה מהנתונים, כי כשליש מבין 70 אלף תובעי הבטחת ההכנסה הרשומים בשירות התעסוקה הם בעלי חוב, ומשך השהות הממוצעת כתובעי הבטחת הכנסה של החייבים אליהם פנה המיזם בארבע השנים האחרונות נאמד בכ-18 חודשים בממוצע.
מאז פרוץ משבר הקורונה, רבים מהשכירים ומהעצמאים בישראל צברו חובות, היקף החובות ומצבם של החייבים החריף ואף צפוי להחמיר עוד יותר בשנים הקרובות. בשירות התעסוקה מסבירים, כי החוב מהווה חסם משמעותי בפני חזרה לעבודה: "רבים מן החייבים בהוצאה לפועל מתמודדים עם מספר תיקי חוב, מוטלים עליהם ועל הכנסותיהם האפשריות מגבלות ועיקולים וכתוצאה מכך יש מביניהם הנמנעים מעבודה ומעדיפים להישען על קצבאות סוציאליות. החוב הוא חסם משמעותי בפני חזרה לעבודה, כי בעטיין של המגבלות אין לחייב תמריץ לשוב לעבודה שעה שהוא יודע שהכנסותיו ינוכו אוטומטית לטובת השבת החוב. ואכן, כשליש מבין תובעי הבטחת ההכנסה, שהם המתמודדים עם החסמים היותר משמעותיים בפני חזרה לעבודה, הרשומים בשירות התעסוקה הם חייבים. משמעות הדבר היא שהן החייב והן הנושה יוצאים נפסדים, החייב כי אינו חוזר לשגרה בה הוא מפרנס את עצמו והנושה שהחוב כלפיו נותר בעינו".
בשירות הסבירו כי "מדובר במיזם מורכב מאוד, שמספק מענה לשני הצדדים - לנושים שהחובות כלפיהם הולכים ומוסדרים ולדורשי העבודה החייבים, תובעי קצבת הבטחת הכנסה המתמודדים עם החסמים הקשים ביותר, ובעקבות שיתוף הפעולה חוזרים לפרנס את עצמם בכבוד".
עוד אמרו בשירות כי נוכח הצלחת המיזם, הוא יימשך גם השנה.
מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, "העיקרון המנחה בשירות התעסוקה הוא לא להשאיר אף אחד מאחור ולהעמדת מענה מותאם אישית שיאפשר הסרת חסמים תעסוקתיים והשבה מיטבית של דורשי עבודה למעגל העבודה, לא משנה עד כמה הם רחוקים ממנו".
מנהלת מחוז תל אביב ברשות האכיפה והגבייה, רונית רוזין, הממונה על הפרויקט מטעם הרשות : "רשות האכיפה והגבייה כגוף הלאומי לטיפול בחובות בישראל שמה לה למטרה לסייע בטיפול ובהסדרת חובות של דורשי עבודה, מתוך הכרה שחובות מהווים חסם משמעותי בחזרה למעגל העבודה ומתוך הכרה בתועלות הרבות בשילובו של החייב במעגל העבודה, הן ברמה האישית והמשפחתית והן ברמה הכלכלית – ככלי להתנהלות כלכלית נכונה יותר ולעמידה בהסדרי תשלומים. הרשות מעמידה כלים רבים לחייב לטיפול בחובותיו, וקוראת לחייבים לפנות ללשכות ההוצאה לפועל ולמרכז לגביית קנסות ולהניע טיפול בחובותיהם".