המתח בין ארה"ב לסעודיה בצל ההחלטה של אופ"ק+ לצמצם את הפקת הנפט נמשך: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מאיים כי סעודיה - המדינה שמובילה בפועל את ארגון הנפט הרב-לאומי - תישא ב"השלכות" בעקבות החלטתה לקדם את צמצום הפקת הנפט על אף ההתנגדות האמריקנית העזה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע, לפי סוכנות הידיעות בלומברג, בכירים במשק האמריקני, בהם מנכ"לי התאגידים הבנקאיים ג'יי פי מורגן צ'ייס וגולדמן זאקס, צפויים לנסוע השבוע לריאד כדי להשתתף בפסגה בנושא השקעות ביוזמת יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
למעשה, היחסים בין ארה"ב לסעודיה נמצאים כעת במידה הרבה בשפל הגדול ביותר שלהם מאז הביקורת האמריקנית על רצח ג'מאל חשוקג'י באוקטובר 2018, אז בכירי הכלכלה העולמית נמנעו מלהגיע לכנס בינלאומי דומה שנערך במדינה בעקבות המצב.
המתח הגובר בין שתי המעצמות מציב את יורש העצר בנקודה קריטית. מחירי הנפט הגבוהים הובילו את סעודיה להיות המדינה הצומחת ביותר מבין מדינות ה-G20 וזוהי הפעם הראשונה שמדינת המפרץ נמצאת בעודף תקציבי מאז שבן סלמאן עלה לשלטון. בנוסף, הצמיחה של סעודיה, ברקע המשבר הכלכלי העולמי איתו מתמודדות בינתיים מדינות רבות אחרות בעולם, הופכת את השוק הסעודי למוקד מושך במיוחד עבור משקיעים בינלאומיים.
משמעות הדבר היא שבן סלמאן יכול לנצל את המצב כדי להעביר כספים רבים מתעשיית הנפט אל תוך שוק המניות הבינלאומי, אל נכסים ואל תשתיות, במסגרת ניסיונות הממלכה להתנתק מהתלות שלה בזהב השחור.
בינתיים, על אף הביקורת הרבה שמשמיע הבית הלבן כנגד המהלכים של סעודיה - אשר נתפסים כתמיכה בצד הרוסי במלחמה באירופה - בכירים אמריקנים רבים צפויים כאמור להגיע לכנס הבינלאומי בריאד, בהם גם שר האוצר האמריקני לשעבר סטיבן מנושין והיועץ הבכיר לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר.

הבעיה: ממש לא רק הנפט

בתוך כך, משבר האנרגיה העולמי לא סובב סביב נפט בלבד ונדמה כי הבעיה המרכזית בשבועות האחרונים, לכל הפחות באירופה, היא דווקא הגז.
2 צפייה בגלריה
רוסיה אירופה גרמניה צינור גז נורד סטרים 2 נורדסטרים 2 עימות אוקראינה
רוסיה אירופה גרמניה צינור גז נורד סטרים 2 נורדסטרים 2 עימות אוקראינה
צינור הגז נורד סטרים 2 שנבנה מרוסיה לגרמניה
(צילום: רויטרס)
לאחר שמפעלים בגרמניה עצרו את הייצור בשל הזינוק החד במחירי הגז, יוניפר - חברת אנרגיה גרמנית הממוקמת בדיסלדורף, הודיעה כי תסגור מחצית מבניין המטה שלה ותוריד את הטמפרטורות באזורים מסויימים לרמה הנמוכה ביותר שאפשרית מבלי לגרום נזקים לבניין, על מנת לחסוך בגז.
זאת, לאחר שבחודש שעבר הסכים הקנצלר הגרמני, אולף שולץ, להלאים את החברה בעבור 29 מיליארד אירו בניסיון להציל את יבואנית הגז הגדולה ביותר במדינה ולמנוע את קריסתה, אשר עלולה להוביל להשלכות קשות בהרבה.
לפי דיווח בסוכנות הידיעות הגרמנית ריינישה, גם חברת החשמל הגרמנית E.ON תפחית את צריכת האנרגיה במשרדיה לכל הפחות ב-20%, בין היתר באמצעות כיבוי אורות של שלטים וסגירת המים החמים במקומות מסוימים. "כל קילוואט חשוב בחורף הזה", אמר דובר של החברה.