בעקבות צמצום פעילותה של חברת התעופה סאן דור, חברת הבת של אל על שטסה בשבת, והחשש שהדבר יוביל לפיטורים נוספים, הכריזה היום (ב') ההסתדרות על סכסוך עבודה באל על. המשמעות: החל מ-14 בחודש ההסתדרות וועד העובדים של אל על יוכלו לפתוח בצעדים ארגוניים בחברה.
במקביל, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שלח מכתב חריף למנכ"ל אל על ברקע צמצום פעילות סאן דור. "התנהלותכם חריגה ואינה מאפיינת חברה חפצת חיים", כתב בר-דוד לאביגל שורק.
לדברי בר-דוד, "החברה שינתה מדיניות רשמית באשר למתכונת הפעילות של סאן דור, ובכלל זה הפעלת טיסות בשבת, דבר שפוגע באיזון בין צורכי כלל הלקוחות. אל על היא הבית של אלפי עובדות ועובדים שנותנים מעצמם כדי להשיבה לאיתנה. אם אינכם מסוגלים לשמור על הבית הזה - העניקו את האפשרות הזו לרוכשים אחרים".
2 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בדבריו רמז בר-דוד כי לעמדתו ראוי שמשפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על, תמכור את החברה למי שמסוגל לשקמה. בר-דוד תקף את הנהלת אל על ובעליה על כך שלמרות שבעבר הצהירו, לדבריו, בתכתובת עם ההסתדרות כי אין בכוונתה לצמצם פעילות בסאן דור שטסה בשבת, בפועל החברה הפסיקה את טיסות השבת.
"הובא לידיעתי כי בניגוד להכחשות, החברה אכן שינתה מדיניות לגבי הפעלת טיסות בשבת. הניסיון להסתיר את שינוי המדיניות ובאותה נשימה להצדיק אותו - מהווה התנהלות חריגה בכל קנה מידה", כתב בר-דוד.
נזכיר, כי עם היוודע שמשפחת רוזנברג החרדית עומדת לרכוש את השליטה באל על, עלה החשש שהבעלים החדשים יסגרו את הפעילות בשבת. משפחת רוזנברג מצידה הכחישה ערב הרכישה כי בכוונתה לשנות את מדיניות אל על ביחס לטיסות בשבת. כיום יש מי שמאשימים את הבעלים החדשים ב"התחרדות" של אל על.
2 צפייה בגלריה
מטוס סאן דור
מטוס סאן דור
מטוס סאן דור
(צילום: דני שדה)
צמצום הטיסות בשבת, כולל טיסות המטען שיוצאות בשבת, נוסף לחשש שהכוונה לסגור כליל את חברת הבת סאן דור ש-40% מהכנסותיה מקורם בטיסות השבת. משמעות צמצום הפעילות היא פטורי עובדים נוספים. ועד העובדים של אל על מתנגד נמרצות לכל תוכנית התיעלות נוספת בטענה כי מדובר בהפרה של הסכמי ההתיעלות עליהם חתם הוועד ועמד בהם, במסגרתם פוטרו כ-2,000 עובדים.
בר-דוד כתב עוד, כי "מאז פרוץ משבר הקורונה, ההסתדרות פועלת באופן נמרץ לשמור על הביטחון התעופתי של ישראל, לשקם את הענף ולהציל את חברת אל על. ההסתדרות העבירה עד כה למעלה מ-10 מיליון שקל כדי לאפשר את הסכמי ההתייעלות בחברה. הציפייה כעת היא שאל על תשעט קדימה כדי לחזור להוביל בשוק. לצערי, עולים ספקות ממשיים באשר למאמצים שמושקעים על ידי החברה כדי שזה אכן יקרה".
מאל על נמסר בתגובה: "במהלך משבר הקורונה פעלנו ביחד עם ההסתדרות באחריות ובאומץ על מנת להבטיח את עתידה של אל על. אנו בטוחים כי באמצעות שיח ענייני, מקצועי והוגן נדע להתגבר על כל משבר".