אחרי שנים של ביקורת על כך שהמדינה אינה מקדמת פינוי בינוי בפריפריה, שם קיים הצורך הגדול בחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון, בראשות אורי אילן, אישרה אתמול (ג') לראשונה שתי תוכניות לבנייה של כ-1,800 דירות חדשות ושטחי מסחר בקריית שמונה במסגרת של התחדשות עירונית.
מדובר בתוכניות שקידמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בראשות אלעזר במברגר, כחלק מפיילוט התחדשות עירונית באזורים פריפריאליים בעלי סיכון ססמי גבוה, כאשר עלות ההשקעה עומדת על 2.5 מיליון שקל. הנחת המוצא של הרשות הייתה שקידום פרויקט פינוי בינוי בעיר אינו אפשרי על ידי כוחות השוק בלבד, בשל חוסר ההיתכנות הכלכלית, ועל כן קיים הכרח בסבסוד ממשלתי.
1 צפייה בגלריה
קריית שמונה קרית שמונה
קריית שמונה קרית שמונה
קריית שמונה
(צילום: אפי שריר)
מרכז העיר מוכר ככזה הסובל מפעילות מועטה ומוגבלת וממיעוט תעסוקה. המרכז ממוקם בשדרות תל חי - ציר עירוני ראשי בו קיימים עוגני תרבות, מסחר ומוסדות ציבור. תוכנית האב שאושרה מציעה כלים לחיזוק, שיקום ועיבוי מרכז העיר ושיפור המרחב הציבורי, אולם הרשות תצטרך לקבל את אישור משרד האוצר לסבסוד התוכנית.

עירוב שימושים ופינוי התחנה המרכזית

כחלק מהתוכנית, 1,650 יחידות דיור בבנייני עירוב שימושים בני 4-7 קומות עתידות להתווסף ל-300 הדירות הקיימות. כמו כן, יוקצו שטחים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר עבור תעסוקה בתחום הפודטק והאגרוטק במתחמים מעורבי שימושים (מגורים, תעסוקה, מסחר, תרבות ופנאי, מרכז אזרחי המשלב את בניין העירייה, מוסדות כלל עירוניים ואזוריים, משרדי ממשלה, אקדמיה ומלונאות). עוד כוללת התוכנית את פינוי מתחם התחנה המרכזית והפיכתו למרכז תעסוקה, מסחר ומגורים, לצד הקמת מרכז מסחרי בבניין העירייה וחידוש השווקים העירוניים.
התוכנית השנייה מתוכננת במתחם יעקב מלול בצפון העיר על שטח של כ-40 דונם, בסמוך לצומת המצודות. במסגרת התוכנית, שנערכה על ידי משרד אדריכלים גיורא גור, יהרסו 5 בניינים בני 3 קומות עם 60 דירות ישנות לטובת הקמת 4 בניינים חדשים בני 6-8 קומות עם 150 דירות חדשות. מתחמי המגורים יכללו חזית מסחרית בפינת הרחובות יעקב מלול ויקותיאל אדם, ושטחים קהילתיים לשימוש התושבים. כמו כן, ישודרגו מוסדות הציבור הסמוכים (בית ספר עוזיאל, בית דינה ועוד) ויוקם פארק המחבר בין מוסדות הציבור והמגורים.
במקביל אושר מסמך מדיניות עירוני, בהובלת ראש העירייה אביחי שטרן, שמציב יעד אוכלוסייה בעיר הצפונית בהיקף של כ-60 אלף תושבים, כאשר כיום מתגוררים בה כ-24 אלף תושבים בלבד. במסגרת מסמך המדיניות, שקודם על ידי סגנית מהנדסת העיר אינה בורשטיין ותוכנן על ידי משרד אדריכלים דני לזר, הוגדר מיקום תחנת הרכבת המתוכננת וכן הוחלט לפתח שכונות חדשות מסביב לתחנה, במזרח העיר לצד הרחבת אזורי התעשייה הצפוניים והדרומיים. עוד הוחלט לבצע חיבור של המכללה האקדמית תל חי לעיר על ידי מערכת דרכים ולפתח מתחמי תיירות.