בצל הבהלה סביב התפשטות זן הקורונה החדש, המכונה אומיקרון, החזרת הבידודים בחזרה מחו"ל והחשש מפני סגרים והגבלות מחודשים על המשק הישראלי, מסחר בבורסה בתל אביב התנהל היום (א') בירידות שערים, שהתמתנו לקראת נעילת המסחר. בנעילה ירד מדד ת"א 35 יורד ב-1.5% ות"א 125 ב-1.6%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
הבורסה בתל אביב
(צילום: Gettyimages)
רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות, אמר לאולפן ynet בהתייחס לירידות כי "הבורסה שלנו לא מנותקת מהעולם ומנסים להבין התפתחויות, מה משמעות הווריאנט החדש. הדברים נראים במקום יותר טוב מתחילת המשבר. זה יותר הוצאת אוויר אחרי מגמת עליות מאוד ארוכה וממושכת והשווקים קיבלו סיבה טובה קצת לרדת וזה בסך הכל מעיד על שוק בריא".
בסוף השבוע שעבר, לפני הפרסומים על הזן החדש והסכנות הטמונות בו, הבורסה המקומית ננעלה בעליות שערים: המדדים ת"א 35 ות"א 125 עלו ב-0.6%, ת"א בנקים עלה ב-0.8% - דיסקונט טיפס ב-1.7% בראש הסקטור. בסיכום שבועי: ת"א 135 ירד ב-0.3%, ת"א 125 עלה ב-0.1%; מזרחי טפחות רשם עלייה שבועית של 4.9%, פועלים עלה ב-4.7% ולאומי ב-4%, שלושתם בפסגת ת"א 35 - ודחפו ת"א בנקים לעלייה שבועית של 3.6%, בראש המדדים הענפיים של הבורסה.

לא רק בארץ, בורסות העולם נפלו

הראשונות להגיב לבהלת זן האומיקרון בשבוע שעבר היו הבורסות בדרום-מזרח אסיה. מדד ההאנג סנג בהונג-קונג צלל ב-2.6%, הניקיי היפני ספג חבטה עם ירידה של 2.5% והבורסות של סינגפור והודו ירדו ב-2%. הבורסה של שנגחאי ירדה אומנם רק בפחות מ-1%, אולם בסין כמו בסין, מקרה אחד בעיר קסוז'ו ושלושה בשנגחאי, גרמו מיד להפסקת התנועה של הרכבות התחתיות, לסגירת כבישים ראשיים, איסור יציאה ממחוז ג'ינגזו המזרחי, איסור על תיירות באזורים אחדים והטלת סגר על אזורים שלמים בשנגחאי עם 25 מיליון תושביה. הנזק לכלכלת סין הוא מיידי.
2 צפייה בגלריה
קורונה זן חדש אומיקרון מרכז בדיקות קורונה נמל תעופה מינכן גרמניה
קורונה זן חדש אומיקרון מרכז בדיקות קורונה נמל תעופה מינכן גרמניה
מרכז בדיקות קורונה בנמל התעופה במינכן, גרמניה
(צילום: EPA)
בתוך שעות הגיבו גם הבורסות באירופה, ביום הגרוע ביותר שלהן מזה כשנה וחצי. מדד סטוקס האירופי צלל ב-3.7%, ירידת השיא ב-2021, הבורסה הגרמנית בפרנקפורט ספגה מכה קשה בירידה של 4.2%, הבורסה בלונדון נחתכה ב-3.6% והגדילה לעשות הבורסה של פריז עם ירידת שיא שהגיעה ל-4.8%.
אחר כך הגיעו הירידות גם לבורסה בניו יורק, שבה רשם הדאו ג'ונס את יומו הגרוע ביותר מאז אוקטובר 2020 ומחק 2.5% משוויו. הנאסד"ק ירד ב-2.2%, בעוד "מדד הפחד" בבורסה זינק ב-50%, מתוך חשש לבאות בימים הקרובים עם התפשטות הזן החדש של הקורונה.
לצד הנפגעות העיקריות - מניות חברות התעופה והתיירות, שירדו בכ-10%, וירידות חדות שרשמו מניות הבנקים בעולם - לא כל המניות ניזוקו. כמו בראשית משבר הקורונה, מניות של חברות שצפויות "להרוויח" מהתפשטות הזן החדש זינקו מיד: כך היה עם מניות פלטפורמות שיחות הווידיאו "זום", נטפליקס, וחברות תרופות כמו מודרנה, שמניותיה זינקו בתוך שעות בכ-20%.
לא מפתיע הוא שכאשר קיימת הערכה לפחות טיסות ולסגרים שיפחיתו את תנועת כלי הרכב במדינות רבות, גם חבית הנפט מסוג ברנט הוזלה מיידית בכ-11% ונסחרה סביב 73 דולר בלבד, כאשר הנפט האמריקאי WTI צלל ב-13% ל-68 דולר בלבד. זאת, דווקא לאחר תקופת עליות ממושכת שגרמה גם לדלק בישראל להתייקר ב-1.29 שקלים בתוך שנה. ביום רביעי הקרוב מחיר ליטר דלק אוקטן 95 צפוי לרדת בארץ מהשיא בתקופה האחרונה, 6.62 שקל בנובמבר, בכ-20 אגורות בדצמבר.
ירידת מחירי הדלק הייתה יכולה להיות גבוהה אף יותר, אלמלא התחזקות הדולר בסוף השבוע בישראל עד לשער של 3.1810 שקל (משפל של 3.04 שקל). גם שער האירו זינק ל-3.5817 שקל (משפל של 3.44 שקל). שני המטבעות רשמו עליות תלולות בשלושה הימים האחרונים של השבוע, לאחר שבנק ישראל שינה את מדיניותו ורכש מאות מיליוני דולרים בשוק המט"ח כדי למנוע פגיעה קשה ביצוא הישראלי.
פורסם לראשונה: 08:23, 28.11.21