2 צפייה בגלריה
מתחם סירקין מזרח פתח תקווה
מתחם סירקין מזרח פתח תקווה
מתחם סירקין מזרח פתח תקווה
(הדמיה: עמוס ברנדייס אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי)
ההתנגדויות נדחו: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז הודיעה היום (ד') כי אישרה סופית את התוכנית להקמת רובע מגורים חדש במזרח מחנה סירקין בפתח תקווה, הכוללת בניית 4,224 דירות חדשות. זאת לאחר דיונים בכלל ההתנגדויות שהוגשו לה, לאחר שהופקדה להתנגדויות בשנה שעברה. המשמעות היא שהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תוכל להנפיק היתרי בנייה.
התוכנית, שקודמה על ידי משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י), היא חלק ממהלך תכנוני כולל בשטח המיועד לפינוי המחנה הצבאי, בהתאם להחלטת הממשלה לפינוי מחנות צה"ל במרכז הארץ. במסגרת התוכנית, שנערכה על ידי משרד עמוס ברנדיס אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי, 845 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות ו-250 יוקצו עבור דיור מוגן.
כ-67 אלף מ"ר מיועדים לשטחי מסחר ותעסוקה וכ-142 אלף מ"ר עבור מבני ציבור. עוד כוללת התוכנית תוספת של כ-160 של שטחים פתוחים וכן שימור של כ-772 עצים. מדובר בשטח כולל של כ-600 דונם ממזרח למתחם "סירקין-מערב" שאושר על ידי הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) מדרום לשכונת בלינסון וכפר סירקין ומצפון לנחל שילה.
2 צפייה בגלריה
מתחם סירקין מזרח פתח תקווה
מתחם סירקין מזרח פתח תקווה
מתחם סירקין מזרח פתח תקווה
(הדמיה: עמוס ברנדייס אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי)
אופי הבינוי בתוכנית צפוי להיות מדורג: בינוי גבוה של עד 24 קומות לאורך ציר התחבורה הציבורית שבמרכז השכונה, ובינוי נמוך של 4-6 קומות בחלק הצפוני הפונה לנחל שילה ובדרום לכיוון כפר סירקין ולשכונות הקיימות. בהיבט התחבורתי, התוכנית נשענת על מערך תחבורה ציבורית, כולל קרבה לתחנות קו המטרו M2 העתידי, תחנת הקו הסגול של הרכבת הקלה וציר מסילת ברזל של המסילה המזרחית שבביצוע רכבת ישראל.

פינוי המחנה כולו מאפשר בניית 12 אלף דירות

מדובר בתוכנית המשלימה את התכנון המפורט שאושר במסגרת תוכנית סירקין א' ממערב, בהתאם לתוכנית לפינוי המחנה הכוללת כ-12 אלף יחידות דיור. מהוועדה נמסר כי ניתן יהיה להקים שטחי ציבור כגון מוסד אקדמי ומוזיאון עירוני. בתכנון ניתן דגש לשטחים ציבוריים פתוחים, ובהם פארק נחל שילה ברוחב 100 מטר, שימור חורשת אקליפטוס בדרום התוכנית וציר ירוק המחבר ביניהם. כמו כן, התוכנית כוללת הנחיות לשימור האתרים ההיסטוריים במתחם המצויים ברשימת האתרים לשימור של פתח תקווה.
מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן, מסר: "מדובר בתוכנית הכוללת תכנון עירוני ואורבני עדכני, המתבסס על עירוב שימושים של מגורים, מסחר ומשרדים. התוכנית נשענת על מערכת תחבורה ציבורית רבת קיבולת, תוך דגש על המרחב הציבורי והולך הרגל, באמצעות חיבורים בין מוקדי השטחים הציבורים והשטחים הפתוחים. בנוסף, התוכנית כוללת הוראות לשימור נחל קנה וחורשת האיקליפטוסים שבתחום התוכנית".
מנהל רמ"י, יעקב קוינט, הוסיף: "אישור תוכנית סירקין מזרח היא אבן דרך נוספת בהסבת מחנות צה"ל באזור המרכז המבוקש לטובת הקמת שכונות מגורים רחבות היקף. השטחים שהיו מוחזקים על ידי מערכת הביטחון מהווים עתודת קרקע משמעותית לפיתוח בשל מיקומן האסטרטגי בלב אזורי הביקוש ובשל הניצול היעיל של קרקע מופרת ובנויה. אישור התוכנית ושיווק יחידות הדיור ייתן מענה לביקושים במרכז הארץ ובפרט לטובת זוגות צעירים. הסכם הגג המתגבש בין רמ"י לעירייה הוא אחד המשמעותיים שהתגבשו לאור היקף יחידות הדיור הנרחב בו. השכונה החדשה תוכננה תוך מתן דגש על עירוב שימושים במקביל להתבססות על תחבורה ציבורית וקו מטרו עתידי מחד ומאידך מערך שבילים משמעותי להולכי רגל".