הקשר בין פוליטיקה למסחר בשוק ההון ברור לרוב הסוחרים בשוק, במיוחד למי שמסתכל בחודשים האחרונים על ביצועי הבורסה הישראלית ברקע המהפכה המשפטית והמחאות הנרחבות נגדה. אולם, נראה שבסין הקשר הזה הדוק במיוחד, כאשר כמעט בכל פעם שהממשל הריכוזי במדינה פוצה פיו - שורה של מניות מזנקות, או צונחות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
בשבוע שעבר זה קרה שוב: ניו (NIO), יצרנית סינית מובילה של רכבים חשמליים ואחת המתחרות הבולטות של טסלה ואילון מאסק, זינקה בכ-40% במסחר. זאת, בתגובה להצהרת הממשל במדינה על תוכנית לשיפור וסיוע לסקטור העסקי, אשר צפויה לכלול 17 סעיפים הנוגעים בין השאר להשקעה בתחבורה, באנרגיה נקייה, בתשתיות חדשות בתעשייה מתקדמת ובנדל"ן מניב.
3 צפייה בגלריה
ניו NIO
ניו NIO
ניו NIO
(צילום: Shutterstock)
יחד עם זאת, על אף העליות החדות בשווי המניה בשבועות האחרונים, אשר בחודשיים האחרונים הסתכמו בלא פחות מ-95%, מניית החברה עדיין נסחרת בכ-30% פחות מהשווי שלה רק לפני שנה ובכ-76% פחות לעומת השיא אליו הגיעה בתחילת שנת 2021.
במקביל, גם יצרנית הרכבים החשמליים הסינית שיאופנג (XPENG) רשמה זינוק של כ-60% במסחר בשבוע שעבר בעקבות ההצהרה, לצד חדשות על שיתוף פעולה מסקרן עם ענקית הרכבים הבינלאומית פולקסווגן.

הביקוש לטיסות עולה, ויש מי שמרוויח

שתי מניות נוספות שזינקו בחדות בשבוע שעבר היו של החברות רולס רויס ובואינג. זאת, ברקע הביקוש הגובר לטיסות שתומך בהכנסות שתי החברות המתעסקות בתחום.
3 צפייה בגלריה
יצרנית מנועי המטוסים הבריטית רולס רויס
יצרנית מנועי המטוסים הבריטית רולס רויס
יצרנית מנועי המטוסים הבריטית רולס רויס
(צילום: רויטרס)
רולס רויס, יצרנית המכוניות והמנועים הבריטית, רשמה זינוק של לא פחות מ-24% בשבוע שעבר - החד ביותר בשלוש השנים האחרונות. זאת, לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות כספיות טובות מהצפי, שנתמכו בין היתר מגדילה בהכנסות מתחזוקת מנועי מטוסים קיימים ומהזמנות למנועים חדשים.
החברה, המתמחה בייצור מנועים למטוסים רחבי גוף (דוגמת A350 של איירבס ו-787 דרימליינר של בואינג), נהנת מהעלייה המתמשכת בטיסות הבינלאומיות לצרכי עסקים ופנאי לאחר סיום משבר הקורונה שהשבית כמעט לחלוטין את התחום במשך תקופה ארוכה.
חברה נוספת שנהנת מהמגמה היא כאמור בואינג, יצרנית המטוסים המובילה, אשר זינקה גם היא בכ-12% במסחר בשבוע שעבר לאחר שדיווחה על תוצאות טובות שכללו הכנסות ורווח, קצב ייצור וצבר הזמנות טובים משמעותית מהצפי. זאת, לאחר תקופה ארוכה מאוד של ירידות בעקבות תקלות נקודתיות וברקע ההשפעה הקשה של הקורונה על רמות המלאי, על קצב הייצור ועל צבר ההזמנות של החברה. תזרים המזומנים החופשי של באוינג זינק מ-81 מיליון דולר ל-2.6 מיליארד דולר.

ואילו מניות צנחו בשבוע שעבר?

יחד עם זאת, כתמיד בשוק ההון, המזל לא האיר פנים לכולם. כך למשל, חברת שידורי הרדיו האינטרנטיים סיריוס אקס.אם, מהמובילות בארה"ב, צנחה בכ-30% בתחילת השבוע שעבר, לאחר שבשבוע שלפני כן רשמה המניה זינוק של כמעט 50%.
החברה לא רשמה אירוע מהותי נקודתי שעלול היה להשפיע לרעה על שווי המניה, ואחת ההשערות המרכזיות היא שהירידות החדות נרשמו עקב "שורט סקוויז", במהלכו משקיעים שהימרו כי המניה תרד ניסו לצמצם הפסדים, מכרו את המניות שלהם והזניקו את שווי המניה. הזינוקים החדים בשבוע שלפני כן הובילו את האנליסטים להוריד את הדירוג של המניה, מה שתרם לירידות החדות בשבוע שעבר.
חברה נוספת שרשמה ירידות חדות במסחר בשבוע שעבר הייתה ענקית הסטרימינג ספוטיפיי, אשר צנחה בכ-15% לאחר שהציגה תוצאות כספיות חלשות משמעותית מהצפי, אשר כללו הכנסות נמוכות והפסד גבוה מכפי שהוערך תחילה, שנבע בין היתר מהשקעות משמעותיות שטרם נשאו פרי. במקביל, העלאות המחירים של כשני דולרים שביצעה החברה למנויי ה"פריומיום" שלה, העלו חשש בקרב המשקיעים לגבי יכולתה לשמור על היקף המנויים בסביבה תחרותית.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.