זו הייתה אמורה להיות התקופה היפה של הוליווד. עונת הפרסים עם הסרטים האיכותיים והפחות רווחיים חלפה, ועכשיו הגיעה תורה של עונת המזומנים, כלומר עונת הקיץ, עם הבלוקבאסטרים המבטיחים של האולפנים הגדולים. אבל התפשטות נגיף הקורונה לא פסחה על תעשיית הקולנוע העולמית, שמוצאת את עצמה, כמו ענפים רבים במשק, בתחילתו של משבר כלכלי שלפי הערכות צפוי לגרור הפסדים של מיליארדי דולרים.

הסנונית הראשונה הגיעה עם דחיית הסרט ה-25 בסדרת ג'יימס בונד, "לא זמן למות", בכיכובו של דניאל קרייג. הסרט, שתקציבו עומד על 250 מיליון דולר, היה אמור לצאת בחודש אפריל, אבל נדחה עד לחודש נובמבר כדי למנוע הפסדים פוטנציאליים. עיקר ההכנסות של הפרנצ'ייז מסתמכות על הקהל הבינלאומי ולאור המצב בשוק האסייתי, וכעת גם האירופי, ההפסדים היו עלולים להיות כואבים במיוחד. גם החלטה זו אגב עלתה (ותעלה) לא מעט כסף ל-MGM ויוניברסל, שכבר החלו במסע יחסי הציבור לסרט והשקיעו בו כסף רב (כמו לדוגמה קניית משבצת שידור לפרסומת בסופרבול, או שחרור שיר הנושא החדש של בילי אייליש - אירועים שנועדו לייצר הייפ סביב הסרט).
אל בונד הצטרף אתמול (ג') גם סרט הלייב-אקשן "פיטר ראביט 2" של סוני, שהיה אמור לצאת לאקרנים בסוף מרץ ויציאתו נדחתה לאוגוסט. אחרי שני הביטולים האלה, כל העיניים נשואות לדיסני, לראות מה יעלה בגורלם של הלהיטים המצופים שלה בחודשיים הקרובים. הראשון הוא העיבוד ל"מולאן", שהקשר שלו לקהל הסיני והאסייתי חזק במיוחד. האולפן כבר דחה את תאריך היציאה של הסרט בסין למועד לא ידוע, אולם הוא עדיין צפוי לצאת בארצות הברית ובשאר העולם ב-27 במרץ, ובתחילת השבוע אף התקיימה הפרימיירה החגיגית שלו.
ככל הנראה, "מולאן" ישמש כמקרה בוחן עבור שאר הסרטים הגדולים שצפויים לצאת בקרוב. תקציבו עומד על 200 מיליון דולר - התקציב הכי גבוה לסרט לייב אקשן של דיסני עד כה. ההערכות הן שהסרט יצליח בכל זאת להרוויח כ-85 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון בארצות הברית, בין השאר כי הוא מכוון לקהל הצעיר, שפחות מושפע מסכנות הנגיף, ועל כן פחות נמנע מהתקהלויות. אולם אם הוא יספוג הפסדים משמעותיים, הדבר עלול להשפיע על שאר הסרטים הגדולים בעונת הקיץ וליצור אפקט דומינו של דחיית סרטים: "האלמנה השחורה" (סרט גדול נוסף של דיסני, שמיועד לצאת ב-29 באפריל), "מהיר ועצבני 9", מהסדרה שעיקר הכנסותיה התבססו תמיד על השוק הבינלאומי (מיועד לצאת ב-20 למאי), "וונדר וומן 1984" (4 ביוני), "סקובי דו" ועוד - כולם עשויים לצאת במועד מאוחר יותר.
הדחייה תגרור בעיה נוספת: מלבד ההפסדים בחודשי אפריל-מאי, אם רוב הבלוקבאסטרים האלה ייצאו בחודשי הסתיו, הם יאכלו בלי מלח את הסרטים הקטנים יותר - אלה שמיועדים לצאת לקראת עונת הפרסים. כך שייתכן שאנחנו עומדים בפני כדור שלג מתגלגל, שישפיע על לוח השנה הקולנועי באופן מהותי. גם הפקות של סרטים בלתי גמורים עלולות להיפגע, כמו צילומי "משימה בלתי אפשרית 7" שהופסקו בוונציה בעקבות התפרצות הנגיף.
מעניין לציין, אגב, שגם במקרה הזה ידה של נטפליקס על העליונה. בעוד שהאולפנים הגדולים צופים בחשש בהתפשטות הנגיף בעולם ובארצות הברית, ענקית הסטרימינג נהנית מאחוזי צפייה גבוהים ויציבים. כאשר ההמלצות בכל העולם הן למנוע התקהלות, לא פלא שאנשים נדבקים למסך הביתי שמאפשר צפייה ללא סכנת הידבקות. כשאנשים מתבודדים או ממעטים לצאת מהבית, מה עוד נשאר להם לעשות מלבד לצפות בסרטים ובסדרות? (ובעיקר בסרט "התפשטות" של סטיבן סודרברג משנת 2011, סרט אסונות על התפרצות מגפה, שהפך בחודשים האחרונים לאחד הסרטים הנצפים של נטפליקס).
3 צפייה בגלריה
"היו זמנים בהוליווד" בפסטיבל קאן
"היו זמנים בהוליווד" בפסטיבל קאן
סכנה מרחפת מעל פסטיבל קאן. בכורות "היו זמנים בהוליווד" בקאן 2019
(צילום: AP)
אבל המשבר הצפוי לא משפיע רק על האולפנים הגדולים ושוברי הקופות שלהם, אלא גם על הקולנוע העצמאי, הזר ו"האיכותי". פסטיבל SXSW שהיה אמור להתקיים במרץ באוסטין, כבר בוטל, וכעת השאלה הגדולה היא מה יעלה בגורלו של פסטיבל קאן, פסטיבל הקולנוע החשוב בעולם. הפסטיבל אמור לצאת לדרך ב-12 במאי ובינתיים מנהליו משדרים עסקים כרגיל. צרפת, שיש בה נכון לעכשיו יותר מ-1,400 חולים ויותר מ-30 מתים, התחילה להגביל אירועים, ואסרה על התקהלות של יותר מ-5,000 איש במקום אחד. את הפסטיבל עצמו פקדו בשנה שעברה קרוב ל-12,000 אורחים ומבקרים, אבל האולם הכי גדול שלו מכיל 2,300, כך שטכנית אין סכנה להפר את ההנחיה. עם זאת, ייתכן שההנחיות יוקשחו ושקולנוענים מרחבי העולם יסרבו לטוס למדינה - כולל עיתונאים, אנשי תעשייה (שמהווים נתח חשוב מהאירוע כולו) ואורחים, שיעדיפו להישאר בארץ המוצא שלהם ולא להסתכן בהידבקות. נכון לעכשיו התוכנית האמנותית של הפסטיבל אמורה להתפרסם במסיבת עיתונאים ב-16 באפריל, וטרם התבשרנו על שינוי. יהיה מעניין לראות מה יעלה בגורם של סרטים של קולנועים בכירים אם הפסטיבל יידחה או יתבטל - האם יגישו את עצמם לפסטיבל ונציה באוגוסט? או שאולי יוותרו כליל על סבב פסטיבלים?

ובינתיים בארץ: ירידה לצורך עלייה?

איך הנגיף משפיע על שוק הקולנוע המקומי? בינתיים שלושה סרטים ישראליים נדחו בגלל המצב. הראשון הוא "רפסודה", סרט שמיועד לבני נוער ושהיה אמור לצאת בחופשת פסח, אבל נדחה לחופשת קיץ. מי שהיה אחראי על ההחלטה לדחות את היציאה הוא מפיק הסרט יוני פארן שזיהה את פוטנציאל הנזק. בשיחה עם ynet הוא אומר כי ההחלטה התקבלה לפני שבוע: "ראינו לאן הדברים הולכים, ובגדול צדקנו. לא הייתה סיבה לקחת סיכון ולצאת בחופשת פסח. זו הייתה טעות לצאת כרגיל עם השיתוק במשק".
3 צפייה בגלריה
מאמי
מאמי
ייצא כמתוכנן. "מאמי" של קרן ידעיה
עם זאת, פארן שומר על אופטימיות ובטוח שמדובר במשבר זמני. "לדעתי עוד חודש הכל ילך למגמת שיפור. אני לא רואה את זה כמשהו עתידי, לדעתי מדובר בירידה לצורך עלייה, ואחרי הסגר הכפוי הזה כולם יחזרו לראות, לצפות ולהוציא כספים. זה גם מה שאני שומע שקורה בסין וזה מעודד. אז במקרה הספציפי שלנו לא הייתה שום סיבה למהר ולצאת".
הסרט הישראלי השני שנדחה הוא "קולות רקע" של יבגני רומן, שהיה אמור לעלות לאקרנים ב-26 במרץ, אולם תאריך יציאתו נדחה. "מאמי" של קרן ידעיה לעומת זאת, ייצא מחר כמתוכנן. מפיק הקולנוע משה אדרי, מבעלי סרטי יונייטד קינג ורשת סינמה סיטי, אחראי על הפצת שני הסרטים וגם הוא שומר על אופטימיות על רקע המצב. "כרגע אנחנו אופטימיים", הוא אומר, "יש ירידה קטנה מול שנה שעברה, אני לא אגיד שאין. בערך של 30-20 אחוז. אבל סך הכל זה בסדר, אנחנו לא במלונאות ולא באל-על. הקהל עדיין בא, במיוחד נוער וילדים שהם פחות חשופים, והאולמות שלנו קטנים וממוזגים".
היום הצטרף אל שני הסרטים גם "שעתו האחרונה של מר קול" של דורון ערן, המבוסס על רב מכר של יהושוע סובול, שהיה אמור לצאת בשבוע הבא. בהודעה לתקשורת נמסר מטעם הבמאי: "נאלצנו לדחות את יציאת הסרט להקרנות מסחריות בסוף החודש בגלל הקושי לצפות מראש את מצב התפשטות הקורונה שבועות קדימה, אנחנו מאמינים ומקווים שבזמן הקרוב יתבהרו הדברים, החיים יחזרו למסלולם והסרט יתוכנן לתאריך יציאה חדש".
גם סינמטק תל אביב הכין את עצמו לנגיף, ומלבד חיטוי האולמות מנהליו יצאו עם מדיניות חדשה ושמה "הכיסא הבודד". במסגרת המדיניות הקהל מתבקש לשמור על מרחק כיסא אחד בעודו צופה בסרט על מנת להפחית את הסיכוי מלהדביק או להידבק.