גמר האירוויזיון ישודר הערב (מוצאי שבת) בכאן, ובטורינו מתכוננים לערב הגדול. בעוד שבאיגוד השידור האירופאי (EBU) מתאוששים ממשבר הקורונה שהביא לביטול התחרות בשנת 2020 לראשונה בהיסטוריה, ובשנה שעברה לקיומו של האירוויזיון תחת מגבלות בלתי אפשריות, נראה שבהפקה יאלצו השנה להתמודד עם אתגר נוסף - זכייה אפשרית של אוקראינה באירוויזיון ושאלת אירוח התחרות ב-2023.
2 צפייה בגלריה
קאלוש אורקסטרה
קאלוש אורקסטרה
מככבת בראש טבלאות ההימורים. קאלוש אורקסטרה
(צילום: EBU/ ANDRES PUTTING)
הרכב הפולק-ראפ קאלוש אורקסטרה מייצג את אוקראינה, שמככבת בראש טבלאות ההימורים כבר מספר שבועות ברציפות בפער גדול וחסר תקדים; המדינה מובילה כאשר 60 אחוזים לטובתה, בעוד בריטניה ושוודיה נמצאות תחתיה ברשימה ועומדות על 10 אחוזים בלבד, ויתר המדינות מסתפקות באחוזים בודדים, או בפחות מאחוז אחד. בתחרויות קודמות טבלאות ההימורים הצליחו לתת תחזית מדויקת למדינה הזוכה, כפי שקרה בשנת 2018 עם נטע ברזילי ו-TOY וכך גם בשנת 2019, כשאירחנו את התחרות בישראל, והולנד זכתה עם שירו של דאנקן לורנס - Arcade.
עוד כתבות בנושא אירוויזיון 2022:
מובן כי אוקראינה מובילה לאו דווקא בזכות השיר Stefania, עימו היא מתחרה, ועל אף שהשיר קיבל ביקורות טובות מאוד ומומחי האירוויזיון מעריכים שהיה מצליח להגיע לאחד מחמשת המקומות הראשונים, הפער הגדול בין אוקראינה ליתר המדינות המשתתפות מעיד על סיטואציה יוצאת דופן אותה ניתן להסביר בשל האמפתיה של יתר מדינות אירופה כלפיה, מאחר והיא נמצאת תחת מתקפה מתמשכת מצד רוסיה. רבים מעריכים שאם אכן התחזיות יתגשמו - אוקראינה לא תוכל לארח את התחרות, לא כלכלית ולא לוגיסטית.
המפקח על תחרות האירוויזיון, מרטין אוסטרדל, התייחס השבוע לנושא במסיבת עיתונאים ואמר בקצרה כי "האיגוד נערך לאפשרות שהמדינה שתנצח השנה לא תוכל לארח את התחרות בשטחה".
אז מהם התרחישים האפשריים במידה ואוקראינה זוכה באירוויזיון? התרחיש הראשון הוא שלמרות הכול, אוקראינה תארח את התחרות בשנה הבאה, וזאת באמצעות סיוען הכלכלי של מדינות אחרות, אולם מדובר בתרחיש בעל סבירות נמוכה ביותר.
התרחיש השני הוא שאיגוד השידור האירופאי יעניק לאוקראינה את הזכות לארח את אירוויזיון 2023 כאקט רשמי ועל פי הפרוטוקול, זו תאלץ לסרב בנימוס והאירוח יעבור אוטומטית למדינה שהגיעה למקום השני בתחרות.
2 צפייה בגלריה
קאלוש אורקסטרה
קאלוש אורקסטרה
האם אוקראינה תגשים את התחזית? קאלוש אורקסטרה
(צילום: EBU/ SARAH LOUISE BENNETT)
התרחיש השלישי הוא שהאירוויזיון ייערך באחת מ-"חמש הגדולות" - בריטניה, צרפת, ספרד, גרמניה ואיטליה.
התרחיש הרביעי הוא שאיגוד השידור האירופאי יפתח סוג של מכרז לאירוח התחרות ויציע למדינות שמעוניינות לקבל על עצמן את אירוח התחרות בשנה הבאה להשתתף בו, בנוסף ל-"חמש הגדולות". במצב כזה מדינות בעלות אמצעים, מיומנויות ויכולות כדוגמת שוודיה והולנד ייכנסו גם הן לתמונה.
כך או כך, ההחלטה באשר לבחירת המדינה המארחת תיאלץ להתקבל כבר בחודשיים הקרובים, שכן בקיץ מתחילה המדינה המארחת בהכנות לתחרות שאורכות חודשים רבים.
גמר האירוויזיון, כאמור, ישודר הערב (22:00) בכאן ובתום משדר בן כארבע שעות תיבחר הזוכה הגדולה שתגלה האם ייאלצו ב-EBU להתמודד עם משבר נוסף וראשון מסוגו בהיסטוריית התחרות.