פרס ישראל לשנת תשפ"ג הוענק לזמר דקלון (יוסף לוי) ולאמנית מיכל רובנר, בטקס שנערך הערב (ד') בבנייני האומה בירושלים.
3 צפייה בגלריה
מיכל רובנר ודקלון בטקס פרסי ישראל
מיכל רובנר ודקלון בטקס פרסי ישראל
מיכל רובנר ודקלון בטקס פרסי ישראל
(צילום מסך: באדיבות כאן)
עם זכייתו, סיפר המוזיקאי ממקימי להקת צלילי הכרם כי כשנודע לו על קבלת פרס, "אני התגאיתי. בן אדם שעושה את זה - הוא לא מרגיש [את תרומתו], אבל פתאום הוא מקבל את זה בפנים". עוד הוא הוסיף כי הרגע בקריירה שלו שבו הוא הכי מתגאה היה "כשהופעתי בהיכל התרבות מול 3000 איש, זה היה מרגש", וכי השיר האהוב עליו הוא "כולם היו בניי".
ועדת הפרס, שאותה הובילה מרגלית צנעני, ציינה כי "בשירתו דקלון העניק נופך ייחודי לזמר העברי ובה משתקפת אישיותו הייחודית: נעים זמירות ישראל". הוועדה אף הוסיפה כי "דקלון ידוע באישיותו הנעימה והצנועה ונערץ על קהל מאזינים מכל גווני קשת החברה הישראלית וכן הוא מושא להערכה וחיקוי על ידי חבריו האמנים".
כפי שדווח בחודש מרץ, הפרס הוצע תחילה לשלמה ארצי, שהודיע שיוותר על פרס ישראל "בשל הקרע בעם", בעקבות המחאה נגד המהפכה המשפטית.
בנוסף לדקלון, פרס ישראל הוענק כאמור גם לאמנית מיכל רובנר בתחום האמנות הפלסטית. במהלך הטקס, ובעת קבלת הפרס, מסרה רובנר פתק לראש הממשלה בנימין נתניהו. "זה מכתב מאזרחית לראש הממשלה", הסבירה רובנר בריאיון לחדשות 13, "ואולי אני אגיד משפט אחד מתוך המכתב - כי זה באמת בסופו של דבר אליו - שראש הממשלה לעיתים קרובות מבטא את דאגתו הרבה מהאויבים שנמצאים סביבנו, ורציתי לומר לו שהמשבר שבינינו מסוכן לנו לא פחות".
3 צפייה בגלריה
מיכל רובנר מוסרת פתק לראש הממשלה נתניהו במהלך טקס פרסי ישראל
מיכל רובנר מוסרת פתק לראש הממשלה נתניהו במהלך טקס פרסי ישראל
מיכל רובנר בטקס פרס ישראל מוסרת פתק לראש הממשלה נתניהו
(צילום מסך: באדיבות כאן)
רובנר נמנית על המייסדות של בית הספר לאמנות ולצילום "קמרה אובסקורה" בתל אביב. יצירתה "מקום 1", מבנה העשוי מאבני בתים הרוסים של פלסטינים וישראלים כאחד, ונבנה בשיתוף בנאים יהודים ופלסטינים, נמכרה ב-2006 ומוכרת כיצירה היקרה ביותר שנמכרה אי פעם מאת אמן ישראלי. עבודותיה, המשלבות צילום, וידיאו ורישום, הוצגו במוזיאונים מרכזיים בעולם, בהם הלובר, MoMA ומוזיאון וויטני בניו יורק. נושא השואה מעסיק אותה לא אחת, ויצירותיה בנושא מוצגות דרך קבע במוזיאון "יד ושם" וכן במוזיאון באושוויץ בירקנאו.
3 צפייה בגלריה
פרס ישראל מוענק לאמנית מיכל רובנר
פרס ישראל מוענק לאמנית מיכל רובנר
מיכל רובנר בעת קבלת פרס ישראל
(צילום מסך: באדיבות כאן)
בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי "רובנר היא מבכירות האמניות הישראליות. יצירתה האמנותית מתייחדת בשפה מקורית ופורצת דרך בתחום הצילום, הווידאו והמיצב האדריכלי. רובנר זכתה להכרה משמעותית והצלחה בארץ ובעולם על ידי המוזיאונים החשובים וקהל שוחרי האמנות".
פרס ישראל הוא הפרס החשוב ביותר הניתן במדינת ישראל בתחומים שונים בהוויית העשייה והיצירה בארץ. לצד הפרס בתחום הזמר העברי יינתנו השנה פרסים בתחומי החינוך, מדעי החיים, אמנות פלסטית, כימיה והנדסה כימית, משפטים, מוזיקה והמוזיקולוגיה, מחשבת ישראל, פילוסופיה וקבלה, מדעי הסביבה והקיימות וכן, פרס מפעל חיים.