מאז ההכרזה הדרמטית בכנס D23 בסוף השבוע שעבר על הצטרפותה של השחקנית הישראלית שירה האס לקאסט של "קפטן אמריקה: סדר עולמי חדש" כגיבורת העל הישראלית סברה, היא זוכה ללא מעט התעניינות ויחס מכמה כיוונים, לא כולם חיוביים.
2 צפייה בגלריה
שירה האס וסברה, הדמות שתגלם
שירה האס וסברה, הדמות שתגלם
שירה האס וסברה, הדמות שתגלם במארוול
(צילום: AP, מארוול)
בחוברות הקומיקס סברה היא מוטנטית שעובדת בשירות המוסד, ובמהלך שירותה ופעילותה המבצעית היא נאבקת בטרוריסטים ערבים ושותפה פעילה לסכסוך הישראלי-פלסטיני. לא במפתיע ההחלטה לצרף ליקום הקולנועי של מארוול גיבורת על ישראלית עוררה סוג של סערה וגם לא מעט ביקורות.
במארוול לא ממש מתרגשים, וככל הנראה היו מוכנים לתגובות שיגיעו, וטוענים שסברה של היקום הקולנועי תהיה שונה מזו של חוברות הקומיקס. "אומנם הדמויות והסיפורים שלנו שואבים השראה מהקומיקס", נמסר מאולפני הענק לפנייה של "וראייטי" בנושא. "הם תמיד זוכים להתאמה רעננה למסך הגדול ולקהל של היום, וגם במקרה הזה היוצרים נוקטים בגישה חדשה עם הדמות שהוצגה לראשונה לפני יותר מ-40 שנה".
כמו שנכתב בתגובה של מארוול, הופעת הבכורה של סברה בקומיקס הייתה בתחילת שנות ה-80 באחת מהחוברות של "הענק המופלא" - כניסתה לקאנון הדמויות הענק הביא את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לחזית, כשבין היתר היא מביעה חרטה על מותו של ילד פלסטיני אחרי שההאלק "מלמד" אותה על הסכסוך.
עקב ההצגה הסטריאוטיפית של הציבור הערבי בקומיקס, ארגונים פרו פלסטיניים ביקרו את ההחלטה לצרף אותה ליקום הקולנועי כשארגון אמריקני בשם "המוסד להבנת המזרח התיכון" טען בין היתר ש"סברה מהללת את הצבא הישראלי והמשטרה".
התרגום החופשי של סברה הוא צבר, כינוי כמובן ליהודי שנולד בישראל, אך הקונוטציה הברורה היא גם למחנה הפליטים בלבנון העונה לאותו השם, ולטבח שבוצע שם על ידי אנשי הפלנגות הנוצריות ב-1982, טבח שיוחס לישראל עקב התמיכה של צה"ל וישראל בהם בשל התנגדותם לאש"ף.
2 צפייה בגלריה
מתוך "הענק המופלא" סברה גיבורת העל הישראלית
מתוך "הענק המופלא" סברה גיבורת העל הישראלית
מתוך "הענק המופלא". סברה בקומיקס
(צילום: מארוול)
ראוי לציין שבשנים האחרונות מארוול עושה מאמץ מיוחד ופועל למען ייצוג של אוכלוסיות, דתות ומגדרים שונים - כך למשל סיפק גיבור-על אסייתי ב"שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" או עיסוק בתרבות ובמיתולוגיה המצרית ב"מון נייט" ולאחרונה גם הכרתה של "מיס מארוול", שהיא, כמו גם משפחתה, מוסלמית.
התסריט ל"קפטן אמריקה: סדר עולמי חדש" עדיין בהכנה, אך כבר יש תאריך יציאה, ובעוד פחות משנתיים, ב-3 במאי 2024, שירה האס צפויה להפציע על המסך הגדול כגיבורת-על תוצרת כחול-לבן.