סערת השיר לאירוויזיון - והדרמה שהובילה לשינוי ההחלטה שעשויה לסלול את דרכה של ישראל לאירוויזיון.
אתמול (מוצאי שבת) התכנסה מועצת תאגיד השידור כאן כדי לדון בשאלת השתתפות ישראל באירוויזיון, בשל מעורבות הנשיא יצחק הרצוג ובקשתו להופיע בכל מחיר, וגם מתוך ההבנה שהשירים גם במתוכנתם הנוכחית - כלל לא בטוח שיאושרו.
2 צפייה בגלריה
עדן גולן
עדן גולן
עדן גולן, נציגת ישראל לאירוויזיון 2024
(צילום: באדיבות קשת)
בשבוע שעבר נחשף ב-ynet כי בצינורות לא רשמיים, הודיעו באיגוד השידור האירופי למשרד החוץ כי גם השיר השני שישראל שלחה, "לרקוד לנצח", נפסל על ידי הוועדה לאישור השירים.
זמן קצר לאחר מכן גם בתאגיד קיבלו את ההודעה והבינו כי הם נמצאים בדרך ללא מוצא. "נפלה ההבנה שהוועדה שמאשרת את השירים תעשה הכל כדי לפסול אותנו", אמרו גורמים המעורים בפרטים, "ולכן החלטנו לעשות הכל כדי להיות שם. היינו בטוחים שמדובר בעניין של כמה מילים, אבל משהבנו שהסיכוי גדול שלא יאשרו אותנו ככה או ככה, החלטנו לנסות ולהתגמש".
בכינוס אתמול, ההחלטה לאפשר את שינוי מילות השיר או - לחלופין, לאפשר את שינוי השיר - עברה ברוב גדול, אך לא פה אחד.
המסר של נשיא המדינה הרצוג היה שמדובר בנושא שהוא גדול הרבה יותר מאירוויזיון. מבחינתו - כך אומרים הגורמים - "זה עלול להתגלגל לביטול השתתפות באולימפיאדה ובאירועים גדולים בעלי משמעות לאומית".
למרות ההתגמשות הישראלית, אין אופטימיות שהנציגה עדן גולן תעמוד על הבמה בשבדיה בחודש מאי. "ההחלטה היא שלהם. אנחנו נעשה הכל כדי שיאשרו את השירים", אמרו הגורמים.
2 צפייה בגלריה
עדן גולן, זוכת "הכוכב הבא" לאירוויזיון 2024
עדן גולן, זוכת "הכוכב הבא" לאירוויזיון 2024
עדן גולן בגמר "הכוכב הבא"
(צילום: רגב זרקה)
בין שתי האפשרויות שעמדו בפני התאגיד - שינוי המילים ושם השיר "הגשם של אוקטובר", או שינוי השיר "לרקוד לנצח" - החליטו בוועדה המקצועית להישאר עם "הגשם של אוקטובר", אבל שינו את שמו ל"הוריקן" וחלק ניכר מהמשפטים שונו. כעת יצטרכו לשנות את הקליפ שכבר צולם בנווה אילן ביום חמישי האחרון, ואז ישלחו את השיר לוועדה.
דווקא במישור הזה גורמים בתאגיד אומרים כי צילום הקליפ החדש או תיקונו לא אמורים להוות מכשול, ומבחינת ישראל מאמינים שיוכלו לעמוד בלוח הזמנים - כשהמועד האחרון להגשת השיר והקליפ הוא עד ה-11 במרץ, בעוד שבוע בדיוק.
חשוב להדגיש כי על אף הרצון של ישראל להשתתף באירוויזיון השנה - כלל לא ברור שכך יקרה, שכן הדבר תלוי באיגוד השידור האירופי. הם צריכים לאשר את השיר החדש שנבחר, והדרך לשם כפי שאומרים בתאגיד באופן לא רשמי "לא תהיה קלה".