פרס האוסקר, זהירות - סטיבן ספילברג מגיע כדי להסתער עליך בכל הכוח: לפנות בוקר (בין שלישי לרביעי) התקיים טקס גלובוס הזהב ה-80, כש"הפייבלמנים" של הבמאי הוותיק זכה בפרס סרט הדרמה הטוב ביותר וספילברג עצמו כבמאי הטוב ביותר.
10 צפייה בגלריה
סטיבן ספילברג
סטיבן ספילברג
סטיבן ספילברג
(צילום: רויטרס)
גם "רוחות אינישרין", סרטו של הבמאי המוערך מרטין מקדונה, כיכב עם שלושה פרסים בסך הכול, כולל בקטגוריית הסרט המוזיקלי או הקומי הטוב ביותר.
בגזרת הסדרות, "הלוטוס הלבן", שנותרה בידיים ריקות בשנה שעברה, סיימה עם שני פסלונים, כולל בקטגוריית המיני-סדרה, האנתולוגיה או הסרט הטלוויזיוני הטובים ביותר. כזכור, עונתה השנייה הסתיימה לאחרונה וזכתה לאהבה רבה מהמבקרים והצופים כאחד, ובימים אלו היוצר מייק ווייט כותב את העונה השלישית.
10 צפייה בגלריה
ג'ניפר קולידג'
ג'ניפר קולידג'
ג'ניפר קולידג'
(צילום: EPA)
בקטגוריית הסדרה הקומית הטובה ביותר זכתה, בצדק גמור, "בית הספר היסודי אבוט" של קווינטה ברונסון, שגם מככבת בתפקיד הראשי וקיבלה על כך פסלון משלה. טיילר ג'יימס וויליאמס, שמשחק לצידה, זכה בקטגוריית שחקן המשנה והשלים ערב חלומי עבור הסיטקום המצליח, שסיים עם שלוש זכיות בסך הכול.
שחקני "בית הדרקון", הספין-אוף של HBO לסדרת הלהיט שלהם "משחקי הכס", אומנם יצאו בידיים ריקות, אך הסדרה עצמה הוכתרה כדרמה הטובה ביותר. הבחירה ב"בית הדרקון" לוותה ברחבי הרשת בהרמות גבה רבות, שכן היא גברה על ארבע סדרות שהגיע להן לא פחות, ויש יגידו שהרבה יותר: "ניתוק", "הכתר", "אוזרק" ועונת הסיום של "סמוך על סול".
10 צפייה בגלריה
קווינטה ברונסון
קווינטה ברונסון
קווינטה ברונסון
(צילום: רויטרס)

זלנסקי נאם, ראיין מרפי ריגש

עד לפני שנתיים טקס גלובוס הזהב נחשב לאחד מהיוקרתיים והמדוברים ביותר בהוליווד, ומשך אליו את כל כוכבי התעשייה, שהגיעו כדי לראות, להיראות ולזכות בפסלונים - כמעין הקדמה לאחיו הגדול, טקס האוסקר. עם זאת, לא מעט דרמות שהתרחשו בשנים האחרונות ערערו את המוניטין של הטקס.
הבלגן שתא העיתונאים הזרים מנסה לנער מעליו החל מספר ימים לפני הטקס שנערך ב-2021, כשחקירה של "לוס אנג'לס טיימס" מצאה מגוון בעיות הנוגעות לייצוג בארגון (שלא כלל אפילו חבר שחור אחד) וטענות על קבלת טובות הנאה בתמורה להצבת סרטים וסדרות כמועמדים. עקב כך, בשנה שעברה ב-NBC סירבו לשדר את הטקס, והמארגנים עברו למתכונת אונליין כשהזוכים הוכרזו בדף הטוויטר שלהם.
10 צפייה בגלריה
ג'רוד קרמייקל
ג'רוד קרמייקל
המנחה ג'רוד קרמייקל
(צילום: רויטרס)
בזמן שחלף מאז, תא העיתונאים הזרים פעל כדי לשנות את פניו, גייס עשרות חברות חדשים ושלל את החברות של רבים אחרים, שינה את התקנון שלו והוסיף קוד התנהגות מחמיר הרבה יותר. נכון לעכשיו, חברי הארגון (שאחראי כאמור על בחירת המועמדים) כולל 96 חברים - שישה מהם שחורים, ולצידם נמצאים גם 103 מצביעים שאינם חברים (12 מהם שחורים).
קרמייקל פתח את הטקס במונולוג קצר אך נוקב על הסערה שעורר תא העיתונאים הזרים והחזרה של גלובוס הזהב לשגרה - וכלל לא מעט בדיחות והערות על האירועים שהתרחשו בשנתיים האחרונות. בהמשך אף זרק הערה עוקצנית לכיוונו של קניה ווסט וההתבטאויות האנטישמיות האחרונות שלו. "ראיתי את 'הפייבלמנים' יחד עם קניה וזה שינה את דעתו לחלוטין", אמר בחיוך לסטיבן ספילברג.
בשיאו של הטקס עלה שון פן לבמה והציג את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שנאום מוקלט שלו הוקרן באולם. זלנסקי הפך לנואם כמעט קבוע בטקסי פרסים בשנה האחרונה, כשבין היתר קיבל זמן מסך בטקס הגראמי הקודם.
הזוכה הראשון היה קה הוי קוואן שקיבל את הפסלון בקטגוריית שחקן המשנה בסרט על תפקידו ב"הכל בכל מקום בבת אחת". הוא סיפק נאום נרגש וסיפר איך התגלה כשחקן-ילד ב"אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור" וחשב שבזאת תסתיים הקריירה שלו - והפסלון שבו זכה מסמל עבורו סגירת מעגל. בהמשך מישל יאו הוכיחה את ההצלחה האדירה של הקומדיה המוטרפת של צמד הדניאלים, עם הזכייה בפרס השחקנית הראשית במיוזיקל או קומדיה. אנג'לה באסט, שגילמה את המלכה ראמונדה ב"הפנתר השחור: וואקנדה לנצח", היא שחקנית המשנה הטובה ביותר ובין היתר הקדישה את הפסלון לצ'דוויק בוזמן המנוח, שהלך לעולמו לפני כשנתיים וחצי, וכל הפקת הסרט סבבה סביב מותו.
10 צפייה בגלריה
קה הוי קוואן
קה הוי קוואן
קה הוי קוואן
(צילום: רויטרס)
ג'רמי אלן ווייט, שהרשים מאוד כשף צעיר שחוזר לביתו בשיקגו כדי לנהל את הדיינר המשפחתי ב"הדוב", זכה בפרס השחקן הטוב ביותר בסדרה קומית.
אחרי שתי זכיות באמי, זנדאיה היא השחקנית הראשית בסדרת דרמה על תפקידה ב"אופוריה", שמבוססת על הסדרה הישראלית שיצרו רון לשם ו-HOT. השחקנית בת ה-26 לא נכחה בטקס וברשת צפו שמועות ותהיות האם היא למעשה מחרימה אותו. ג'וליה גארנר הוסיפה גלובוס זהב למדף בבית שלה, שכולל כבר שלושה פסלונים מטקס האמי, בקטגוריית שחקנית המשנה בדרמה על התפקיד שלה בעונה האחרונה של "אוזרק". אותה גארנר אגב הייתה מועמדת גם בקטגוריית השחקנית הראשית בסדרה, מיני-סדרה או סרט טלוויזיוני, אך לא הצליחה "להשלים דאבל".
10 צפייה בגלריה
ג'רמי אלן ווייט
ג'רמי אלן ווייט
ג'רמי אלן ווייט
(צילום: רויטרס)
מי שכן זכתה בקטגוריה הזו היא אמנדה סייפריד, הודות לתפקידה כאליזבת' הולמס ב"עלייתה ונפילתה של אליזבת' הולמס". אוון פיטרס, שגילם את הרוצח הסדרתי הידוע לשמצה ג'פרי דאהמר בסדרה "דאמהר - מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר" מבית נטפליקס, זכה בפרס המקביל לגברים. מאז עלתה לאוויר, שיח רב התעורר סביב הסדרה שעסקה ברוצח והקניבל ממילווקי. בין אלו בלטו משפחותיהם וקרוביהם של קורבנותיו שזעמו הן על השימוש בסיפורם, אשר נעשה לטענתם ללא ידיעתם, והן על הדרך שבה הוצג הסיפור. רבים הצביעו על הפיכתו של דאהמר לדמות שעלולה להתחבב על קהל הצופים על אף מעשיה המתועבים. "זו הייתה סדרה שקשה ליצור וגם קשה לצפות בה", התייחס פיטרס לביקורות בנאום הזכייה שלו. "אבל בכנות אני מקווה שמשהו טוב יצא ממנה".
ג'ניפר קולידג', שהייתה מועמדת בשנה שעברה, אך סיימה ללא הפסלון, קיבלה תיקון עם זכייה בקטגוריית שחקנית משנה בסדרה, מיני-סדרה או סרט טלוויזיוני הודות לתפקידה הזכור ב"הלוטוס הלבן". פול וולטר האוזר ("ציפור שחורה") עשה זאת בקטגוריה המקבילה לגברים והודה בין היתר לחברו לקאסט ריי ליוטה המנוח, שהלך לעולמו במהלך השנה שעברה.
10 צפייה בגלריה
ראיין מרפי
ראיין מרפי
נאום מרגש. ראיין מרפי
(צילום: רויטרס)
היוצר ראיין מרפי ("דאהמר - מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר"), שלו חמישה פסלונים בבית, קיבל את פרס קרול ברנט, הודות להשפעה שלו על הטלוויזיה ב-25 השנים האחרונות עם סדרות כמו "ניפ-טאק", "גלי", "אימה אמריקאית", "פוזה" ו"סיפור פשע אמריקאי". מרפי ריגש ודיבר על הקושי שעבר כחבר בקהילת הלהטב"ק בתעשייה והגאווה שהוא שואב מכך שהוא נמצא על הבמה והצליח להציב במרכז הסדרות שלו דמויות השייכות לקהילה, לדבר על הקשיים שלהן ולהציג אותן באור חיובי. הוא זכה למחיאות כפיים סוערות מהקהל באולם. השחקן והקומיקאי אדי מרפי, שזכה בעבר בפרס והיה מועמד בסך הכול שש פעמים, זכה בפרס הוקרה על פועלו ע"ש ססיל בי. דה-מיל.
לאחר שהודה לאנשים שהיו חלק בלתי נפרד מחייו ומהקריירה המצליחה שלו, חתם מרפי את נאומו בעקיצה לתקרית הסטירה בטקס האוסקר בשנה שעברה: "אני רק רוצה לומר לכל הכוכבים והאמנים הצעירים פה שיש תוכנית קבועה שאפשר לעקוב אחריה בשביל להגיע להצלחה, שגשוג, אריכות ימים ושלווה. עקבתי אחריה כל הקריירה שלי, יש בה רק שלושה דברים: לשלם מיסים, להתעסק בעניינים שלכם ולא לומר את שם של אשתו של וויל סמית' בפה המ*** שלכם".
אחד הפייבוריטים הבולטים לפני הטקס היה "רוחות אינישרין", שעשוי להיות גם הזוכה הגדול בטקס האוסקר. הוא קיבל שמונה מועמדויות בסך הכול וסיים כאמור עם שלושה פסלונים - קולין פארל זכה בפרס השחקן הטוב ביותר במיוזיקל או קומדיה, כשגם התסריט של מקדונה קיבל פרס.
אוסטין באטלר זכה בקטגוריית השחקן בסרט דרמה על תפקידו ב"אלביס" של באז לורמן ונראה כמו בחירה ראויה גם לפסלון השחקן באוסקר. ברנדן פרייזר, שהיה מועמד באותה קטגוריה על תפקידו ב"הלוויתן" ולא זכה, הודיע מראש שיחרים את הטקס - זאת בשל הטיפול של תא העיתונאים הזרים בהוליווד בטענות שלו להטרדה מינית שעבר ב-2003 על ידי מי שהיה אז מנכ"ל הארגון, פיליפ ברק. קייט בלאנשט ("טאר") היא השחקנית הטובה ביותר בסרט דרמה - וסוכנויות ההימורים מציבות אותה כפייבוריטית גם בטקס האקדמיה.
10 צפייה בגלריה
מישל יאו
מישל יאו
מישל יאו
(צילום: רויטרס)
הפתעה גדולה קיבלנו כשהשיר Naatu Naatu מתוך אפוס האקשן ההודי RRR זכה בפרס בקטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר בסרט וגבר בין על היתר על ריהאנה (lift Me Up מתוך "הפנתר השחור 2: וואקנדה לנצח") וטיילור סוויפט (Carolina מתוך "שירת סרטני הנהר"). למרות המועמדות של הסרט בגלובוס הזהב, הוא לא נבחר על ידי הודו כנציג שלה לטקס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר - אך Last Film Show, שנבחר במקומו, נמצא נכון לעכשיו ברשימה הקצרה, כך שיכול להיות שהבחירה בו הייתה נכונה.
10 צפייה בגלריה
אוסטין באטלר
אוסטין באטלר
אוסטין באטלר
(צילום: רויטרס)
מי שזכה בקטגוריית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר הוא "ארגנטינה, 1985", שחיזק את מעמדו לקראת הקטגוריה המקבילה בטקס האוסקר. הסרט, שמייצג את ארגנטינה, נמצא כמובן ברשימה הקצרה לאוסקר, בניגוד לנציג הישראלי "סינמה סבאיא", שלא עבר את הסינון.
בזווית הישראלית, בערך, אפשר לציין את הבמאי קוונטין טרנטינו, שהגיש את פרס הסרט הטוב ביותר לספילברג בסיום הטקס, אליו הוא הגיע בלוויית בת זוגו דניאלה פיק.
הטקס הערוך והמתורגם ישודר היום בשעה 21:35, ב-yes.
10 צפייה בגלריה
קוונטין טרנטינו ודניאל פיק
קוונטין טרנטינו ודניאל פיק
קוונטין טרנטינו ודניאל פיק
(צילום: EPA)

רשימת הזוכים המלאה:

סרט דרמה: "הפייבלמנים"
סרט מוזיקה או קומדיה: "רוחות אינישרין"
השחקן הטוב ביותר בסרט - מיוזיקל או קומדיה: קולין פארל ("רוחות אינישרין")
השחקנית הטובה ביותר בסרט - מיוזיקל או קומדיה: מישל יאו ("הכל בכל מקום בבת אחת")
השחקן הטוב ביותר בסרט - דרמה: אוסטין באטלר ("אלביס")
השחקנית הטובה ביותר בסרט - דרמה: קייט בלאנשט ("טאר)
שחקן משנה בסרט: קה הוי קוואן ("הכל בכל מקום בבת אחת")
שחקנית משנה בסרט: אנג'לה באסט ("הפנתר השחור: וואקנדה לנצח")
בימוי: סטיבן ספילברג ("הפייבלמנים")
תסריט: מרטין מקדונה ("רוחות אינישרין")
סרט אנימציה: "פינוקיו" (גיירמו דל טורו)
הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: "ארגנטינה, 1985" (ארגנטינה)
פסקול מקורי: ג'סטין הורביץ ("בבילון")
השיר המקורי: Naatu Naatu - קאלה בהאיראבה, מ.מ קירוואני, רהול סיפליגונג' (RRR)
מיני-סדרה, אנתולוגיה או סרט טלוויזיוני: "הלוטוס הלבן"
סדרת טלוויזיה - קומדיה: "בית הספר היסודי אבוט"
סדרת טלוויזיה - דרמה: "בית הדרקון"
השחקן הטוב ביותר - סדרת קומדיה: ג'רמי אלן ווייט ("הדוב")
השחקנית הטובה ביותר - סדרת קומדיה: קווינטה ברונסון ("בית הספר היסודי אבוט")
השחקן הטוב ביותר - סדרת דרמה: קווין קוסטנר ("ילוסטון")
השחקנית הטובה ביותר - סדרת דרמה: זנדאיה ("אופוריה")
שחקן משנה בסדרת דרמה: טיילר ג'יימס וויליאמס ("בית הספר היסודי אבוט")
שחקנית משנה בסדרת דרמה: ג'וליה גארנר ("אוזרק")
שחקן - סדרה, מיני-סדרה או סרט טלוויזיוני: אוון פיטרס ("דאמהר - מפלצת: סיפורו של ג'פרי דאהמר")
שחקנית - סדרה, מיני-סדרה או סרט טלוויזיוני: אמנדה סייפריד ("עלייתה ונפילתה של אליזבת' הולמס")
שחקן משנה - סדרה, מיני-סדרה או סרט טלוויזיוני: פול וולטר האוזר ("ציפור שחורה")
שחקנית משנה - סדרה, מיני-סדרה או סרט טלוויזיוני: ג'ניפר קולידג' ("הלוטוס הלבן")
פורסם לראשונה: 22:58, 10.01.23