קשה להתווכח עם הקביעה שיש לגל גדות קריירה בינלאומית המתעלה על זו של כול שחקנית ישראלית לפניה (זאת בתנאי שלא מחשיבים את נטלי פורטמן כישראלית). בעקבות ההצלחה בגילום דמותה של וונדר וומן היא השיגה מעמד נדיר של כוכבת שפרויקטים נתפרים למידותיה. אבל כעת, כשימיי הנראות הגבוהה של גיבורת העל עומדים להסתיים, עולה ביתר שאת שאלת היכולת שלה להישאר בפסגה גם כאשר היא לא מגלמת את הדמות האייקונית.
בשבוע שעבר, רגע לפני עליית "לב של אבן" (Heart of Stone) לפלטפורמת נטפליקס, גדות חוותה זובור מקצועי מביך. בראיון שנתנה למגזין האינטרנטי-הוליוודי "פלאונט" היא טענה שהובטח לה ע"י ג'יימס גאן ופיטר ספרן, הבוסים החדשים של "היקום הקולנועי של DC", ש"הם ייפתחו יחד איתה את וונדר וומן 3" וש"אין לך מה לדאוג". גדות יכלה לקוות שהעובדה שהיא הייתה חיילת צייתנית, שנתנה השנה שתי הופעות אורח קצרות בסרטים הכושלים "שהאזאם! 2: זעם האלים" ו"הפלאש", תשאיר אותה במשחק. ביום חמישי התפרסמה ב"ווראייטי" תגובה ששפכה מים צוננים על תקוותיה: ב-DC לא עוסקים כרגע בפיתוח "וונדר וומן 3". בהתחשב במשך הזמן הנדרש מתחילת העבודה ועד המוצר המוגמר, הפרויקטים הרבים המתוכננים ביקום הקולנועי של DC לשנים הבאות, ובליהוק מחדש של גיבורי-העל שכבר החל להיעשות, כנראה שזה כבר לא יקרה. הצורך לעגן את הפרסונה החיננית של גדות בסדרת סרטים חדשה הופך כעת לבהול.
ביקורות סרטים נוספות:
נטפליקס, השמחה לספק למנוייה סרטים ירודים עם שמות "גדולים", כבר ליהקה את גדות לפני שנתיים לקומדיית הפעולה "הודעה אדומה" לצד דוויין ג'ונסון ו-ראיין ריינולדס במטרה להפוך אותה לסדרת סרטים. על איכויות "הודעה אדומה" מוטב לא להכביר מילים. ב"לב של אבן" היא כבר עומדת באופן בלעדי וברור בחזית, בסרט ששמו מהדהד לשם הדמות שאותה היא מגלמת – סוכנת העל רייצ'ל סטון. כשהוא ממוקם על הספקטרום שבין "ג'יימס בונד נשי" לסרטי "משימה בלתי אפשרית", "לב של אבן" אולי טיפה יותר טוב מ"הודעה אדומה", ועדיין מסתכל על דרגת הבינוניות מלמטה.
6 צפייה בגלריה
מתוך "לב של אבן"
מתוך "לב של אבן"
הדז'ה וו הכרוני שמאפיין צפייה בסרטי האלגוריתם של נטפליקס. מתוך "לב של אבן"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
הבימאי הוא טום הרפר הבריטי ("השיר של רוז" ו"השמיים הם הגבול") והתסריטאים אליסון שרודר ("מאחורי המספרים") וסופר הקומיקס והתסריטאי גרג ראקה (שכתב את התסריט לסרט הפנטזיה של נטפליקס "משמר האלמוות"). יש אנשים אמיתיים מאחורי הסרט, ויש להם קרדיטים ראויים לציון, אבל זה לא מפוגג את התחושה שהסרט נעשה ללא מגע יד אדם.
מתוך הנחה שיש לצופים בבית סבלנות מוגבלת, "לב של אבן" מתחיל ברצף סצנות פעולה שנמשך 20 דקות עד הופעת כותרות הפתיחה. המקום הוא אחוזה באלפים האיטלקיים שלתוכה מסתנן צוות של אנשי MI6 במטרה להניח את ידם על אחד מולוואני (אנזו סילנטי) שהוא "סוחר הנשק המבוקש ביותר באירופה". הטקסטים, לאורך כל הסרט, יהיו רצף של משפטים פונקציונליים להעברת מידע, כמו משימות והנחיות הניתנות במשחק מחשב. מרכיב אחד, גם אם כלל לא זניח, באפיון החלול של הדמויות ושל המתרחש.
6 צפייה בגלריה
מתוך "לב של אבן"
מתוך "לב של אבן"
אין כאן ממש עלילה, חרף העובדה שקורים כל מיני דברים, ויש תפניות שאמורות להפתיע. מתוך "לב של אבן"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
את צוות הסוכנים מוביל פארקר (ג'יימי דורנן) והוא כולל גם אשת מחשבים בשם רייצ'ל סטון (גדות) שאין לה מיומנות בפעולות מסכנות חיים. היא אמורה להישאר ברכב המסחרי שאמור למלט את הסוכנים הפעילים. כשהסיטואציה מסתבכת סטון תאלץ ל"היכנס לאירוע" ואז יתגלה שיש לה יכולות נרחבות בהרבה ממה שאמורים להיות לתומכת לחימה.
סטון, כך אנו מגלים, משחקת משחק כפול. היא פועלת כסוכנת שהושתלה ב- MI6 מטעם "האמנה" – ארגון סתרים על-לאומי של סוכני-על שמתמודדים עם כל האיומים שהממשלות נרפות מכדי לטפל בהם. ארגון המזכיר את זה שקיים ב"סיטדל", הסדרה הסופר יקרה והלא מוצלחת שיצרו האחים רוסו לאמזון. לארגון זה יש מדרג פנימי המבוסס על הסדרות בקלפים (כחלק משטיק החשיבות העצמית "המיתולוגי" החביב על תוצרים מסוג זה), ובעיקר יש לו את "הלב" מערכת בינה מלאכותית כה משוכללת עד שיש לה יכולת לנבא מהלכים של בני אדם באמצעות שקלול של מספר דמיוני של נקודות מידע. ואם זה מזכיר לכם את "משימה בלתי אפשרית 7: נקמת מוות - חלק 1" – אז זה בהחלט תואם את הדז'ה וו הכרוני שמאפיין צפייה בסרטי האלגוריתם של נטפליקס.
6 צפייה בגלריה
מתוך "לב של אבן"
מתוך "לב של אבן"
סצנות "גדולות" המצולמות בכמות לא מספקת של אור, וחיבורים טכניים גסים בין עבודת פעלולנים וצילומים של השחקנים באולפן. מתוך "לב של אבן"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
מערכת האינטליגנציה המלאכותית המאפשרת את פעולתה של "האמנה" היא גם טכנולוגיה המקנה כוח אולטימטיבי, ולכן גם הדבר שעליו סטון צריכה להגן. מצד שני עד כמה שהמערכת הזו משוכללת יש מורכבויות (או, במקרה זה, מורכבויות לכאורה) בעולם הצללים שבו פועלים הסוכנים. אנשים הם לא מה שהם נראים וזה דבר שאיתו ניתן להתמודד באמצעות אינטואיציות שמאתגרות את הקביעות הנחרצות של הטכנולוגיה. ככול שמצטברים סרטים שבמרכזם יש התמודדות עם אינטליגנציה מלאכותית יודעת כול ושולטת בכל, כך גובר החשש כי טכנולוגיה זו תהיה בסיס לדרגה חדשה של עצלנות תסריטאית. הכתבה שרירותית של פעולות שאותן צריכות הדמויות לבצע בסצנות פעולה, בעלילה שכולה חוט דקיק של קשר ביניהן. דאוס אקס מכינה טכנולוגי שתמיד מאפשר לבצע פעולות בלתי אפשריות, ולהיחלץ מכל מצב. "לב של אבן" אולי לא יגביר את החרדה שלכם מפני אינטליגנציה מלאכותית, אבל הוא בהחלט עשוי להעצים את הרתיעה מסרטים שעושים שימוש עלילתי בטכנולוגיה זו.
6 צפייה בגלריה
מתוך "לב של אבן"
מתוך "לב של אבן"
הטקסטים, לאורך כל הסרט, יהיו רצף של משפטים פונקציונליים להעברת מידע, כמו משימות והנחיות הניתנות במשחק מחשב. מתוך "לב של אבן"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
מול הסוכנת סטון ניצבת, לכאורה מהצד השני של המתרס, קיה דאוואן. מתכנתת על ממוצא הודי בגילומה של אליה בהאט (ששיחקה ב-RRR) ושפועלת בשירות הכוחות האפלים הזוממים להשתלט על "הלב". מי שלוקח בחשבון את המחויבות של נטפליקס לייצר בידור גלובלי מספק, כולל לצופים שצבע עורם אינו לבן, יכול לנחש כיצד יתפתח העימות בין שתי הדמויות.
6 צפייה בגלריה
מתוך "לב של אבן"
מתוך "לב של אבן"
ממוקם על הספקטרום שבין "ג'יימס בונד נשי" לסרטי "משימה בלתי אפשרית". מתוך "לב של אבן"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
לא ניתן לגלות יותר מדי מהעלילה מחשש לספוילרים, ואולי גם בגלל שאין כאן ממש עלילה, חרף העובדה שקורים כל מיני דברים, ויש תפניות שאמורות להפתיע. הטקסטים שטוחים, הדמויות לא מעניינות, ואין הזדמנויות להפגין יכולת משחק גם אם היו בצוות שחקנית מוכשרים. מה שכן יש, כמקובל בסוג סרטים זה, הוא תפירה של הגלובוס מצד אחד לשני, כאילו שלמרחקים וגבולות אין כל משמעות. יש סצנות "גדולות" המצולמות בכמות לא מספקת של אור, וחיבורים טכניים גסים בין עבודת פעלולנים וצילומים של השחקנים באולפן. עוד הפקה מושקעת תקציבית ודלה יצירתית של נטפליקס.