"גדולתה של אומה נמדדת ביחסה לבעלי חיים", אמר מהטמה גנדי, מהמנהיגים מעוררי ההשראה במאה שעברה. אחרי למעלה מ-20 שנות פעילות למען בעלי החיים, אני עדיין מתרגשת ונדהמת לראות את המודעות ההולכת וגוברת בציבור לחשיבות שבהגנה על בעלי החיים.
יותר ויותר ישראלים רואים את בעלי החיים, מפתחים חמלה ואכפתיות כלפיהם ומבקשים לפעול למענם. אמנם, ישנם מאבקים שישראל טרם השלימה, למשל הפסקת המשלוחים החיים או איסור סחר בפרוות, אולם ישנן סיבות טובות לחוש גאווה ולשמור על אופטימיות. לרגל סיומו של העשור, 10 הצלחות מקומיות בתחום הגנת בעלי החיים שקרו בין 2010 ל-2019:

1. אתגר 22 כובש את העולם

בשנת 2014 פיתחתי יחד עם קבוצת מתנדבות של עמותת אנימלס (אנונימוס בזמנו) את אתגר 22 – פרויקט המזמין את המשתתפים להתנסות בטבעונות למשך 22 ימים באווירה כיפית ושוקקת. בהתחלה חשבתי שזה יהיה גימיק נחמד לשים 22 אנשים בכל קבוצת אתגר שנפתחת, אבל תוך פחות מיממה מרגע פרסום הפיילוט, נרשמו כמה מאות אנשים והבנו שעלינו על משהו. היום, 5 שנים אחרי, אתגר 22 סימן למעלה מ-330 אלף בוגרים מישראל ומרחבי העולם כולו, שנחשפו לתזונה בריאה יותר להם, לסביבה ולבעלי החיים. ההשתתפות חינם.
6 צפייה בגלריה
משלוחים חיים
משלוחים חיים
משלוחים חיים
(צילום: אנימלס)

2. ישראל היא מעצמה טבעונית

בעוד שבתחילת העשור הייתה מסעדה טבעונית אחת בארץ (מלבד חומוסיות ופלאפליות שכמובן תמיד אפשר היה למצוא) - הפוטנציאל הטבעוני האדיר של ישראל זכה למימוש מתגבר בעשור האחרון עם מאות בתי עסק טבעוניים. רק בתל אביב לבדה יש למעלה מ-400 מסעדות צמחוניות וטבעוניות, ולכן לא פלא שבשנים האחרונות תל אביב אף הוכתרה מספר פעמים כ"בירת הטבעונות העולמית".

6 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז)

3. נשיא המדינה והרמטכ"ל צמחונים

ישראל היא כנראה המדינה הראשונה בעולם שבה גם הרמטכ"ל וגם נשיא המדינה צמחונים. אביב כוכבי, שנכנס לתפקיד הרמטכ"ל בתחילת 2019, צמחוני מאז תקופת התיכון. ראובן ריבלין הפסיק לאכול בשר יונקים לפני שנים רבות עקב ביקור מקרי בבית מטבחיים, ובשר עופות – לאחר שצפה בתחקיר הסמוי שערך צוות החקירות של אנימלס במשחטת זוגלובק בשנת 2013.
6 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין מארח את פורום מטכ"ל בראשות הרמטכ"ל אביב כוכבי למפגש השנתי בבית הנשיא
נשיא המדינה ראובן ריבלין מארח את פורום מטכ"ל בראשות הרמטכ"ל אביב כוכבי למפגש השנתי בבית הנשיא
נשיא המדינה ראובן ריבלין מארח את פורום מטכ"ל בראשות הרמטכ"ל אביב כוכבי למפגש השנתי בבית הנשיא
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)

4. הצבא הטבעוני בעולם

אחד מכל 18 חיילים בצה"ל מצהיר על עצמו כטבעוני. אם בעבר היה קשה לחיילים טבעונים להשיג מענה הולם, בעשור האחרון ההתנהלות בנושא השתנתה פלאים. צה"ל מחויב לספק ארוחות טבעוניות לחיילים ואף השיק מנות קרב טבעוניות במטרה לתת מענה תזונתי מספק ללוחמים. ב-2013 החל הצבא לספק גם כומתה טבעונית לחיילים שהוכרו כטבעונים והיום כל החיילים זכאים לציוד טבעוני (כומתה שאינה עשויה מצמר ונעליים שאינן עשויות מעור) אותו הם יכולים לקבל כבר ביום הגיוס.

6 צפייה בגלריה
טבעונות
טבעונות
טבעונות
(צילום: shutterstock)

5. קופות החולים מקדמות תזונה מבוססת צומח

ארגוני הבריאות החשובים בעולם מסכימים כיום כי תזונה נכונה ומאוזנת מהצומח היא בריאה, מספקת את כל צרכיו התזונתיים של גופנו, וכוללת יתרונות משמעותיים להארכת תוחלת החיים ולמניעת מחלות. ארגוני הבריאות בארץ לא נשארו מאחור ובעשור האחרון התפרסמו עוד ועוד קריאות (לדוגמא משרד הבריאות) לצרוך פחות מוצרים מהחי ויותר מזונות מגוונים מן הצומח.

6 צפייה בגלריה
כבשים
כבשים
כבשים
(צילום: shutterstock)

6. חלב פרה אאוט – תחליפי חלב אִין

אם ב-2010 היינו צריכים להיכנס לחנות טבע כדי לקנות חלב סויה, במהלך ארבע השנים האחרונות שוק תחליפי החלב בישראל הכפיל את עצמו וגדול מתמיד. לפי נתוני סטורנקסט ב-2018 שוק התחליפים עמד על מעל 270 מיליון שקל בשנה. עם מאות מותגים ומוצרים במגוון טעמים שניתן למצוא בכל סופר, היום יש מבחר רחב של אופציות לתחליפי חלב ששום פרה לא הייתה צריכה לסבול בשבילם.

7. סגירת חוות מזור

חוות מזור הייתה חברה מסחרית שהרביעה קופים למטרת ניסויים. לאחר מאבק ציבורי ממושך ותקנות האוסרות על יצוא קופים מישראל למטרות מחקר שיזם השר להגנת הסביבה דאז, גלעד ארדן, חוות מזור הפסיקה את פעילותה בשנת 2015 וקופי המקוק שנותרו בחווה ניצלו מניסויים, ורובם הועברו למקלט הקופים הישראלי ביער בן-שמן.

6 צפייה בגלריה
קופי מקוק רזוס בכלוב
קופי מקוק רזוס בכלוב
קופי מקוק אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

8. מצעד בעלי החיים הגדול בהיסטוריה

בספטמבר 2017, בשיתוף פעולה של ארגוני בעלי החיים בישראל, הצלחנו להוציא כ-30,000 אנשים מהבית לצעוד במצעד בעלי החיים הגדול בעולם. הנפנו אלפי שלטים ויצאנו בקריאות להחמיר את הענישה המוטלת על מתעללים בבעלי חיים, להפסיק את המשלוחים החיים לישראל, לאסור מכירת פרווה בישראל, להגדיל את התקציב לעיקור וסירוס כלבים וחתולים ולהפסיק את ההמתה היזומה של בעלי חיים במכלאות ובבתי מחסה.
9. תחקירים פורצי דרך במתקני תעשיית המזון מהחי
בעשור החולף המציאות של בעלי החיים במשקים המתועשים, שהוסתרה הרחק מהעין והביקורת הציבורית, נחשפה בפריים טיים הטלוויזיוני בתחקירים שעוררו סערות ציבוריות. צוות החקירות של עמותת אנימלס הגיע עם מצלמות נסתרות לבריכות פיטום דגים, לולים, מחלבות, משחטות ולבתי מטבחיים, וחשף תיעודים קשים, שבעקבותיהם הוגשו תביעות ייצוגיות.


10. הרשעה ראשונה בגין התעללות בבעלי חיים במשקים המתועשים

בעקבות התחקיר של העמותה בבית המטבחיים של "תנובה" (אדום אדום) ששודר בכלבוטק ב-2012, ניתנה הכרעת דין נוקבת שלא מותירה מקום לספק שאסור לעבור בשתיקה על עבירות צער בעלי חיים – ולראשונה אי פעם בישראל, הורשעו אנשים שהתעללו בבעלי חיים במסגרת תעשיות המזון מהחי.

המצב איננו מושלם: ישראל היא עדיין הצרכנית המובילה בעולם לנפש של בשר עופות, ואחראית יחד עם אוסטרליה לאחד ממסעות ההובלה הארוכים והמייסרים שקיימים על פני הגלובוס. אבל כל נקודות הגאווה מעידות שלישראלים יש רגישות וחמלה כלפיי בעלי החיים. המהפכה הטבעונית בישראל מוכיחה את זה, וממה שאני ראיתי, היא רק בראשית דרכה.

רעות הורן, מנכ"לית עמותת אנימלס