משימת Inspiration4 עשתה היסטוריה - לראשונה שוגרה לחלל משימה שכל החברים בה אסטרונאוטים לא מקצועיים: שני גברים ושתי נשים, שלא עברו את המסלול הארוך על מנת להפוך לאסטרונאוטים, שוגרו הלילה (יום ה') מבסיס החלל קייפ קנוורל שבפלורידה למשימה בת שלושה ימים בחלל.
הארבעה, השוהים בחלל בחללית דרגון של חברת SpaceX, מקיפים את כדור הארץ. זאת בניגוד לטיסות הקצרות מאוד שערכו בחודשים האחרונים ריצ'ארד ברנסון במטוס החלל של וירג'ין גלקטיק וג'ף בזוס בחללית של חברת בלו אורייג'ן. שני המיליארדרים הגיעו לגבהים של 80 ו-100 ק"מ בהתאמה, ואילו הארבעה הגיעו למסלול גבוה בהרבה - 575 ק"מ מעל כדור הארץ. בנוסף הארבעה מקיפים את כדור הארץ, בניגוד לשני המיליארדרים שרק זכו להגיע לאזור שבו אין כוח כבידה.
6 צפייה בגלריה
ארבעת חברי הצוות בהכנות בחללית
ארבעת חברי הצוות בהכנות בחללית
ארבעת חברי הצוות בהכנות בחללית
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
 שיגור טיסה אזרחית חלל
 שיגור טיסה אזרחית חלל
רגע השיגור מקייפ קנוורל
(צילום: Getty Images)
ארבע שעות לפני השיגור נפגשו הארבעה עם אילון מאסק, מייסד SpaceX. הם נופפו לשלום והפריחו נשיקות למשפחות ולעובדי החברה, לפני שהוסעו במכוניות טסלה לאזור ההמראה. בכן השיגור הם הצטלמו ונתנו "כיף קורונה", לפני שעלו במעלית מעלה.
עובדי SpaceX במטה החברה בקליפורניה הריעו בהתלהבות בכל שלב של הטיסה. האסטרונאוט הצרפתי תומא פסקה צייץ בטוויטר מתחנת החלל: "לא משנה אם אתה מקצוען או לא, כשאתה נכנס לרקטה ומשוגר לחלל – יש לנו משהו במשותף. מאחל לכם את הטוב ביותר, מהחלל".
מפקד המשימה הוא המיליארדר ג'ארד אייזקמן (39). הוא נשר מבית הספר בגיל 16 על מנת להקים עסק מהמרתף של בית הוריו. הוא טייס קרב ובבעלותו צי מטוסי הקרב הפרטי הגדול בעולם. הוא מייסד שותף בחברת Shift4 Payments. לפני השיגור ציין אייזקמן כי מעט אנשים הגיעו לחלל – פחות מ-600 ב-60 שנה. אבל הוא הוסיף: "רבים הולכים להצטרף לרשימה. הדלת נפתחת, וזה די מדהים".
6 צפייה בגלריה
אימונים באפס כבידה
אימונים באפס כבידה
מימין לשמאל: פרוקטור, אייזקמן, סמברוסקי וארקנאו במהלך האימונים
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
 שיגור טיסה אזרחית חלל
 שיגור טיסה אזרחית חלל
הגיעו לגובה של 575 ק"מ מעל כדור הארץ
(צילום: Getty Images)
יחד איתו משתתפת במשימה היילי ארקנאו (29), עוזרת רופא מבית החולים סט ג'וד לילדים בממפיס, שנאבקה בילדותה במחלת הסרטן. היא הפכה לאמריקנית הצעירה ביותר בחלל וגם לאדם הראשון שיוצא מכדור הארץ כשבגופו פרוטזה. "אני הולכת להראות איך החיים יכולים להיראות אחרי החלמה מסרטן", אמרה ארקנאו לפני השיגור לחלל.
סיאן פרוקטור (51) היא פרופסור למדעי הגאולוגיה בקולג' סאות' מאונטיין בפיניקס. היא מתעניינת בתחום החלל מאז ילדותה, כיוון שאביה עבד בפרויקט אפולו. כמו אייזקמן גם היא טייסת אזרחית. פרוקטור ניסתה להתקבל לקורס האסטרונאוטים ב-2009, אך בסופו של דבר לא התקבלה. בדרך לקפסולה הקטנה, שיש שכינו אותה "קרוואן", היא תועדה רוקדת. הרביעי במשימה הוא כריסטופר סמברוסקי (42), מהנדס בתחום החלל ששירת בחיל האוויר האמריקני. הוא זכה להשתתף בטיסה בהגרלה שנערכה בין תורמים לבית החולים סט ג'וד.
ארבעת אנשי הצוות בחללית לא עברו הכשרה ארוכה כאסטרונאוטים והם אינם אנשי סוכנות החלל האמריקנית. מדובר במשימה הראשונה במסלול סביב כדור הארץ, שכל המשתתפים בה הם אזרחים ולא אנשי סוכנות החלל האמריקנית או סוכנויות חלל אחרות.

50 הקפות של כדור הארץ וניסויים מדעיים

חללית דרגון מקיפה את כדור הארץ כל 90 דקות והמהירות שלה היא 27,360 קמ"ש. החללית נמצאת בגובה של כ-575 ק"מ מעל כדור הארץ, מסלול גבוה יותר מאשר מסלולה של תחנת החלל הבינלאומית. זו הטיסה המאוישת הראשונה לחלל מאז 2009, שהיעד שלה הוא לא תחנת החלל הבינלאומית.
6 צפייה בגלריה
חברי המשימה האזרחית הראשונה בחלל
חברי המשימה האזרחית הראשונה בחלל
חברי המשימה האזרחית הראשונה בחלל
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
 שיגור טיסה אזרחית חלל
 שיגור טיסה אזרחית חלל
הטיסה הראשונה לחלל מאז 2009 שהיעד שלה הוא לא תחנת החלל
(צילום: Getty Images)
אייזקמן שכנע את SpaceX שקפסולת דרגון תגיע גבוה יותר מאי פעם. בהתחלה החברה היססה, בין היתר עקב הקרינה המוגברת, אבל לאחר בדיקת בטיחות היא הסכימה. "אם אנחנו מתכוונים להגיע שוב לירח ולהגיע למאדים ומעבר, אנחנו צריכים לצאת קצת מאזור הנוחות שלנו", הסביר המיליארדר הצעיר. למרות ששניים מחברי הצוות של החללית הם טייסים מורשים, אין לאסטרונאוטים האזרחים שליטה על החללית, והפקודות אליה נשלחות מכדור הארץ.
בחמשת החודשים האחרונים עברו חברי הצוות אימונים לקראת הטיסה לחלל. האימונים כללו בין היתר אימוני כושר, אימון באפס כבידה, אימונים בסימולטורים, תרגילי חירום, וגם בדיקות רפואיות.
אגב, כבר עכשיו ניתן לראות בנטפליקס ארבעה פרקים מהסדרה "הספירה לאחור - inspiration4 - תיירים בחלל" על המשימה ההיסטורית. בארבעת הפרקים הראשונים תועדו ההכנות לטיסה. הפרק החמישי, שבו יתעדו ארבעת אנשי הצוות את השהות בחלל, אמור להיות משודר ב-30 בספטמבר.